Eerste ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hrscharft »

Voor je motoren lekker XLR pluggen pakken al dan niet van neutrik. zijn er in meerdere uitvoeringen ook wel 4 polig. Er is dan een apart tabje in de plug waar je je afscherming aan solderen kunt.
Neutrik zijn vrij prijzig maar merkloos heb je al vanaf 2.50 per stuk voor de plug, Chassis deel zal net zo iets zijn.

https://www.fritz-events.nl/bekabeling/ ... ssisdelen/
Voor de pluggen en chassis delen.

https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller ... earch=&p=2
Daar kun je ook de dopjes in meerdere kleuren krijgen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door skillalot »

hobbycnc23 schreef: 10 feb 2019 22:32 Welk type connector (kabeldeel en chassisdeel) kan ik het beste toepassen voor de stappenmotoren (4 polig) en voor de sensoren en eindschakelaars. Merk en type?
Als de boel niet per se snel los te koppelen moet zijn, GEEN. Gewoon je kast aan de machine bevestigen, en de boel vast aansluiten op een klemmenstrook. Alle extra verbindingen daar tussen in kunnen alleen maar voor ellende zorgen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Kijk even welke spanning en stroom je motoren gebruiken, en dan bij Neutrik kijken of die connector daar voor geschikt is.
Vooral de stroom is erg belangrijk, er zijn XLR met dikke verzilverde pinnen die gerust 10A aan kunnen er zijn er ook die nog geen 2A aan kunnen dus even checken.

Ik zelf heb speakon 4 polige connectoren gebruikt van Neutrik echter die heeft geen mogelijkheid om de mantel van de kabel af te monteren. Dus zul je die samen met een aarde geleider naar 1 pool van de connector combineren.

Als je closed loop setjes hebt kun je voor de encoder gerust XLR-5 gebruiken of zoals anderen vaak doen de goedkope 5 polige Aliexpress connectoren.

Mocht je zoals hierboven geadviseerd de kabel vast monteren zonder connectoren dan is het aan te raden om de mantel van de kabel zo kort mogelijk bij de drivers te monteren op een aardrail.
Je kunt daar bv deze aardklemmen voor gebruiken, zie ook mijn OSPF topic waar ik deze toegepast heb. Zijn vrij prijzig maar als je er niet teveel nog nodig hebt heb ik er nog wel enkele liggen die je voor de helft mag overnemen.
https://www.damencnc.com/nl/sk8-3-8mm-s ... 1700?c=279
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Dank voor de adviesen!
Het wordt dus XLR. De vierpolige met dikke pennen kunnen 10 Ampère aan, meer dan voldoende voor de stappenmotoren die ik op de kop heb kunnen tikken, NEMA 23; 2Nm. Japan Servo CO, type KH56QM2B. Goed merk?
Wat de afscherming betreft. Ik was zowie zo van plan om in de kast geen connectoren toe te passen. Wel bij de motoren.
In de Audio wereld zijn "Aardlussen" een vaak voorkomend probleem. Hier ook???
Bij de drivers "aarden" en NIET bij de motoren?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door DirkSchipper »

hobbycnc23 schreef: 11 feb 2019 11:22In de Audio wereld zijn "Aardlussen" een vaak voorkomend probleem. Hier ook???
Bij de drivers "aarden" en NIET bij de motoren?
2x ja!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Voor de motoren heb ik Speakon connectoren van Neutrik gebruikt, die zijn oerdegelijk, zijn er in 4 en 8 polig en kunnen veel stroom en spanning aan zonder problemen, ik vind het een perfecte connector. Ik heb er ook eentje in een iets afwijkende vorm op mijn HF spindel gezet, vind ik vele malen beter veiliger en makkelijker dan de standaard connector die normaal op zo'n motor zit. Voor de proximity switches heb ik XLR connectoren van Neutrik gebruikt, de 3 polige versie is daar perfect voor, ook weer heel robuust en betrouwbaar.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt benkr. Ja ik ken de speakon. Mijn zoon gebruikt ze in z'n DJ spullen, speakeraansluitingen en speciale voor de 230 Volt voeding. Heel degelijk! En de drie polige XLR voor het audiosignaal.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Graag wil ik dat jullie ff meedenken met het ontwerp van de brug. Ik zag ergens op youtube dat de lineaire geleiding op de brug zowel aan de voorzijde als bovenop de brug was gemaakt. Misschien een idee.
Om meer werkruimte te creeëren heb ik de spindel aan de achterkant van de brug ontworpen omdat het geheel van de spindel constructie die ik heb vrij hoog is.
Dat biedt de mogelijkheid om de bovenste geleiding boven op de brug te plaatsen. Misschien een idee. Betere opvang van krachten in de X richting denk ik.
Wat is jullie mening? Foto één geeft de situatie weer met de twee geleidingen aan de voorzijde.

