Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Hurricane
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:39
Locatie: Sittard

Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door Hurricane »

Hallo mede-CNC'rs

Even voorstellen: Ik ben Gino, woon in de buurt van Sittard en wil voor mijn vrouw d'r bedrijfje een CNC-tafel voor MDF tot 18mm, Forex en nog wat zachte materialen bouwen.
Ik wil hem bouwen van een Wild TA12 plottertafel welke al 'stijf' genoeg is. Het is stalen onderframe, gelast met hydrolische arm. Zie foto.
Er zit nu een vacuümbed op van plexiglas met een industriële motor 550W welke te zwak is om een MDF plaat vast te houden. Deze wil ik dan verwijderen en 1 maken welke wel voldoende vast houd of klemmen gaan gebruiken en de motor gaan gebruiken voor de afzuiging bij de frees.
Tevens ga ik een Z-as bouwen op de grondplaat van de bestaande plaats waar de snijkop heeft gezeten. Alles loopt op tandrailzen en alles zit met lagers geklemd. Nergens zit maar iets van speling op....Het ombouwen is mogelijk. Heb een filmpje op jouwbuis gevonden wat in principe dezelfde tafel is.

Nu wil ik vragen om advies wat jullie zouden doen met het vacuümbed...Een nieuwe bouwen of laten vervallen, met klemmen gaan werken en de motor voor de afzuiging gaan gebruiken ? Of hebben jullie nog een idee ?

Ik heb geen 2 linker handen...maar heb toch echt jullie advies nodig ;-)

Alvast bedankt voor jullie genomen moeite.

Ik heb ook nog een ander topic over elektronica hergebruiken of vervangen, maar dat moet ik nog in het andere deel van het forum gaan plaatsen.
Afbeelding

Afbeelding
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door keesfrees »

Over materiaal op z'n plaats houden tijdens het frezen, had je dit al gezien :
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=34&t ... 14#p189312

Maar als ik het zo eens bekijk heb je eerst nog wel wat anders te doen :-/
Laatst gewijzigd door keesfrees op 31 jan 2019 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Hurricane
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:39
Locatie: Sittard

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door Hurricane »

Dank je Kees,

Ja, dat draadje had ik al gevonden en gelezen. vastschroeven kan inderdaad ook, maar ik moet straks 5 of meer objecten per dag gaan frezen, dus vacuüm prefereert wel. Helaas is het flexibele deel aan de onderzijde van de plaat lek en ik denk de gaatjes te klein in de Acrylaatplaat om MDF vast te leggen. Ik vermoed dat de pomp we voldoende debiet heeft, maar dat moet zich nog uitwijzen.

Ik ben de Z-as al aan het assembleren. Maak ik van 20mm aluminium platen enz.

Wil het liefst alle elektronica eruit trekken en alles opnieuw aanleggen, maar wil eigenlijk de bestaande servo-motoren gebruiken. Mits het niet het advies is om op servo's te draaien, bouw ik hem om naar stappenmotoren, maar ook daar ben ik op zoek naar advies hierin voor een complete set van 3 incl. alles wat nodig is tot aan PC.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door Sven »

Hurricane schreef: 30 jan 2019 23:16 Helaas is het flexibele deel aan de onderzijde van de plaat lek en ik denk de gaatjes te klein in de Acrylaatplaat om MDF vast te leggen
Vacuum is rare materie, ik zou eerst eens goed onderzoeken of er een reden is te vinden dat die plaat mdf niet vast blijft zitten.
Lukt plastic plaat bijvoorbeeld wel?

Op zich hoeft dit niet eens zo'n gekke basis te zijn om mee te beginnen, voor het materiaal dat je noemt.

Wat je je denk ik vooral moet afvragen is of je de mogelijkheden die deze frees je zou gaan bieden niet gauw ontgroeit.

Met name de beperkte ruimte in de hoogte kan wel eens tegen gaan vallen na verloop van tijd.

Aan de andere kant, als je met dit als basis snel kan beginnen met productie dan is dat ook wat waard. Je leert dan veel over wat je in de praktijk nodig hebt en dan kan je later alsnog iets anders gaan zoeken.

Als het vacuum idd niet werkend te krijgen is dan is het misschien een ander verhaal. Dit bed ombouwen naar klemmen is misschien zonde.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door ruudpg »

Het probleem bij vacuum en MDF blijft natuurlijk altijd het MDF, dit heeft de vervelende eigenschap dat je de lucht er dwars doorheen trekt, het mdf is ook leverbaar in een versie voorzien van primer laag, wellicht is dat een optie. Van te kleine gaatjes in je vacuumplaat is meestal geen sprake, over het algemeen zijn ze eerder te groot. Bij te grote gaten en door het werkstuk heen frezen wordt juist meestal het vacuum verbroken waardoor het werstuk ineens los ligt. Het soort pomp dat je hebt heeft vaak wel voldoende debiet maar het nadeel is dat ze niet zo een diep vaccum hebben. Ik heb een ander type pomp, die heeft wel een diep vacuum maar helaas weer juist een vrij laag debiet.

Over de servomotoren is het meer de vraag of er bruikbare drivers bij zitten, over het algemeen hebben goed werkende servo's de voorkeur boven normale stappenmotoren, een tussen oplossing zijn closed-loop steppers.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door Oscar f1 »

MDF platen van 18 of 22mm zijn lekker zwaar.
Ik zet ze helemaal niet vast,
aan de uiteinden wat blokjes op je spillboard schroeven is bij mij genoeg.(tegen verschuiven)
Ik frees dan met maximaal 6mm frezen en maximaal 6 mm diep.

Een spillboard lijkt me een goed idee, daar kun je het ook op vast schroeven,
een keer per jaar vernieuwen ( soms kan omdraaien ook nog )
Succes!
Hurricane
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jan 2019 21:39
Locatie: Sittard

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door Hurricane »

Dank jullie al voor jullie reacties! Ik kijk nog even verder aan wat nog meer mensen over dit onderwerp te vertellen hebben op mijn topic en dan ga ik een beslissing nemen welke ik ook zal uitwerken met foto's :)
Btje
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:44
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door Btje »

De gaatjes die over zijn plak je neem ik aan af? Bij flatbed printers doen ze dat met blauwe tape (Ik werk bij Oce waar we flatbed printers maken)

Als je klemt weet je niet wat het midden van de plaat aan het doen is dus vacuum heeft zeker bij dunne platen de voorkeur.
BF20 maar nog niet CNC
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door DirkSchipper »

Uit een balsa plaat, 2 mm dik, iets frezen in de tijd dat ik me nog niet realiseerde dat doorfrezen een vacuümlek veroorzaakt. Wel een ervaring rijker ... :mrgreen:

Dit had het moeten worden:
Afbeelding

Maar poging-1 leverde dit op ... :shock: :oops: stom stom stom
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door Sven »

In de wereld van doorfreesvacuumtafels zijn dat ook wel monsters van gaten ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door Breaker »

DirkSchipper schreef: 01 feb 2019 09:54 Uit een balsa plaat, 2 mm dik, iets frezen in de tijd dat ik me nog niet realiseerde dat doorfrezen een vacuümlek veroorzaakt. Wel een ervaring rijker ...
Waar ik benieuwd naar ben: Kan je wel doorfrezen met een dun MDF spoilboard ertussen?

Sven schreef: 01 feb 2019 10:10 In de wereld van doorfreesvacuumtafels zijn dat ook wel monsters van gaten ;)
Inderdaad, snelle en simpele berekening over wat een pomp aankan qua doorfrezen (en dat is vaak niet veel ;-) ):
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=12010#p126307
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door Kjelt »

Probleem volgens mij hierboven is dat de stukjes volledig zijn losgefreesd waardoor ze van hun plek afgaan en een heel groot vacuumverlies genereren.
Als je een vacuumpomp met voldoende debiet hebt en je laat de stukjes op 4 of 6 plaatsen vastzitten die je er later afbreekt kan het best goed gaan.
Mooiste is als je veel van dit soort platen maakt dat je dan tussen de vacuumtafel en de balasplaat een speciale adapterplaat maakt waarbij je alleen die vacuumgaatjes open laat waar niet gefreesd wordt.
Maar dat is alleen voor productie interessant denk ik. Voor een of twee platen is het niet de moeite waard.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door DirkSchipper »

Sven schreef: 01 feb 2019 10:10 In de wereld van doorfreesvacuumtafels zijn dat ook wel monsters van gaten ;)
Moet ook wel. Voor die enkele keer dat ik hem gebruik schaf ik geen dure echte vacuümpomp aan, maar gebruik ik een ordinaire stofzuiger. :oops: Die moet wat koelingsdebiet overhouden ... ;-)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vacuumbed vervangen of met klemmen gaan werken

Bericht door DirkSchipper »

Kjelt schreef: 01 feb 2019 10:46 Probleem volgens mij hierboven is dat de stukjes volledig zijn losgefreesd waardoor ze van hun plek afgaan en een heel groot vacuumverlies genereren.
Als je een vacuumpomp met voldoende debiet hebt en je laat de stukjes op 4 of 6 plaatsen vastzitten die je er later afbreekt kan het best goed gaan.
Ze hadden allemaal minimaal 6, sommige wel 10 'brugjes'. Maar door de rafelranden zie je dat niet goed.
Wat zeker ook meespeelt, is dat het erg licht balsa is. Dat is ook erg zwak.
Ook op de eerste foto (geslaagde freessessie) zie je ddat er gewoon stukjes losgeslagen zijn ...
Kjelt schreef: 01 feb 2019 10:46Mooiste is als je veel van dit soort platen maakt dat je dan tussen de vacuumtafel en de balasplaat een speciale adapterplaat maakt waarbij je alleen die vacuumgaatjes open laat waar niet gefreesd wordt.
Maar dat is alleen voor productie interessant denk ik. Voor een of twee platen is het niet de moeite waard.
Mee eens, maar in de afgelopen anderhalf jaar is dit de enige keer geweest met zo'n grote plaat. Ik frees waarschijnlijk veel minder vaak dan jullie, want na één zo'n freessessie volgen weken van bouwen ....

De tweede (geslaagde) versie heb ik anders aangepakt. Eerst de onderdelen aan de rand gefreesd, frees laten pauzeren en open stukken afgedekt met stroken pakpapier met hier en daar een stukje tape gefixeerd, daarna de rest gefreesd. Dat ging wel goed ....
Plaats reactie