Portaal frees stalen onder frame

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
K.J.
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Portaal frees stalen onder frame

Bericht door K.J. » 05 jan 2019 19:43

Zoals de titel al aangeeft ben ik bezig met het ontwerp van een nieuwe portaal frees.
De huidige is niet snel genoeg en robuust genoeg.
De snelheid word onder andere beperkt door het ontwerp.

Ik zou graag een stalen onder frame maken omdat ik de mogelijkheden heb omdat redelijk goedkoop te realiseren.
Het frame zoals te zien op de afbeelding is een ontwerp, maar er zijn vast nog wel verbeterpunten.
Ter info, het plan is om het frame te lassen vervolgens spanningsarm laten gloeien waarna ik hem na bewerk op de freesbank.

Aangezien ik het hele frame niet in 1 opspanning kan bewerken, denk ik er ook over na om de zijkanten klaar te maken en na te bewerken en deze vervolgens te bouten op de onderste liggers.
Wat vinden jullie daarvan?

De zijkanten zijn koker 200x80x8
De liggers aan de onderzijde 80x40x5

Het frame is 900mm lang en 700mm breed.

Gallerij Link

skillalot
Donateur
Berichten: 3132
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portaal frees stalen onder frame

Bericht door skillalot » 05 jan 2019 20:13

Aangezien ik het hele frame niet in 1 opspanning kan bewerken, denk ik er ook over na om de zijkanten klaar te maken en na te bewerken en deze vervolgens te bouten op de onderste liggers.
Wat vinden jullie daarvan?
Persoonlijk vind ik dat gewoon kut :lol: Ik zou serieus overwegen om het freeswerk gewoon uit te besteden aan een bedrijf die wel de mogelijkheden heeft om alles in een opspanning te doen. Zo ontzettend groot is dat frame nu ook weer niet, dus dat moet wel te vinden zijn. Verder zou ik de hoeken die aan het einde zitten niet bouten maar lassen. En dan die plaat waar de lagers in komen te zitten er op bouten. En ik zou de 80x40 kokers rechtop zetten, en met wat dunne plaat er tussen verbinden, daar wordt je bed veel steviger van.

Toevallig ben ik met een vergelijkbaar ontwerp bezig. Gisteren toevallig een koker opgehaald voor de brug, 250x150x10, De kokers voor het basisframe (300x100x8) kan ik volgende week ophalen, die kregen ze gister niet uit het rek, lag te veel boven op. Ik ga ook het frame helemaal af lassen, en daarna spanningsarm laten gloeien, en dan stralen, coaten en frezen.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6660
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaal frees stalen onder frame

Bericht door hugo stoutjesdijk » 05 jan 2019 22:00

Als het snel en nauwkeurig moet, kun je dan niet beter een afgeschreven CNC machine kopen en er een nieuwe besturing, servomotoren en versterkers op zetten.
Zoiets als dit:
https://www.gindumac.com/product/deckel ... 1996-00001
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

K.J.
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Portaal frees stalen onder frame

Bericht door K.J. » 07 jan 2019 09:36

Ik verdien er mijn brood niet mee. Het is gewoon hobby met het doel om met beperkt budget toch een goeie machine te bouwen.

Zoals skillalot aan geeft ga ik opzoek naar iemand die voor mij het hele frame kan nabewerken in 1 opspanning.
Mochten er mensen zijn die dat kunnen en willen hoor ik dat graag.

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1886
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaal frees stalen onder frame

Bericht door Breaker » 18 jan 2019 21:26

Of iemand met een grote vlakplaat die wat ijzervijlsel mag zien:
https://www.youtube.com/watch?v=LF26plEGkCc
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

skillalot
Donateur
Berichten: 3132
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Portaal frees stalen onder frame

Bericht door skillalot » 18 jan 2019 22:19

Staan er ergens nog meer filmpjes van die portaalfrees van NYCCNC op? Kan ze zo niet vinden maar ben wel benieuwd

Kjelt
Donateur
Berichten: 1115
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaal frees stalen onder frame

Bericht door Kjelt » 19 jan 2019 09:41

Breaker schreef:
18 jan 2019 21:26
Of iemand met een grote vlakplaat die wat ijzervijlsel mag zien:
https://www.youtube.com/watch?v=LF26plEGkCc
Dat is wel inventief bedacht.
Eerste dat ik alleen denk als ik dit zie: dat kan niet goed gaan want tijdens het afslijpen verliest de slijpschijf materiaal en zijn diameter neemt dus continu af, met als gevolg dat de vlakheid met dezelfde hoeveelheid afneemt ? Of maak ik een denkfout?

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1886
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Portaal frees stalen onder frame

Bericht door Breaker » 19 jan 2019 10:04

Hij claimed within ‘half a thou’ dus dichtbij 0,01mm. De steen hoort natuurlijk harder te zijn dan het materiaal, zo’n wiel heeft ook een bepaalde standtijd, net als een frees. Kwestie van voorslijpen en naslijpen lijkt me.

Hij zegt ook dat er later meer (video)materiaal beschikbaar komt over deze portaalfrees. (~0:30)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaal frees stalen onder frame

Bericht door DaBit » 19 jan 2019 11:11

Kjelt schreef:
19 jan 2019 09:41
met als gevolg dat de vlakheid met dezelfde hoeveelheid afneemt ? Of maak ik een denkfout?
Daar heb ik me ook lang over verwonderd. Maar in principe word de steen wel botter tijdens het slijpen, maar verliest-ie geen of nauwelijks korrels en verandert de diameter dus niet. Dat gebeurt pas weer als je de steen afritst.

Plaats reactie