Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

mava
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:24

Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door mava »

Goedemiddag iedereen

Ik ben Maarten, 32 jaren jong en wonende in het landelijke Diksmuide in België. Door de week ben ik bezig met boekhouding en fiscale adviesverlening. In de avondlijke uren en in het weekend verander ik in een audiofiel. Ik ben vooral bezig met het maken van studiomonitors. En aangezien ik zot ben van massief hout, heb ik dan ook beslist om deze in dit materiaal te maken, wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt.

De kwaliteit van mijn studiomonitors heb ik beetje per beetje hoger en hoger gelegd. Nu ben ik op het punt aangekomen waarop met manuele bewerkingen ik niet de gewenste resultaten kan bereiken. Ik denk dan vooral aan inlays etc.

De aanschaf van een CNC is dan ook de volgende stap. Op het woodworking forum ben ik dan ook een draadje gestart en daarbij ben ik hier beland.

Ik heb verschillende topics gelezen en steeds kwam ik er op uit dat zelfbouw eigenlijk the way to go is. Gezien mijn weinige ervaring en het feit dat de open source frees qua afmetingen aan de verwachtingen voldoet; heb ik dan ook beslist om deze te bouwen. Het elektrische gedeelte ben ik nog wat aan het uitzoeken en maakt me ergens ook wat bang, maar gelukkig heb ik hiervan de bouwinstructies terug gevonden.

Het mechanisch gedeelte moet mij nu het nodige vertrouwen geven om deze frees volledig te bouwen.

Ondertussen heb ik al contact gehad met Kees en heeft hij mij de panelen alvast opgestuurd. De keuze om deze door hem te laten maken was eigenlijk rap gemaakt. Ik ben geen metaalbewerker en ik heb ook geen metaalbewerkingsmachines. De platen zo perfect maken, zodat de volledige frees zo perfect mogelijk is, was voor mij onbegonnen werk geweest.

Ook andere bestellingen komen mondjes maat binnen. Dit weekend kan ik eindelijk beginnen aan de opbouw van enkele onderdelen. Gezien ik niet echt een volledige handleiding heb gevonden, ben ik van plan om deze stap per stap hier neer te schrijven (indien jullie dit kunnen appreciëren natuurlijk).

Zo de inleiding op dit project heb ik jullie al kunnen geven, hopelijk morgen het eerste vervolg.
Laatst gewijzigd door mava op 30 nov 2018 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw Portaalfrees (open source)

Bericht door audiomanics »

Bij twijfel over hoe je het een en ander moet doen.. Eerst even vragen voor je dingen naar de Filistijnen helpt.. Zeker op vlakken waar je nu nog geen verstand van hebt is dat wel zo verstandig..
Voor de rest is het redelijk uitgekauwd in de diverse treads… Er zijn er nogal een paar gemaakt, hoewel ieder er zijn eigen draai aan geeft.. En dat is ook de bedoeling: het is een leidraad voor de bouw van de machine

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Bouw Portaalfrees (open source)

Bericht door Kars-cnc »

Dit weekend kan ik eindelijk beginnen aan de opbouw van enkele onderdelen. Gezien ik niet echt een volledige handleiding heb gevonden, ben ik van plan om deze stap per stap hier neer te schrijven (indien jullie dit kunnen appreciëren natuurlijk).
Dat kunnen wij zeker appreciëren! Kijk maar naar andere draadjes over de bouw van een CNC machine, geen enkel ander onderwerp scoort zoveel reacties.

Kars
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bouw Portaalfrees (open source)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mava schreef: 30 nov 2018 14:40Gezien ik niet echt een volledige handleiding heb gevonden, ben ik van plan om deze stap per stap hier neer te schrijven (indien jullie dit kunnen appreciëren natuurlijk).
Dat heeft Audiomaniacs toch al gedaan ? viewtopic.php?f=8&t=13192
Nu is het toevoegen van bouwervaring nooit een verkeerd idee om anderen te ondersteunen, over de drempel te helpen enz.

PS, verander het onderwerp dan wel in " Portaalfrees Maarten " of iets dergelijks, anders is er echt niets meer terug te vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mava
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:24

Re: Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door mava »

Vandaag zijn de profielen toegekomen, de aluminium platen had Kees mij al bezorgd.
Zo'n heuglijk moment dat moet gevierd worden met een eerste testopstelling.

