Eerste ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Vraagje,
Zijn er ergens verlengasjes, of asjes, 6,3 mm, en bussen te koop voor stappenmotoren Nema 23?

Heb al gegoogled maar zonder resultaat
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ik had voor mijn draaibank een verleng-asje nodig van 6.3 naar 8 maar heb ik niet kunnen vinden. Ik heb ze toen zelf gemaakt op de draaibank.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Kjelt »

hobbycnc23 schreef: 20 dec 2018 19:52 Vraagje,
Zijn er ergens verlengasjes, of asjes, 6,3 mm, en bussen te koop voor stappenmotoren Nema 23?

Heb al gegoogled maar zonder resultaat
Kijk eens naar potmeter verlengasjes die waren volgens mij 6,3mm uit mijn hoofd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Ik neem aan dat je 1/4" bedoeld (6,35mm)? Asjes, als ze niet te lang moeten zijn, kan je maken van de schacht van een boor of frees van die diameter.. Bussen om twee assen aan elkaar te koppelen zijn er bij bosjes te vinden op sites als eBay, Aliexpress, Banggood etc..
Heb je wat langer spul nodig, dan is een stukje zilverstaal van 6,35 (of 1/4") ook gewoon goed te koop.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt voor de reacties. ja zal idd wel 1/4 inch zijn.
Naar potmeter asje's had ik al gekeken, 6,0 mm. die heb ik wel liggen. De instelpotmeters hebben idd wel eens 6,3 mm, maar dan wel erg kort.
De X-as motoren wil ik aan de binnenkant van het achterpaneel, tussen de bovenste en onderste profiel plaatsen. Om zo via een tandriem overbrenging met een vertraging van 1 op 4 de kogelomloopspindel, met een spoed van 20mm, aandrijven.
Hiervoor moet de as dus door de motorplaat én het achterpaneel heen.
Ik heb ff getracht een foto te plaatsen van de situatie maar lukte me niet helaas, na de kerstvakantie weer ff opzoeken hoe dat ook al weer moet. Ik heb nl al voor één X-as de rail en de kogelomloopspindel met moer gemonteerd. Rail op de bovenkant, spindel aan de zijkant (er was te weinig plaats aan de bovenkant op mijn profielen) Wilde nl eerst zoals op de OS machine, rail en spindel er bovenop. Boven en onderprofiel liggen 100mm uit elkaar, genoeg ruimte om de motoren tussen te plaatsen. (ik ontwerp eigenlijk aan de hand van de spullen die ik heb gekocht)

Allen hele fijne feestdagen en de brabanders en omstreken (haha) een fijne cnc middag de 22 ste!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik geloof niet dat het een goed idee is om op die manier de assen van een stappenmotor te verlengen, de kans dat je daar speling krijgt door losgelopen borgschroefjes (die hooguit M3 zijn) is echt levensgroot. Als die dan ook nog op een plek zitten waar je ze eigenlijk niet kunt zien of aandraaien dan is het feest helemaal compleet, daar zoek je je straks helemaal wezeloos naar. Je krijgt dan van die problemen als 'ik heb ergens een afwijking, maar ik begrijp helemaal niet waar die vandaan komt' , en zit er alleen maar een beetje speling op zo;n verbinding. Als je het toch zo gaat doen lijm dan die verbinding met Loctite (603 of 648 of zoiets) zodat je zeker weer dat daar absoluut niets mis mee kan zijn in de toekomst.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Je zou nog kunnen overwegen om een asje in 2 lagertjes te laten draaien waarom je aan 1 kant de tandriemschijf zet en aan de andere kant de motor. Dan worden de krachten in ieder geval goed opgevangen. Maar het is wel een heel gedoe. Je moet kijken of het je waard is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Goede tips en stof tot nadenken!
Om ruimte te besparen had ik het zo bedacht, maar ga opnieuw aan de slag met dit onderdeel te bezien.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Breaker »

Kant en klaar kom je al snel in laboratorium onderdelen terecht, met bijbehorende prijs:
https://www.troemner.com/extension-slee ... -shaft-170

Een tandriemschijf hoeft niet persé een 6,35 mm gat te hebben lijkt me, dus een koppeling van 6,35 naar bv 8mm of 10mm zou ook moeten kunnen. Of een poelie met een langere flens, of een motor met een langere as.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 21 dec 2018 10:39 Ik geloof niet dat het een goed idee is om op die manier de assen van een stappenmotor te verlengen, de kans dat je daar speling krijgt door losgelopen borgschroefjes (die hooguit M3 zijn) is echt levensgroot. Als die dan ook nog op een plek zitten waar je ze eigenlijk niet kunt zien of aandraaien dan is het feest helemaal compleet, daar zoek je je straks helemaal wezeloos naar. Je krijgt dan van die problemen als 'ik heb ergens een afwijking, maar ik begrijp helemaal niet waar die vandaan komt' , en zit er alleen maar een beetje speling op zo;n verbinding. Als je het toch zo gaat doen lijm dan die verbinding met Loctite (603 of 648 of zoiets) zodat je zeker weer dat daar absoluut niets mis mee kan zijn in de toekomst.
Lijmen met Loctite 603?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door benkr »

Ja, Loctite 603, maar er zijn er nog een paar die specifiek bedoeld zijn voor cilindrische verbindingen, in ieder geval ook 648 is er ook eentje die ik heb staan. Het hangt o.a. af van de ruimte die er is, 603 is bedoeld voor ruimte tot 0,1 mm tussen beide delen, van 648 weet ik het zo niet.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

Loctite 638 en 648 kunnen een spleet van 0.25mm aan. Wel wordt de sterkte minder als er zoveel ruimte is.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Ik had nog beloofd een foto te plaatsen van de positie van de X-as stappenmotor waarvan de as moet worden verlengd.
Hier komen ze het is een "losse "opstelling ook ten behoeve van het ontwerp proces

17876
17877
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat die afstand idd te groot is om met een recht asje te verlengen. Dat is vragen om problemen. Je zou wel aan de binnen- en aan de buitenkant van de aluminiumplaat een flenslagertje kunnen monteren waar je een asje doorheen steekt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie