Eerste ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hobbycnc23
Berichten: 60
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 » 17 nov 2018 11:30

hartelijk dank! hier heb ik wat aan om verder te gaan ontwerpen!
En inderdaad bij de microsteps verlies je koppel. Bedenk dat de magneetkracht onder andere omgekeerd evenredig is met de derde (!) macht van de afstand tussen de magneten (tanden in de stappenmotor). Beweeg maar eens twee losse magneetjes naar elkaar toe, dan merk je het wel.

hobbycnc23
Berichten: 60
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 » 18 nov 2018 21:17

Sven, je ervaring dat de houdkracht bij reductie minder wordt klopt! Dus helemaal geen Hmmmm.
Als je een koppel hebt van 4 Nm, geeft dat een trekkracht in de tandriem vanaf een tandriempoelie van 2 cm (R=0,01 mtr.) van 400 Nm. Reduceer je dat naar een poelie van rond 8 cm, oftewel een R= 0,04 mtr. houd je een trekkracht over van 100 Nm.

hobbycnc23
Berichten: 60
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 » 27 nov 2018 09:57

Graag advies, aan- en opmerkingen
Geïnspireerd door het mooie ontwerp van de open source portaalfreesmachine ben bezig met het ontwerp van mijn machine.
De dimensionering van panelen en de lengte van de profielen wordt op basis van bij jve gekochte kogelomloopspindels en lineaire geleidingen ontworpen.
De machine krijgt twee x-as spindels.
Vraag: Adviseren jullie een mechanische koppeling van de twee, of is dit zowieso een must? En zo ja kan ik dat dan doen met tandriemen? Dat laatste ligt voor de hand omdat ik een 1:4 vertraging op de spindels maak, vanwege de 20 mm spoed van de spindels.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2812
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen » 27 nov 2018 10:37

Weet je al welke besturing je wilt gaan toepassen? Ik werk met EdingCNC. Die heeft de mogelijkheid om je brug altijd recht te stellen met de optie "Tandemhoming" Beide assen worden dan apart aangestuurd en door middel van een correctiefactor zorgt de software er voor dat de brug altijd haaks zal staan. Als motoren met een riem gekoppeld staan heb je die mogelijkheid niet. Hoe het in andere software is weet ik niet.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

hobbycnc23
Berichten: 60
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 » 27 nov 2018 14:37

Bedankt voor de reactie.
Ik ben nu nog met het werktuigbouwkundige ontwerp bezig. In de besturing etc. ga ik mij inleren zodra ik het machine ontwerp klaar heb. En ondertussen ben ik Fusion 360 aan het leren, via trial en error, het valt niet mee. Als er iemand bereid is en het leuk vind mij daarin een beetje op weg te helpen graag. Want via die tutorials gaat het toch naar mijn idee wat traag en ben ik al weer veel kwijt als ik het wil toepassen. Ik woon in de regio Eindhoven.

Geert

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2812
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen » 27 nov 2018 16:51

Ik ben nu nog met het werktuigbouwkundige ontwerp bezig.
Met de keuze voor de besturing denk ik juist ook aan het mechanische deel. Wel of niet koppelen van de assen. Mijn voorkeur zou zijn om het niet te doen maar allebei een eigen motor.

M.b.t. Fusion; ik wil je wel bijbrengen wat ik weet. Dat is bij lange na niet alles maar wellicht wel de beginselen. Maar misschien zit er iemand dichter in de buurt?
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

hobbycnc23
Berichten: 60
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 » 27 nov 2018 18:02

Hartstikke fijn! Ik heb dat stuk rijden er wel en keer voor over.
Wat de aandrijving van de x-assen betreft, plan ik twee motoren. Maar dacht dat dan mechanische koppeling misschien ook verstandig zou zijn, omdat er geen terugkoppeling is.
Maar heb inmiddels ook gehoord dat het meestal wel goed gaat met die twee stappenmotoren, ook met twee drivers die vanuit één punt worden aangestuurd.

Nog een vraagje: De kogelomloopspindel moeren met flens hebben een h7 passing, gat moet dan dus H7 zijn. In het chineese spul rept men daar niet over. Die NSK spindel van mij is rond 33mm. Dus ik moet die blokken (laten) maken, met een gat van 33H7.
Is dit echt nodig? Er zit toch ook een flens aan waarmee de moer aan het blok wordt vastgezet? In mijn geval met M5.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2812
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen » 27 nov 2018 18:06

Je bedoeld de blokken waar de KO moer in wordt vastgezet? Dat is volgens mij geen H7 maar een "gewone" passing. Die zet je idd vast met M4 of M5 boutjes.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

hobbycnc23
Berichten: 60
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 » 27 nov 2018 20:57

Als je bij Damencnc op hun site naar de tekening met maatvoering kijkt, staat daar idd een H7 passing.
Bij heel nauwkeurig werk is dit ook wel nodig denk ik. Als je een hele dure geslepen kogelomloopspindel gebruikt met ook een heel nauwkeurige, bijna geen speling, in het microns domein, moer, zal de bevestiging van die moer ook heel goed moeten zijn om de beweging van de spindel nauwkeurig over te brengen. Maar ik als hobbyist heb die nauwkeurigheid echt niet nodig. Vandaar mijn vraag.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2812
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen » 27 nov 2018 21:02

Oo, je doelt op de Isel spindels met de Variant 2 KO moer?

In dat blok zit idd een losse bus (de KO moer) en die zal best een H7 kunnen zijn. Zit ook nog een schroefje op om een fijnafstelling te kunnen doen.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

hobbycnc23
Berichten: 60
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 » 07 dec 2018 23:30

Hoogte portaal boven het bed?
Inmiddels ben ik met het ontwerpen bij het portaal aangekomen, de "X"-as.
Nu heb ik deze week Fusion 360 les bij Johan gehad, dank daarvoor, hij heeft mij echt verder op weg geholpen. :P
Ook heb ik van hem een KO spindel met moer overgenomen, verplaatsing zo'n 290 mm max.
Dat lijkt me voor een Z-as vrij groot.
Ik weet nu nog helemaal niet hoeveel ik in de z-richting nodig ga hebben. Maximaal ontwerpen zou ik dan zo zeggen.
Ik kan de machine eenvoudig hoger maken door hogere blokken te pakken tussen het onderste en bovenste profiel.

Maar...stabiliteit, resonanties, stijfheid etc. Wat is voor het normale hobbywerk een redelijke verplaatsingshoogte?
Met welke afstand moet ik circa rekening houden dat de frees onder de Z-wagen/Y-wagen uitsteekt? (er van uitgaande dat de spindelmotor-bevestiging ongeveer hetzelfde is als bij de OS machine, met Huan Yang VFD)
Laatst gewijzigd door hobbycnc23 op 09 dec 2018 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

DirkSchipper
Berichten: 662
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door DirkSchipper » 07 dec 2018 23:59

hobbycnc23 schreef:
27 nov 2018 14:37
Bedankt voor de reactie.
Ik ben nu nog met het werktuigbouwkundige ontwerp bezig. In de besturing etc. ga ik mij inleren zodra ik het machine ontwerp klaar heb. En ondertussen ben ik Fusion 360 aan het leren, via trial en error, het valt niet mee. Als er iemand bereid is en het leuk vind mij daarin een beetje op weg te helpen graag. Want via die tutorials gaat het toch naar mijn idee wat traag en ben ik al weer veel kwijt als ik het wil toepassen. Ik woon in de regio Eindhoven.

Geert
Maar er zit ook een (min of meer theoretisch) nadeel aan de tandemhoming c.q. duo-aandrijving. Als één van de twee motoren uitvalt wordt het portaal maar aan een kant aangedreven, aan de andere kant maakt de kapotte motor het moeilijk om meegesleept te worden, ben je dan ook nog aan het frezen dan komt ook dat nog bij een erg assymmetrische belasting van het portaal. Alle kans dat er iets krom of kapot gedrukt wordt.
Ik heb een 3-assige EdingCNC, waarvan het step en dir signaal naar 2 drivers en dus 2 stappenmotoren gaat. Die motoren hebben een aan twee kanten uitstekende as. De ene kant drijft de KO-spindels aan, via de achterkant zijn beide steppers middels een tandriem gekoppeld.
Het haaks stellen is even lastig, maar als dat eenmaal is gebeurd, blijft het haaks wat die steppers ook doen. En als één motor uitvalt, drijft de resterende motor beide kanten aan.

Gr. Dirk.

Kjelt
Donateur
Berichten: 1123
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Kjelt » 08 dec 2018 00:30

DirkSchipper schreef:
07 dec 2018 23:59
En als één motor uitvalt, drijft de resterende motor beide kanten aan.
Dat vraag ik me serieus af, als die motor nog wel spanning krijgt wordt dat lastig. Onbekrachtigd zal het wel gaan.
Maar de betere oplossing mijn inziens is dat als 1 motor uitvalt de driver in alarm gaat en de aanstuurelectronica in de M-stop gaat. Je hebt tenslotte een "niet normale" situatie.

DirkSchipper
Berichten: 662
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door DirkSchipper » 08 dec 2018 01:16

Ja, die twijfel ben ik met je eens, maar het portaal wordt niet gemold/krom.

Plaats reactie