Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door DaBit »

elvis3 schreef: 07 feb 2020 00:35 Ik heb 25mm kogelomloop met 10mm spoed op de X en op de Y as, ik wil de motoren rechtstreeks op de spillen monteren, maar begrijp dus nu dat ik dat beter niet kan doen.
Daar komt naar voren dat het altijd het beste is om met een 1,5:1 of 2:1 vertraging te werken.
Nee, dat zie je verkeerd. Motor X heeft een toerengebied waarin-ie optimaal presteert, motor Y heeft weer een ander toerengebied. De zaak is om dat gebied te matchen op de belasting.
Wat voor motoren had je?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door hobbycnc23 »

Kees, ik heb spindels met een spoed van 20 mm!. Ik heb daar een vertraging van 1:4 op gezet om zo een vergelijkbare spoed van 5 mm te verkrijgen. Het bevalt mij prima. Nauwkeurig en een hoog koppel, Heb nema 23. Ik zou er poelies en tandriemen op construeren met een vertraging van 1:2.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

DaBit schreef: 07 feb 2020 08:49 Nee, dat zie je verkeerd. Motor X heeft een toerengebied waarin-ie optimaal presteert, motor Y heeft weer een ander toerengebied. De zaak is om dat gebied te matchen op de belasting.
Wat voor motoren had je?
Daarover gaat het Dabit, ik heb geen idee wat voor motoren ik het best kan kopen.
Heb jij misschien een goede raad ?. Of is dat zo niet te zeggen?
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door DaBit »

Het is geen onderkant-markt budgetmachientje wat je aan het bouwen bent, dus closed-loop zou ik zeker overwegen.

Wat mij betreft hoeft het allemaal ook niet zo heel zwaar; motoren met een grote diameter rotor hebben gewoon veel inertie waar best veel vermogen in gaat zitten, dan heb ik liever een wat langere motor met kleinere diameter. Ergens rond de 3Nm NEMA23 pakt meestal wel heel mooi uit, zeker bij closed-loop.

Kanttekening: ik heb al tijden niet meer met modern stepperspul gespeeld; mijn machine doet het al eeuwen prima. Het modernste waar ik ervaring mee heb is de 4Nm NEMA34 plus AM882 drive op mijn freesmachine, en wat losvast gespeel met Leadshine closed-loop motoren bij anderen hier op het forum. Als die moderne NEMA34 steppers zoals die benkr nu heeft inderdaad als een dolle toeren willen draaien met behoud van enig bruikbaar koppel, dan is dat op de lange assen nog wel te overwegen.

Wil je het netjes doen, dan moet je een doel stellen kwa acceleratie/snelheid/freeskracht, een aantal kandidaat-motoren uitzoeken waarvan je de koppel-toerenkromme en rotorinertie weet, en voor die motoren het rekenwerk doen.

Waar is dat geweldig handige spreadsheetje van Veteq eigenlijk gebleven hier op het forum?

[edit]
In ieder geval hier een kopie: https://www.icecoldcomputing.com/direct ... nczone.xls
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

hobbycnc23 schreef: 07 feb 2020 10:44 Kees, ik heb spindels met een spoed van 20 mm!. Ik heb daar een vertraging van 1:4 op gezet om zo een vergelijkbare spoed van 5 mm te verkrijgen. Het bevalt mij prima. Nauwkeurig en een hoog koppel, Heb nema 23. Ik zou er poelies en tandriemen op construeren met een vertraging van 1:2.
Bedankt Geert, voor je voorstel
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Bedankt Dabit voor je reactie, Ik ga proberen om je uitleg om te zetten naar een paar bruikbare motoren.
Het worden in ieder geval closed loop motoren, met als het kan leadshine drivers , daarvan heb ik tot nu toe de beste resultaten gelezen.
Ik neig naar nema 34 waarom weet ik niet (misschien omdat ik daar al koppelingen van heb liggen :lol: )
Het liefst rechtstreeks op de kogelomloop en als het niet anders kan dan met tandriemen.
Ik ga aan Ben vragen of ik een keer bij hem mag komen kijken naar die Nema 34 motoren.
Bij mij hoeft het denk ik niet met 15 meter per minuut op en neer te racen, maar ik kan mij dan ook moeilijk voorstellen hoeveel bv 15m/minuut is op zo'n machine.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door DaBit »

Zeker op de lange as is 15m/min nog niet eens zo heel veel hoor, maar wat minder kan ook wel. Onder de 6m/min zou ik het persoonlijk onacceptabel sloom vinden.
Even bij Ben naar de motoren kijken kan zeker geen kwaad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door benkr »

Vooral afgaande op Serum zijn ervaringen zou ik kiezen voor JMC servomotoren, dezelfde die ik heb liggen voor mijn machine.
Serum heeft het model kleiner op zijn machine en roept dat groter echt niet hoeft, maar ik heb toch gekozen voor een maatje groter, puur op het gevoel, nergens anders door.

Ik heb deze:

https://www.aliexpress.com/item/4000067 ... 4c4dsUF7Mb
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Oke Ben, zou jij deze moteren rechtstreeks op een kogelomloopspindel van 25 mm gebruiken met een spoed van 10 mm?.
Op de Z as is de diameter 20 mm met een spoed van 5 mm.
Ik heb ook de machine en de servo's op YouTube gezien van Serum,ja geweldig dat wil ik natuurlijk ook.
Maar moet je een speciale cursus volgen om die servo's in te stellen?.
Want wat voor de een als simpel word ervaren, word voor een ander een groot struikelblok omdat hij het niet kan bevatten.
Ik geloof dat Serum dat ook al een keer gezegd heeft.(maar die valt voor mij ook in die slimme categorie net als Dabit ) wat deze materie betreft. (de rest weet ik niet :lol: )
Als die servo's ingesteld zijn blijft dat dan ook staan, of moet je zoiets constant bij regelen?.
Ik kan mij daar ook helemaal niets bij voorstellen wat de moeilijkheidsgraad is om een servo in te stellen.
Ik hou ze in ieder geval in gedachten Ben.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door kawarider »

Elvis, net pb tje gestuurd. Ik kwam die oude 12 Nm stepper tegen. Twee van die jmc heb ik ook liggen, een kleine (denk ik) en twee grote. Die kun je ook lenen , maar het is wel de bedoeling dat ze uiteindelijk op de nieuwe plasma komen.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Hee Joep, tof van je dat je aan mij gedacht hebt.
Het gaat mij een beetje om de grote, zodat ik er nu al rekening mee zou kunnen houden als ik toch een vertraging ga gebruiken snap je, want nu word de machine alleen voor rechtstreeks op de as gemaakt.
Als ik die van je mag lenen kan ik met zo'n motor in de hand een beetje rond de machine passen om de beste stand te zoeken voor de motor met tandriem indien nodig, zodat ik straks met minimale veranderingen kan switchen
De JVC motoren heb ik niet nodig omdat ik nog lang niet zover ben om die uit te proberen maar wel heel fijn dat je het voorstelt.
Laatst gewijzigd door elvis3 op 08 feb 2020 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door kawarider »

Pik t maar een keertje op. Je weet waar mijn huis woont
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door elvis3 »

Oke, ik bel je op als ik naar je kom, ik heb je nummer nog.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elvis3's portaalfrees in aanbouw

Bericht door DaBit »

elvis3 schreef: 08 feb 2020 18:27 Maar moet je een speciale cursus volgen om die servo's in te stellen?.
Want wat voor de een als simpel word ervaren, word voor een ander een groot struikelblok omdat hij het niet kan bevatten.
Ach, met z'n allen helpen we je eerst van de regen in de drup voor het beter word, maar alle verhaaltjes hier eindigen met 'de man en zijn machine, ze leefden nog lang en gelukkig'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie