Emco mc90/t

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Emco mc90/t

Bericht door John Sellis »

Hier dan maar even een nieuw topic over mijn nieuwe emco mc90/t (/t= toolchange). Zit een storing in de besturing en dat betekent maar 1 ding. Alles er uit slopen behalve de frequentie regelaar en stappenmotor drivers.

Heb hier nog wel een cslab kaart liggen dus ga die gebruiken voor de aansturing.

Er zitten 3 5fasige stappenmotoren in
1 voor de Y as 3.5nm
1 voor de X as 1.2nm
1 voor de Z as 3.5nm

17900

17901

17902

17951
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco mc90/t

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Altijd handig als je er nog een schema bij hebt, zo min mogelijk strippen is altijd een uitdaging. Maar alle sensoren enz. kunnen gebruiken is toch best handig.
Is het eigenlijk een 'merk' besturing wat er op zit ? (iets van Bosch of zo ?)

Lijkt me een mooi machientje.
Maar daar heb jij volgens mij oog voor, anders had je die Datron ook niet gescoord. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Emco mc90/t

Bericht door Kjelt »

Gaaf hoor, wat een ruimte moet je hebben en een heftruck ?
Kunnen de meesten alleen van dromen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Emco mc90/t

Bericht door benkr »

Ja, ik had die machine ook al meteen als een topper in de gaten, maar je kunt nu eenmaal niet alles, ik heb voor de rest van dit leven spul genoeg staan. Als ik dat nog allemaal werkend kan krijgen dan heb ik nog jaren van leven tegoed.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Emco mc90/t

Bericht door John Sellis »

Kjelt schreef: 02 jan 2019 15:45 Gaaf hoor, wat een ruimte moet je hebben en een heftruck ?
Kunnen de meesten alleen van dromen.
Ik heb nu 2 hobby lokaties, 1 in genemuiden (240m2+ zolder 100m2). Met een zelf geknutselde bovenloopkat van 2 ton. Waar ik ook mijn werk (hobby) heb. En waar ik het bouwen en lassen van aluminium boten doe.

Lokatie 2 is in steenwijk daar heb ik ca 400m2 moet delen. Daar heb ik een bovenloopkraan van 3.2 ton en een oude telekraan van 10tm. En staat natuurlijk mijn hoofdbron van inkomen. De plasma snijder 2x6meter 130ampere dus tot max 30mm kwaliteit snede (kjellberg). En een colinbus freesmachine van 1500x2400mm, kantbank 70ton 3100mm

Op beide lokaties heb ik een heftruck
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Emco mc90/t

Bericht door John Sellis »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 jan 2019 10:24 Altijd handig als je er nog een schema bij hebt, zo min mogelijk strippen is altijd een uitdaging. Maar alle sensoren enz. kunnen gebruiken is toch best handig.
Is het eigenlijk een 'merk' besturing wat er op zit ? (iets van Bosch of zo ?)

Lijkt me een mooi machientje.
Maar daar heb jij volgens mij oog voor, anders had je die Datron ook niet gescoord. ;-)
Idd dat is de kunst. Voorlaatst ook voor iemand een multicam machine gedaan. Zelfde gedaan. Alle schema's zaten er bij. Dus kon alles weer gebruiken, noodstop eindschakelaars, stappenmotor, voeding, drivers, frequentie regelaar. Klusje was in 2 dagen klaar dus koste de beste man maar 20uurtje en ca 1000euro aan onderdelen.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Emco mc90/t

Bericht door John Sellis »

vanavond al best ver gekomen.
De besturings kaarten er allemaal uitgehaald en gekeken of ik de stappenmotor drivers kon inschakelen, want dit deed hij niet meer met de besturings kaarten er in.
Gelukkig met alles schema's er bij had ik dit snel opgelost met als gevolg dat de stappenmotors bekrachtigd worden zonder fout! en ik de motor's dus niet meer met de hand kan draaien 8) 8)

HIER NOG UIT
17962

HIER ZIJN ZE AAN
17961

daarna de stappenmotor even links laten liggen en eerst verder gegaan met de frequentie regelaar. Ook heb ik hier veel gehad aan de schema's . dus ook die draaid nu rond al ik een paar laagspannings kabeltjes tegen elkaar hou 8) 8)

dus een lang verhaal kort te maken....
de eerste tekenen van leven zijn er. Nu even 24v op de relais zetten zodat de stappenmotor driver en de frequentie regelaar aan blijven en ik er geen schroevendraaier meer tussen hoef te doen! :roll:

in theorie als ik de pulsjes er in zou stoppen zou het maar zo eens kunnen zijn dat ik beweging in de assen kan krijgen, en theoretische gezien een stukje zou kunnen frezen als ik dat zou willen. En dan begint de uitdagin pas.

Wil ook zien dat ik alle knopje, schakelaars etc allemaal kan weer gebruiken. Dus dat betekend heeeeeeel veel uren er nog in steken! :shock:

nog wat schema's voor de mensen die het snappen of willen bekijken:

17960

17959

17958

17957

17956

17955

17954

17953
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco mc90/t

Bericht door Tonybryden »

Is een mooie machine , met een beetje geluk werkt alles weer.
Kun je mooie werkstukken op maken.
Hou ons op de hoogte vind het leuk om te volgen en wat van leren.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Emco mc90/t

Bericht door HD13 »

Even over de schema's, ten eerste heel mooi dat je ze hebt!

Om beetje wegwijs te worden, bij je componenten staat een code die met = begint.
Dit verwijst meestal naar een bladzijde of een serie bladzijden met volgnummer.
Deze nummers staat dan weer in de hoek rechts onder.

Kan je uitvogelen waar die K1(voeding drivers assen) z'n sturing vandaan moet krijgen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Emco mc90/t

Bericht door Markus »

Hier plaatjes van de break-out PCB die ik ooit gemaakt heb voor een ombouw met Berger Lahr D550 kaarten, mail me maar voor de Eagle files

Op de plaatjes heb ik alleen even de connector naar de driverkaart gezet de andere had ik niet bij de hand

Zou overigens ook compatible kunnen zijn met andere Berger Lahr driver kaarten

17965 17966

Greezt,

Markus
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Emco mc90/t

Bericht door John Sellis »

Markus schreef: 03 jan 2019 17:47 Hier plaatjes van de break-out PCB die ik ooit gemaakt heb voor een ombouw met Berger Lahr D550 kaarten, mail me maar voor de Eagle files

Op de plaatjes heb ik alleen even de connector naar de driverkaart gezet de andere had ik niet bij de hand

Zou overigens ook compatible kunnen zijn met andere Berger Lahr driver kaarten

17965 17966

Greezt,

Markus
Allemaal bedankt voor het advies. Ik kan gelukkig schema's lezen dat maakt het makelijk. En ze hebben ook een mooi overzicht waar alle schakelaars zitten.

Ik moet bij de regelaar even kijken waar de print zit voor de inschakelt vertraging en kijken of ik de toeren ook kan regelen. Anders die ik wel een nieuwe regelaar er in en trek ik er eerst alles uit. En gebruik ik alleen de stappenmotor drivers en voeding weer. Die regelaar zitten ook al wel andere kabels aan dan dat hoort dus van de week even puzzelen.

Markus ik heb je pb gestuurd. Ziet er goed uit. Ik had het zelf niet zo professioneel aangepakt. Maar als het al ontworpen is dan kan ik het beter gaan gebruiken!!

Super bedankt voor het mee denken allemaal
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Emco mc90/t

Bericht door Markus »

Zie ook een onbelangrijk foutje in de tekst van de PCB, als ik goed tel ik 32 pennen en niet 64, oeps

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco mc90/t

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 04 jan 2019 15:05 Zie ook een onbelangrijk foutje in de tekst van de PCB, als ik goed tel ik 32 pennen en niet 64, oeps

Markus
Zijn dat niet die connectors die dubbel tellen, dus tot 64 gaan, dan is de vergissing wel begrijpelijk. (begint ook bij 2, en rij b zit er ook niet in, altijd een heel getuur als je zoiets zit te bedraden.)
Dus de connector zal wel 64pin heten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Emco mc90/t

Bericht door Markus »

Zijn dat niet die connectors die dubbel tellen, dus tot 64 gaan, dan is de vergissing wel begrijpelijk. (begint ook bij 2, en rij b zit er ook niet in, altijd een heel getuur als je zoiets zit te bedraden.)
Dus de connector zal wel 64pin heten.
Je zou best gelijk kunnen hebben, tis een aantal jaren geleden dat ik deze print heb ontworpen, weet er weinig meer van

maar goed, de connector is van Harting met nummer 09042326831

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 04 jan 2019 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie