Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

Nee joh, zodra jij die motoren hebt organiseren we een speciale CNCzone Brabant dag bij jou thuis (of bij mij als jij dan zorgt dat jou machine naar mij komt) en dan fiksen we dat met ons allen even.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door FSSF »

elvis3 schreef: 08 feb 2020 18:27 Oke Ben, zou jij deze moteren rechtstreeks op een kogelomloopspindel van 25 mm gebruiken met een spoed van 10 mm?.
Op de Z as is de diameter 20 mm met een spoed van 5 mm.
Ik heb ook de machine en de servo's op YouTube gezien van Serum,ja geweldig dat wil ik natuurlijk ook.
Maar moet je een speciale cursus volgen om die servo's in te stellen?.
Want wat voor de een als simpel word ervaren, word voor een ander een groot struikelblok omdat hij het niet kan bevatten.
Ik geloof dat Serum dat ook al een keer gezegd heeft.(maar die valt voor mij ook in die slimme categorie net als Dabit ) wat deze materie betreft. (de rest weet ik niet :lol: )
Als die servo's ingesteld zijn blijft dat dan ook staan, of moet je zoiets constant bij regelen?.
Ik kan mij daar ook helemaal niets bij voorstellen wat de moeilijkheidsgraad is om een servo in te stellen.
Ik hou ze in ieder geval in gedachten Ben.
Ik heb hier ook wat setjes servo`s liggen voor een volgend machientje. Deze week wat mee aan het testen geweest qua aansturing, snelheid, acceleratie, doorslag en de lijst van 100 parameters. Optimaal werken zullen ze nog niet doen, maar in ieder geval gelijkwaardig aan de werking van de stappenmotoren die ik tot nu gebruikte. Op de snelheid en acceleratie na, die zijn flink hoger. Zullen ook nog wel wat vragen bij mij opkomen om de boel te optimaliseren dus t.z.t. haak ik ook aan bij het betreffende vragen topic ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

Ik stel voor om een speciale CNCzone servodag te organiseren en dan Serum daar een lezing over te laten geven.
Ik zelf ben dan in ieder geval van de partij.

Probeer het maar geregeld te krijgen, belangstelling is er wel denk ik.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Gisteren gebeld en kon ik bij Ben komen kijken naar wat motoren (bedankt Ben), nema 34 en nog een rits anderen (een klein winkeltje ) en ook de 1.27 Nm servo.
Voor mij ongelooflijk dat zo een klein motortje zoveel kracht kan genereren, maar zeker een die ik in gedachten meeneem.
benkr schreef: 09 feb 2020 00:09 Nee joh, zodra jij die motoren hebt organiseren we een speciale CNCzone Brabant dag bij jou thuis (of bij mij als jij dan zorgt dat jou machine naar mij komt) en dan fiksen we dat met ons allen even.
Dat zou ik heel leuk vinden, maar door omstandigheden kan ik dan beter proberen om de machine bij jou te krijgen.
In ieder geval bedankt voor het voorstel.
Ik denk zeker dat er veel mensen deze of andere servo's willen gaan gebruiken, maar er een beetje tegenop zien vanwege het instellen.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door Grafjan »

Zo’n servomotor dagje lijkt mij ook wel interessant.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

benkr schreef: 09 feb 2020 10:59 Probeer het maar geregeld te krijgen, belangstelling is er wel denk ik.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door ramsus42 »

Ik gebruik dezelfde motoren als Serum gebruikt alleen de V604 versie (180 watt). Dit is de versie met autotune.
Hoe goed of slecht het autotune verhaal werkt weet ik niet gezien ik geen vergelijkingsmateriaal heb maar het is ongelooflijk hoe mooi dat draait. Aansluiten en instellen is eigenlijk helemaal niet zo spannend.
Er staat in de handleiding duidelijk beschreven hoe het e.a. aan te sluiten. Ik heb wat meer uitzoekwerk gehad met het aansluiten van het alarm. Het komt er op neer dat je het alarm aan een relais moet hangen omdat er een spanning opgezet moet worden (staat ook in de handleiding van de JMC). Je kunt het ook even laten zitten.

Deze settings heb ik overgenomen en werken perfect:
https://www.youtube.com/watch?v=DSUYgu2NmlE

Of de 180 watt servo's voldoende zijn voor jou machine weet ik niet. Mijn machine is in ieder geval loei sterk en houd je met geen mogelijkheid tegen. Eerlijkheid gebied mij te bekennen dat ik nog niet gefreesd heb. Er moet nog een bed op en ik heb nog wat gedonder met het aansturen van de VFD maargoed. Dan is hij ook écht klaar.

Video:
https://youtu.be/77b8sro5K-w

Afbeelding
Afbeelding
en met besturingskast:
Afbeelding

Ik gebruik 20mm geleiding. De machine heeft een afmeting van 1240x1000 en een werkbereik van 1000x730. Wederom met heel veel dank aan Rene, Serum. Die heeft mij veel geholpen met het maken van mooie keuze's. (en stiekem veel inspiratie na het zien van zijn machine)
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

ramsus42

Ook goedendag, ook een heeeeeeeeeeeeeeel mooie machine.
Bedankt in ieder geval voor je input, ben benieuwd wanneer je gaat frezen en dan hopelijk ook aan ons doorgeeft hoe de motoren onder belasting van frezen bevallen.
Als zo'n blok met die motoren goed kan frezen ,dan kan mijn machientje dat zeker.

"Ik gebruik 20mm geleiding. De machine heeft een afmeting van 1240x1000 en een werkbereik van 1000x730. Wederom met heel veel dank aan Rene, Serum. Die heeft mij veel geholpen met het maken van mooie keuze's. (en stiekem veel inspiratie na het zien van zijn machine)"

Het is gewoon heel tof als ze je helpen, anders val je soms stil omdat je het niet weet of moeilijk een goede keuze kunt maken.
Wat dat betreft heb ik in ieder geval ook niet te klagen hierop het forum.
Toevallig heb ik vanmiddag dat filmpje zitten kijken.

Die keuzes die je gemaakt hebt zijn in ieder geval heel goed gelukt.
Ik hoop dat ik een keer mag komen kijken
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door ruudderooy »

ramsus42 schreef: 12 feb 2020 10:21 Ik gebruik dezelfde motoren als Serum gebruikt alleen de V604 versie (180 watt). Dit is de versie met autotune.
Hoe goed of slecht het autotune verhaal werkt weet ik niet gezien ik geen vergelijkingsmateriaal heb maar het is ongelooflijk hoe mooi dat draait. Aansluiten en instellen is eigenlijk helemaal niet zo spannend.
Er staat in de handleiding duidelijk beschreven hoe het e.a. aan te sluiten. Ik heb wat meer uitzoekwerk gehad met het aansluiten van het alarm. Het komt er op neer dat je het alarm aan een relais moet hangen omdat er een spanning opgezet moet worden (staat ook in de handleiding van de JMC). Je kunt het ook even laten zitten.

Deze settings heb ik overgenomen en werken perfect:
https://www.youtube.com/watch?v=DSUYgu2NmlE

Of de 180 watt servo's voldoende zijn voor jou machine weet ik niet. Mijn machine is in ieder geval loei sterk en houd je met geen mogelijkheid tegen. Eerlijkheid gebied mij te bekennen dat ik nog niet gefreesd heb. Er moet nog een bed op en ik heb nog wat gedonder met het aansturen van de VFD maargoed. Dan is hij ook écht klaar.

Video:
https://youtu.be/77b8sro5K-w

Afbeelding
Afbeelding
en met besturingskast:
Afbeelding

Ik gebruik 20mm geleiding. De machine heeft een afmeting van 1240x1000 en een werkbereik van 1000x730. Wederom met heel veel dank aan Rene, Serum. Die heeft mij veel geholpen met het maken van mooie keuze's. (en stiekem veel inspiratie na het zien van zijn machine)
waar je even naar moet kijken is de positie error signaal en velocitie error signaal, daar kan je zien hoeveel pulsen hij afwijkt van de gevraagde positie/ snelheid.
bij mijn laser was het na auto tunen nog meer dan 120 pulsen en die waren rond de 3um per puls dus gewoon 0.36mm positiefout tijdens het ritje en daar zie of hoor je niks van todat je het eind product na meet.
na tunen met de hand kreeg ik het tot max 15 pulsen, maar heb ze toch weer vervangen voor closedloop steppers deze zijn voor deze applicatie beter.
op mijn frees bank heb ik ook servo's, deze kan je wat beter tunen en filteren om mechanische fouten te onderdrukken hierbij heb ik de max volg fout op 25puslen staan 1 puls is 0,4um dus is max 10um fout.

ik wil hiermee alleen maar zeggen ik zou toch even in de jmc software kijken en niet op de auto tuner vertrouwen.

gr Ruud
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door serum »

waar je even naar moet kijken is de positie error signaal en velocitie error signaal, daar kan je zien hoeveel pulsen hij afwijkt van de gevraagde positie/ snelheid.
En juist daarop zou ik niet te hard vertrouwen; die 'scope' functie heeft mij flink op het verkeerde been gezet bij het tunen van mijn V5's toen ik het filter op de servo aanzetten en nagenoeg geen positie en velocity error kreeg, had ik alsnog een overshoot. (achtergekomen bij het frezen door een hapje uit het werkstuk na een lead-in en de uiteindelijke analyse ervan gedaan met een slowmo opname) In de software het filter uitgezet en 0,0 overshoot meer (en de machine loopt een heeeeeeeeeeeeel stuk soepeler nu). Zo accelereert en de-accelereert het nu. Je gehoor is een betrouwbare vriend in het geval van tunen van servo's. Redelijk gevoelig voor frequentieverandering/evenredigheid van het opbouwen/afbouwen van het toerental bij het accelereren/de-accelereren.

https://www.youtube.com/watch?v=Nisvf5m ... e=youtu.be

Ik heb voor de 4e as een 400w exemplaar besteld (relatief kleine vertraging, dus het hogere koppel is welkom) Dit is een V6. Ik zal die eens aan de kaak stellen om te kijken hoe het autotune werkt. Misschien dat daarbij de tracking-error wat verfijnder werkt op de V6.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

serum schreef: 13 feb 2020 10:26 Ik heb voor de 4e as een 400w exemplaar besteld (relatief kleine vertraging, dus het hogere koppel is welkom) Dit is een V6. Ik zal die eens aan de kaak stellen om te kijken hoe het autotune werkt. Misschien dat daarbij de tracking-error wat verfijnder werkt op de V6.
Serum ,wat versta jij onder een relatief kleine vertraging? En een vraag aan jou, zou je deze motoren rechtstreeks op 2510 spindels X 95 cm en (2x) Y 140 cm gebruiken.
Z 35 cm (2005)
Of altijd met een vertraging op alle assen?.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door serum »

400w kan rechstreeks op 2510. Een relatief kleine vertraging op een 4e as is 1:10, ik stel de servomotor in op 4000rpm zodat ik ook nog zou kunnen draaien op 400rpm. Moet dan alleen het aantal stappen/mm even aanpassen omdat anders mijn controller het niet bij houdt. in verhouding tot de 1:160 harmonic drives die gebruikt worden voor 4e assen redelijk klein.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door ruudderooy »

serum schreef: 13 feb 2020 10:26

En juist daarop zou ik niet te hard vertrouwen; die 'scope' functie heeft mij flink op het verkeerde been gezet bij het tunen van mijn V5's toen ik het filter op de servo aanzetten en nagenoeg geen positie en velocity error kreeg, had ik alsnog een overshoot. (achtergekomen bij het frezen door een hapje uit het werkstuk na een lead-in en de uiteindelijke analyse ervan gedaan met een slowmo opname) In de software het filter uitgezet en 0,0 overshoot meer (en de machine loopt een heeeeeeeeeeeeel stuk soepeler nu). Zo accelereert en de-accelereert het nu. Je gehoor is een betrouwbare vriend in het geval van tunen van servo's. Redelijk gevoelig voor frequentieverandering/evenredigheid van het opbouwen/afbouwen van het toerental bij het accelereren/de-accelereren.
Daar had ik verder nog niet naar gekeken of hun scope klopt ging ik eigenlijk gewoon vanuit (stom natuurlijk)

of de scope functie beter is bij de V6 geen idee wel anders :shock:
Filtering kan zeker tot overshoot leiden, want ze filteren volgens mij direct op de sample rate. (maar dat zou de scope toch moeten laten zien of ze filteren dat signaal ook mee)
als ik ooit nog een keer wat tijd over heb zal ik een keer een opstellinkje maken met extrene encoder on het te valideren.

ja en je kunt best wel wat horen en kontroleren of de onderdelen binnen de gewenste tollerantie vallen.
hij mag best wel iets afwijken tijdens frezen als hij maar niet teveel positie fout heeft tijdens de finishing pass.

dan zou het fijn zijn als hun scope wel met een betrouwbare waarde komt.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

20059

20060

20061

Weer een paar stapjes verder, zoals het nu is gaan de motoren rechtstreeks op de kogelomloop.
Ik ga ook nog kijken wat ik moet veranderen als ik straks een vertraging /versnelling moet of ga gebruiken.
Ik kan weer het een en ander op gaan meten om de motor zo goed mogelijk gecentreerd te krijgen t.o.v. de kogelomloop.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Plaats reactie