18186

Foto twee geeft de situatie waarbij de bovenste geleiding verplaatst is naar de bovenkant van de brug.

18188

Foto drie geeft de achterzijde van de brug weer, met één geleiding bovenop de brug ( ik moet met de Y- wagen toch over de brug naar achteren voor de aandrijving met de KO moer.

18187

Graag reaktie,op en aanmerkingen
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Het heeft even geduurd, maar hier dan enkele foto’s van mijn in aanbouw zijnde machine. Het mechanische gedeelte is zo goed als klaar. Alleen wil ik nog, op advies van forumleden het z-as paneel veranderen in eentje van 15 mm dik. Het oranje exemplaar heb ik er nu op zitten omdat ik aanvankelijk geen 15 mm te pakken kon krijgen. Ook zijn de kabelrupsen te smal. Op de vierde foto is te zien dat ik aan het uitklokken ben. Het resultaat van het gehele werkvlak heb ik binnen 0,04 mm kunnen krijgen. Vind het zelf niet slecht, werkplaat erop, vlak frezen en klaar.

18714

18713

18712

18711

Het wachten is nu op de proximity sensoren, bredere rupsen en kan dan de elektronica gaan aansluiten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ziet er netjes uit hoor Geert!! Nog even en dan spanen maken (of frezen breken ;-) , zo begon het bij mij in ieder geval :lol: )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Het is alweer de nodige maanden geleden dat ik over de bouw berichte. Inmiddels zijn we een tweede nieuwe spindel verder ( de eerste opgeblazen, zie posts) en mijn machientje is op wat netjes maken akties klaar!!! En hij freest!!!
Moet nog veel leren wat opspannen betreft, want het eerste messing asje van 5 mm rond wat ik in de lengte richting ging frezen trilde :mrgreen: Ben nu bezig een opspanhulpstuk aan het maken zodat dat asje over de volle lengte van 30 cm wordt geklemd ipv op slechts vier plaatsen.

Voor wat de koeling betreft vermoed ik toch een aktieve koeling nodig te hebben, want bij licht freeswerk wordt de spindel handwarm.
En o ja op de onderstaande foto’s zien jullie polycarbonaat op het bed, duur materiaal, maar dit zijn afvalstroken :lol:
1954419542195401954119545195461954719548
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Toch weer waterkoeling zie ik, ondanks dat je schreef dat je zou gaan voor luchtkoeling.
De setup van die koeling lijkt aardig op die van mij, en die is ook na een paar uur frezen ruim voldoende, de stappenmotoren worden echt stukken warmer dan de spindelmotor.
Ik zou het gewoon afwachten, als het toch te warm wordt kun je dat altijd nog veranderen, maar ik denk dat het wel mee zal vallen.

Al met al vind ik het een hele mooie machine geworden.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Ben, bedankt voor je complimenten.
Ja toch weer naar vloeistofkoeling, omdat mijn ontwerp daar eenmaal op gemaakt was.
Heb idd een vierkante luchtgekoelde spindel overwogen, maar moest daarvoor o.a. een andere Z plaat maken etc. Dit was plug and play. En hij loopt als een zonnetje. Dank zij jouw lampenbord deze keer de parameters goed kunnen instellen. ;-) Mocht je hem nodig hebben, breng ik hem met plezier.
Gr. Geert
Plaats reactie