Compressor demper DIY

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Compressor demper DIY

Bericht door willy wonka »

Even een berichtje plaatsen zodat ik het kan volgen :)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door kawarider »

Zeker een interessant topic. Onze afzuigers zou ik wel stiller willen krijgen, maar zodra ik een zogenaamde deskundige iets vraag komen er zulke wazige antwoorden. Hoe gaat dit nu in zijn werk voor een diy? Wie zou me daar een beetje de goede richting op kunnen zetten?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Compressor demper DIY

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 30 dec 2018 09:20 @spinningwheels: een absorptiedemper 'op z'n motorfiets' werkt ook, dus met een geperforeerde binnenpijp, een buitenpijp, en dempingswol ertussen. Volume buitenpijp moet dan relatief groot ten opzicht van je slag (zeg zuiguitdeduim 5-10x het volume), diameter binnenpijp relatief klein. Dat omdat je 'm omgekeerd gebruikt.
Zo ongeveer een liter of 5 dus . totaal slagvolume is goed 700 cc buisje rond 125 een meter lang zou het dus moeten doen.( houd ik nog wat over voor de binnen pijp )
Maar gaatjes of schubben ? Het is even werk allemaal sneedjes er in maken en die met een centerponsje naar binnen meppen. maar als dat veel beter werkt?
Mag toch zeker wel een buisje met een ID van 20 in neem ik aan ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Compressor demper DIY

Bericht door DaBit »

Diameter van die binnenbuis is kritischer dan bij een uitlaatdemper, maar 20mm zal wel werken, zeker als het een meter lang is. Dikker moet-ie zeker niet worden in ieder geval.

Gaten of schubben, pff, goeie. Ik zou lui zijn, een stukje geperforeerde plaat in een buis wikkelen, met een paar laspuntjes fixeren, en dat 'goed genoeg' noemen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie