In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Hoi Hoi allen.

Na een tijdje op het forum (vooral kijken) en lezen zal ik mijn buildlog ook even plaatsen.
Ik heb vrij weinig tussentijds foto’s gemaakt maar hier is het resultaat.
Mijn cnc bank is in principe gebaseerd op het open source project met her en der een tweak.
Bestaande uit de 2nm hybrid servo motoren, isel spindels, hiwin geleidingen, EdingCNC 760 8) en een t slot plate van 1000x600.

Verder ga ik koste wat kost ook een A-as toevoegen. Alleen wil ik eerst graag ''de standaard'' aan de gang hebben. Uitdagingen genoeg! (vooral tijd vinden!!) :lol:

Voor mij zit de uitdaging met name in het electrisch gedeelte van de bank. Eerst wilde ik alles uitbesteden maar ach, er is veel te vinden op internet.


Eerst even een tafel laten lassen. K50x50x4 met M20 FDA-approved stelvoeten (klinkt leuk, vooral amerikanen kicken daarop...)
Als geldbesparing het frame geverfd i.p.v. laten coaten.
Rechts heb ik een ''gat'' gelaten zodat ik evt. ook nog ooit ''achter'' de T-slotplate kops (hoge) producten kan bewerken.. Of ik dit nog ooit door ga voeren weet ik niet :lol:

17667

Vervolgens wat Betonplex erop gemonteerd. Radius aan de scherpe plaat gefreesd en de boutkoppen mooi verzonken.

17668

Dan bouwen maar. Ik had de Alu profielen allemaal al aangepast dus dat gaat vrij vlot.
17665

De alu platen op de inpaktafel voor het anodiseren.

17661

De Z-as, even puzzelen.. zitten toch wel wat montagevolgordes in. Maar hij zit.
Alle proxen van sick 8)

17670

Naast de T-slot plate komen 2 gekante rvs platen met verzonken kop bouten. Dit is vanwege schoonmaakbaarheid…. Verwacht ik elk moment binnen.
Ook aan de achterzijde van de Y-brug heb ik een gootje laten laseren voor de kabelrups.

Ook heb ik bij Kees de kastjes gekocht voor de motor kabels te verlengen. Gezien ik van flexibiliteit houd ga ik deze vervangen door grotere (hogere) waar ik wat klemmen in kan zetten. Deze zijn dus ter overname. (Had ze op de cnc dag bij )

17664

Netjes RVS draadgoot onder het frame. Mooi de kabels wat gescheiden gemonteerd.

17662

Zijkant de kast in.

17669

17666

Rechts zitten motorkabels en encoder kabels.
Links zit alle I/O (probe, noodstop, proxen, flood etc.) en de spindel.
De oplettende kijker zal misschien opmerken dat dit onlogisch is i.v.m. de kabel loop aan de linkse kant van de machine...... Dat klopt: ik heb alles ge engineerd dat de kast aan de niet-operatorzijde kwam te staan. Echter is de tafel wat groter uitgevallen dan de plaats in de garage! Dus tafel een kwartslag gedraaid en de kast maar naar voren gehaald. Achja.... kost een paar meter kabel+ goot. Maar ze liggen nog wel mooi gescheiden.
Foto van de inhoud van de kast geef ik pas als ik ook de kabelnummers erop heb zitten.. haha :) 8)
Noodstop, denk dat ik hem rechts midden van de tafel zet. Daar is hij goed te bereiken van 2 zijden, en ik heb zelf dan de Edingcnc pendant nog.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door Ballegooijen »

Netjes hoor allemaal!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door Kjelt »

Ziet er allemaal heel netjes en goed gebouwd uit Rick, complimenten 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door audiomanics »

Erg mooi die geanodiseerde platen! Weer een zeer fraaie OSPF geworden.
Eén tip voor die noodstop: plaats 'm zo dat je er niet per ongeluk tegenaan kan komen (of laat 'm weg! iedereen wil altijd een noodstop maar op één of andere manier heb je er alleen maar last van... Ok, ik heb ze ook overal op zitten maar nooit gebruikt.. Ik gebruik liever de stop-knop als het fout dreigt te gaan, dan hoef je niet opnieuw te homen of de boel opnieuw op te starten en kun je met start gewoon weer verder.. Het aantal keren dat ik of iemand anders per ongeluk die noodstop bewerkte en er zelfs compleet af liep, zijn niet meer op één hand te tellen en dan de keren dat je de machine wil opstarten en hij doet het niet…. gelukkig zie je in beeld dan nog emergency-stop staan… Als je de zaak net zo als ik aangesloten hebt kan dat ook een storing in de VFD of een van de drivers zijn)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Vanavond veel gedaan.
De t slot plate is binnen (1000x600). Hij ligt er nog los op.
Evenals mijn gelaserde kabelgoot ondersteuning en afscherming naast het bed. Beide gemaakt van 2mm gk320.. folie haal ik eraf als ik klaar ben :lol:

Noodstop, onder het blad zodat je er niet tegen aan kunt stoten.

17701

Kastje z-as en kastje y-as. Nog even afwerken maar ik vind het laat genoeg 8)

17700
17699


Zondag verder met de X-as kastjes. Dan de encoder kapjes nog en de kabels aansluiten.

Dan maar eens achter een meetklokje aan om de boel uit te lijnen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door audiomanics »

Even een vraag: denk ik te zien dat die fraaie zijflappen onder je T-slotplaat uit komen? Of er net tegenaan?
Als ze er onder komen zal je op de dwarsbalken ook van diezelfde dikte strips moeten leggen anders heeft je t-slotplaat daar geen ondersteuning..
Die OSPF machines worden wel steeds fraaier.
Vergeet je niet ook nog even een stalen triggervaantje te maken voor ze Z-proxy voor je de zaak aanzet?
En ga je nog verlichting maken onder de Z-plaat? (de uitsparing is daarvoor bedoeld)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Die platen liggen er (bijna) tegen.. de plaat ligt op de Aluminium profielen.

Ik kon me die uitsparing al niet thuisbrengen. Wil wel verlichting maken ja. Weet alleen nog niet wat voor iets.
Liefst 24 of 5V.

Z as home detectie moet ik nog iets fraais voor maken. Komt goed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door audiomanics »

Greepje uit mijn galerij:
16336
16335
15488
Die ledstrips zijn er ook in 24V.. misschien heb ik daar nog wel een stukje van liggen (het meest heb ik de 12V uitvoering..)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door Kjelt »

Kwestie van de weerstand aanpassen en twee strings van 12V in serie zetten zou ik zeggen.
Ik heb zelf een LM317 als regelbare stroombron ervoor gezet met potmetertje maar is niet echt nodig als je gewoon licht wilt hebben.
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Nog even gehobbyd. Wilde de veldbekabeling aansluiten in de kast en toen kwam ik erachter dat het erg donker was in de kast.
Dus 24V ledstrip in de kast gehangen, die wordt geschakeld middels een Schmersal deurlock schakelaar.
Ook de verlichting die Kees hierboven beschrijft geïnstalleerd.

I/O is nog niet helemaal af. Het is vooral Flexibel opgezet zodat ik altijd dingen bij kan bouwen zoals probes, eindschakelaars, pompjes etc.
Hoe langer ik lees hoe meer ik erachter kom dat mijn EdingCNC760 een beetje overkill wellicht :lol:
Maargoed, ik hou wel van flexibiliteit.

Kabels van de drives en encoders lijkt nog een rommeltje. Mijn encoder Z-kabel is nét wat te kort. dus hier zet ik een ''normale'' VGA kabel tussen. (kom 0.7m) tekort.
Ook moet ik nog iets moois fixen voor de shielding.

17764
17763

17765

Ik ben nu op een punt dat ik eigenlijk wil gaan testen met de software!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door Kjelt »

Hi Rick,

Mooie vooruitgang weer !
Die 760 lijkt nu voor 3 assen wat overkill maar eigenlijk ben ik wel jaloers en vind het jammer dat ik zelf ook niet voor de 760 ben gegaan.
Reden is dat je misschien wel naar een 4e as wilt tzt en dan houdt het met de 720 gewoon op :cry:
Daarnaast is de 720 nog steeds niet leverbaar, vanmiddag nog even gebeld maar dat gaat nog wel een tijdje duren want de bestuckingsfirma heeft het te druk en ze willen nog een re-design doen.

Ik hoop dat de aanloopproblemen bij jou minder zijn dan bij mij want ik was een paar dagen zoet in het foutzoeken, nu draait ie maar komt het vastzetten van de rails, uitlijnen en haaks stellen nog.
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Die leverproblemen is inderdaad flink balen!
Ik ben er ook nog lang niet hoor! Ik moet ook nog afstellen.

Zo net even dat ip adres gebeuren gedaan. Van het weekend maar weer verder. Heb eerder geen tijd.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door skillalot »

Wat zijn dat voor zwarte stroken op je dinrail waar je kabels aan vast zitten? Die kende ik nog niet.
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: In vogelvlucht een nieuwe OSPF frees.

Bericht door -rick »

Skillalot,

die zijn van Icotek, type KZL.
Ze worden verkocht als ''trekontlasting'' maar ze zijn tevens ook fijn om je kabelaanduiding kwijt te kunnen.
Alleen had ik het ietsje ruimer op moeten zetten; het was nu moeilijk om de kabels netjes in lijn vast te tyrappen.

In de kastwand heb ik Icotek KEL doorvoeren.
Plaats reactie