Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Peter1571
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2015 21:58

Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Peter1571 »

Beste kenners,

Ik zou graag advies van jullie experts willen krijgen. Ik ben aan het oriënteren om een cnc portaalfreesmachine te gaan aanschaffen voor mijn werk. De machine moet een werkbereik hebben van 3000x2000mm. (2000mm. Zou ook naar 1500mm mogen) Ik wil voornamelijk kunststof plaatmateriaal (Plexiglas, Pvc etc) en hout gaan frezen. Voor Plexiglas platen moet de machine tot 50mm materiaaldikte aankunnen.

Nu Ben ik al een tijd aan het rondneuzen op dit forum en heb met name de “open source cnc zelfbouw” topics gelezen. Een zelfbouw machine lijkt mij enerzijds geweldig om te doen maar ben bang dat het dan een jarenproject kan gaan worden (inlezen, uitzoeken etcetera). Echter, om kosten te kunnen besparen en toch een kwalitatief goede machine op maat en eigen eisen te kunnen bouwen spreekt mij natuurlijk wel weer erg aan. Ik vraag mij af, hoe is nu bijvoorbeeld de verhouding qua kosten met een volledige zelfbouwmachine van genoemde afmetingen tegenover bijvoorbeeld het bouwpakket wat Damen aanbied? Is dit verschil nog erg groot in kosten of is dat dan te verwaarlozen?

Ik hoor graag wat jullie meningen zijn

Vr groeten,

Peter
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door benkr »

Neem eens contact op met AndreFC101, die heeft zelf een machine uit China hier heen gehaald en is daar heel erg tevreden over.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door audiomanics »

De Opensource is door het gebruik van schroefspindels ook niet bruikbaar voor dergelijke enorme afmetingen..(te lange schroefspindels gaan dan al vrij snel klapperen..) Het maximale bereik van een Opensource ligt zo rond de 120cm.
Tandheugel, roterende moeren of desnoods een bepaalde constructie met tandriemen zijn dan beter op zijn plek..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Peter1571
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2015 21:58

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Peter1571 »

Kees, bedankt voor je reactie. Dat had ik inderdaad begrepen uit jouw verhaal, dat de tandheugels bij grotere frezen noodzakelijk zijn. Kan ik hieruit ook opmaken dat een zelfbouw machine van deze afmetingen sowieso niet aan te raden is?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door audiomanics »

Laat ik om te beginnen even zeggen dat zelfbouw niet per definitie goedkoper is dan wat de chinezen ons verkopen, maar je hebt wel invloed op de kwaliteit van de constructie, de gebruikte onderdelen (geleidingen etc) en configuratie: een tweezijdig aangedreven X-as is iets wat je uit China niet veel ziet komen... dat is te duur, de prijs komt daarmee boven het spul dat de conculega verkoopt. Ergo: ondanks dat het beter is verkoop je minder want de "niets-wetende-klant" kijkt vooral eerst naar de prijs, dan het kleurtje en vervolgens misschien naar de uit de duim gezogen specificaties..
Zelfbouwen kan veel beter zijn, maar als je gisteren een machine wil hebben..... Hoewel... De gemiddelde maaktijd voor een portaalfrees is bij mij ca anderhalf tot twee maanden, als de onderdelen er een beetje snel zijn..
Ik denk dat het importeren en vervoeren met een zeecontainer, douane etc je toch ook al snel 2-3 maanden zal kosten..(persoonlijk geen ervaring mee)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Kjelt »

Ik zou de 2e hands sites en veilingsites goed in de gaten houden.
Voor machines van 2x3m is weinig animo aangezien niemand behalve bedrijven deze kunnen plaatsen of nodig hebben. De prijzen zijn dan ook best interessant zeker als je naar de nieuwprijs kijkt. Zit je alleen nog met transportkosten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Kjelt »

Hier een oud voorbeeld van wat ik bedoel, dit was een nog grotere machine van €125000 voor €10000 , daar bouw je hem nooit voor en China red je ook niet
viewtopic.php?f=38&t=2634&start=700#p181568
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door flex »

Chinese import is goed te doen. Maar let dan idd goed op de constructie van de as-aandrijving (geen ball screws zoals reeds vermeld) en closed loop stepper motoren.
Ga er vanuit dat de chineese controllers niet perse de meest bruikbare zijn en dat een ombouw naar EdingCNC/Mach/LinuxCNC al snel nuttig gaat zijn. Geen al te dure upgrade en de werkbaarheid gaat er zeer waarschijnlijk op vooruit.
Gewoon ff neuzen op alibaba en leten op de minimum afname (1 stuks).
Peter1571
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2015 21:58

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Peter1571 »

Oké, dat is duidelijk Kees. Ik ben er van overtuigt dat zelfbouw kwalitatief beter is. Het is zeker niet zo dat ik gisteren een machine wil hebben staan. Ik moet mijzelf er echter wel van behoeden niet weer een te langslepend project op de hals te halen aangezien ik nogal snel de neiging heb van het “zelf doen”
Zelfbouw of een bouwpakket van Damen is voor mij dan ook de voornaamste overweging. Of komt een Damen machine dan qua kosten weer veel hoger uit?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Kjelt »

je bedoelt zoiets als dit:
https://www.damencnc.com/assortiment/ma ... _2464_NL_1
Dat is dus al €8650 ex Btw en nog zonder Kabelboom, CNC-besturing en freesmotor.
Peter1571
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2015 21:58

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Peter1571 »

Ja dat bedoel ik! Is dan een zelfbouw stukken goedkoper dan de genoemde €8650,-?
Peter1571
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2015 21:58

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Peter1571 »

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... usPage=VIP

Zoiets zou dus ook een goede optie zijn?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Kjelt »

Peter1571 schreef: 07 nov 2018 00:34 Ja dat bedoel ik! Is dan een zelfbouw stukken goedkoper dan de genoemde €8650,-?
Let op dat is alleen het chassis en de geleidingen+ tandheugels en KO spindel.
Daar komen dan nog 4 dure servos plus driver , bekabeling, sensoren, de aanstuurkast met electronica, voedingen, freesspindel + vfd, cnc controller plus software bij.
Dus ik schat dat dit compleet al gauw richting het dubbele zal uitkomen.
Als je Damen het laat monteren komt er nog flink wat uurloon bij maar dat weet ik zo niet.
Zelfbouw is uiteraard goedkoper maar zal nog steeds flink boven de €10000 uitkomen.
Mijn zelfbouw opensource portaalfrees van 90x65cm zit daar al bijna op.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door assink »

Voor dat formaat zou je ook naar een mechmate kunnen kijken.
Is een zelfbouw met volledige instructies, zijn er al meer dan 100 van gebouwd, veelal in professioneel gebruik.
http://www.mechmate.com/

Qua prijs kun je het zo gek maken als je het wilt, steppers/servo's etc. Gewoon ff registreren op het forum en daar een beetje rond neuzen. 8)
Er staan er zelfs 1 of 2 in nederland bij mijn weten.
Plaats reactie