Eerste ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hobbycnc23

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 » 21 jun 2019 17:14

Het heeft even geduurd, maar hier dan enkele foto’s van mijn in aanbouw zijnde machine. Het mechanische gedeelte is zo goed als klaar. Alleen wil ik nog, op advies van forumleden het z-as paneel veranderen in eentje van 15 mm dik. Het oranje exemplaar heb ik er nu op zitten omdat ik aanvankelijk geen 15 mm te pakken kon krijgen. Ook zijn de kabelrupsen te smal. Op de vierde foto is te zien dat ik aan het uitklokken ben. Het resultaat van het gehele werkvlak heb ik binnen 0,04 mm kunnen krijgen. Vind het zelf niet slecht, werkplaat erop, vlak frezen en klaar.
Gallerij Link
Gallerij Link
Gallerij Link
Gallerij Link
Het wachten is nu op de proximity sensoren, bredere rupsen en kan dan de elektronica gaan aansluiten.

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 21 jun 2019 17:41

Ziet er netjes uit hoor Geert!! Nog even en dan spanen maken (of frezen breken ;-) , zo begon het bij mij in ieder geval :lol: )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

hobbycnc23

Bericht door hobbycnc23 » 23 nov 2019 12:10

Het is alweer de nodige maanden geleden dat ik over de bouw berichte. Inmiddels zijn we een tweede nieuwe spindel verder ( de eerste opgeblazen, zie posts) en mijn machientje is op wat netjes maken akties klaar!!! En hij freest!!!
Moet nog veel leren wat opspannen betreft, want het eerste messing asje van 5 mm rond wat ik in de lengte richting ging frezen trilde :mrgreen: Ben nu bezig een opspanhulpstuk aan het maken zodat dat asje over de volle lengte van 30 cm wordt geklemd ipv op slechts vier plaatsen.

Voor wat de koeling betreft vermoed ik toch een aktieve koeling nodig te hebben, want bij licht freeswerk wordt de spindel handwarm.
En o ja op de onderstaande foto’s zien jullie polycarbonaat op het bed, duur materiaal, maar dit zijn afvalstroken :lol:

Gallerij Link
Gallerij Link
Gallerij Link
Gallerij Link
Gallerij Link
Gallerij Link
Gallerij Link
Gallerij Link

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 23 nov 2019 13:16

Toch weer waterkoeling zie ik, ondanks dat je schreef dat je zou gaan voor luchtkoeling.
De setup van die koeling lijkt aardig op die van mij, en die is ook na een paar uur frezen ruim voldoende, de stappenmotoren worden echt stukken warmer dan de spindelmotor.
Ik zou het gewoon afwachten, als het toch te warm wordt kun je dat altijd nog veranderen, maar ik denk dat het wel mee zal vallen.

Al met al vind ik het een hele mooie machine geworden.

hobbycnc23

Bericht door hobbycnc23 » 23 nov 2019 13:31

Ben, bedankt voor je complimenten.
Ja toch weer naar vloeistofkoeling, omdat mijn ontwerp daar eenmaal op gemaakt was.
Heb idd een vierkante luchtgekoelde spindel overwogen, maar moest daarvoor o.a. een andere Z plaat maken etc. Dit was plug and play. En hij loopt als een zonnetje. Dank zij jouw lampenbord deze keer de parameters goed kunnen instellen. ;-) Mocht je hem nodig hebben, breng ik hem met plezier.
Gr. Geert

Firehunter
Donateur
Contacteer:

Bericht door Firehunter » 23 nov 2019 22:51

Mooie machine geworden! Veel plezier met het frezen!
Ruwfrezen, bolfrezen, aluminium blokken, lasdraad of SK50 freeshouders nodig? Stuur me een bericht.

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 24 nov 2019 09:42

Ziet er netjes uit Geert! Heb je voor het koelwater er een ventilator op zitten?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 24 nov 2019 10:05

Mooi werk Geert, nu veel plezier met frezen.

WillyH

Bericht door WillyH » 24 nov 2019 10:46

Knappe machine, Geert!

hobbycnc23

Bericht door hobbycnc23 » 24 nov 2019 19:02

Dank jullie wel allemaal! Ja ben nu een jaar forumlid en oefen deze hobby sinds nov 2018 met veel plezier uit!
Het forum is voor mij een heeeeele goede leermeester !
De OSPF heeft als voorbeeld gediend, tesamen met de gekochte tweede hands spullen is het toch nog wat geworden.
De koeling opzet heb ik afgekeken van Ben :P vond ik een leuke eenvoudige opzet. En Johan het is nu nog zonder fan, maar die moet er denk ik tesamen met een PC radiatortje wel komen.

Plaats reactie