17819
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door audiomanics »

En dan schrik je hoe groot zo'n ding eigenlijk is... :lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mava
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:24

Re: Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door mava »

Inderdaad is wel even schrikken als je de grootte ziet. Assembleren zal voor het gewicht dan ook best direct op de uiteindelijke locatie zijn.

Eerste tegenslag vandaag, geleverde sleufmoeren voor de Hiwin profielen zijn niet allemaal M5. Sommige zijn M4 en sommige M6. Ondertussen al een mail gestuurd naar de leverancier. Eens benieuwd wat hun reactie is.

Ondertussen begonnen met de gaten tappen voor M8 bouten. Dit is toch een onderdeel dat meer tijd vraagt dan gedacht.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door audiomanics »

Met een goede scherpe machinetap m8 (Volkel is een redelijke tap en betaalbaar) kun je met een paar druppels (snij)olie op de schone tap, met een handboormachine in één keer ca 35mm diep tappen..
Wel zaak om het profiel stevig in een klem of bankschroef te zetten.. Als het profiel gaat omrollen breekt je tap mogelijk..
Na ieder gat de tap schoon vegen met een kwast en nieuwe olie er op..
Zo heb je binnen een uurtje alle M8 gaten wel getapt..
De krullen kan je uit het profiel drukken met een stalen stang van iets meer dan een meter lengte en 6mm rond of eventueel twee stukken.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door Kjelt »

Perslucht werkt ook prima om je profiel schoon te blazen.
Wel de andere kant op de afvalemmer mikken andes zit alles onder :oops: (ervaringsdeskundige :lol: )
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 06 dec 2018 22:57 Perslucht werkt ook prima om je profiel schoon te blazen.
Was dat maar zo... zelfs 9 bar uit mijn compressor kreeg dat in ca 90% van de gevallen niet voor elkaar.. Na het uittikken van de krullen moet je de restjes er wel met perslucht uit blazen..
(ik denk dat ik ca 40 van die profielen gedaan heb in de afgelopen jaren.. dus ca 400 gaten M8... kan ook meer zijn..)
Misschien als ik de moeite en geld uitgegeven had aan zo'n machinetap die de krullen naar achteren afvoert ipv voor zich uit duwt, dan misschien wel.... Die tapjes liggen ook niet overal op de schappen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door DaBit »

Als je zo af en toe de boor even stopt, met de pols een kwartslag terug en voort juttert en weer verder tapt lukt het de compressor wel. Doe je ineens 35mm dan zit er een aardig vogelnest in.

Ik heb ook een paar tapjes die de spaan in elkaar draaien tot een dun touwtje zeg maar. Die zijn ook wel prettig. Evenals de types die de spanen naar achter uitspugen, maar die ik heb verrekken het om zonder hulp recht het gat in te gaan, iets wat me met een gewone machinetap en accutol toch niet teveel moeite kost.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door motormuis »

Als je moeite heb recht te tappen met een tap voor blinde gaten die de spanen na buiten brengt kan je met een handtap nr 1 beginnen en dan met de machinetap natappen
de handtap nr 1 heeft het voordeel dat ze ver diep in het boorgat zakt en daardoor is het wat makkelijker om recht te beginnen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 06 dec 2018 23:40 Was dat maar zo... zelfs 9 bar uit mijn compressor kreeg dat in ca 90% van de gevallen niet voor elkaar..
DaBit schreef: 06 dec 2018 23:53 Als je zo af en toe de boor even stopt, met de pols een kwartslag terug en voort juttert en weer verder tapt lukt het de compressor wel.
Oh ja ik heb ze voornamelijk met de hand getapt, twee omwentelingen en dan een halve slag terug om de spaan te breken. Ik heb inderdaad niet in 1x de machinetap er doorheen gejast, dat lukte gewoon niet goed en was te bang om mijn tap te breken of erger de schroefdraad in het dure profiel te beschadigen.
Makita heeft nu een mooie accutapmachine, jammer dat ik er te weinig werk voor heb om die aan te schaffen maar die voelt of je drukt of duwt en draait de richting dan automatisch om 8)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bouw Portaalfrees Maarten (open source)

Bericht door Breaker »

Een taphulpblokje maken. De schachtdiameter is aardig gestandariseerd dus kan direct voor meerdere tapmaten gebruikt worden:

13735

15250
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie