Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Ik ga ook maar voor stelvoetjes, iedere andere oplossing is nogal bewerkelijk. Extra ondersteuning van bepaalde profielen kan later eventueel worden bewerkstelligt met vulplaatjes op strategische plekken.
Om een idee te krijgen zou ik graag willen weten wat voor doorbuiging je ongeveer kan verwachten bij de dwarsliggers. Ik heb dit proberen uit te rekenen, maar ik kom er niet helemaal uit. Is er hier iemand die daar meer over kan zeggen?
Het is me niet duidelijk of onderstaande waarden zo kloppen, hoe je specifiek een puntlast berekent en waar je in deze formule de belasting (bv. 50Kg = 0,5 Kn) aan moet geven.

De formule om doorbuiging te berekenen volgens https://wetenschap.infonu.nl/techniek/1 ... -door.html
δ = doorbuigen = 5 * M;rep * L^2 / (48 * E * I)
Met daarin;
M;rep = het representatief optredende moment in Nmm = hetzelfde als Widerstandsmoment Wx: 13,69 cm³ ?
(Bij een puntlast is M:rep = ¼*F*L, Q:last = 1/8*Q*L^2;)
L = de lengte van de overspanning tot hart oplegpunt in mm; = 1040mm
E = de elasticiteitsmodulus van aluminium in N/mm^2; = 71000
I = het traagheidsmoment in mm^4. = hetzelfde als Trägheitsmoment Ix: 27,38 cm4 ?

Technische data van de dwarsprofielen staat hier: https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/86.htm

Ik kom uit op:
δ = 5 * 14 * 1000² / (48 * 71000 * 27) = 0,7 (als dit getal al klopt, wat zegt dit getal dan?)
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Benny_DS »

0.7mm doorbuiging op het punt dat je gekozen hebt. Het midden van je overspanning.
Denk ik.
Heb je het 3D model niet? gemakkelijk in inventor berekend dan :-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

bla
Laatst gewijzigd door serum op 20 apr 2019 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Benny_DS schreef: 04 apr 2019 12:36 0.7mm doorbuiging op het punt dat je gekozen hebt. Het midden van je overspanning.
Denk ik.
Heb je het 3D model niet? gemakkelijk in inventor berekend dan :-)
Ik heb nergens een waarde voor de neerwaardse kracht op moeten gegeven. Dus als dit de doorbuiging is in mm dan is me niet duidelijk bij welke kracht dit dan gebeurt.
Nou maak je me wel nieuwsgierig over Inventor :D Ik stuur je een PB.
serum schreef: 04 apr 2019 20:44 Ze hebben een 'durchbiegung berechnung' op hun website staan bij het profiel, voor 520mm, 50kg belasting een doorbuiging van 1,11mm. Let wel, enkelz. ondersteund, en zonder lengte-opsluiting. Zou Bij dubbbele ondersteuning over 1040mm op de uiteinden door te toegenomen stijfheid een /2 op de doorbuiging verwachten (en door de lengte-opsluiting in jouw geval nog wat gunstiger, omdat het ook nog moet trekken aan de 80x160 om door te kunnen buigen). wat in jouw geval de doorbuiging ten goede zal komen in de vorm van minder doorbuiging) :) ,

Ik gebruik onder de 40x240 'schwer' liggende profielen van het bed nog een aantal staande 40x160 (torsiebox achtig) om dat doorbuigen te voorkomen. 40mm aluminium heeft niet al teveel te vertellen in dat opzicht over een dergelijke overspanning. Maar goed, ik heb mijn hele onderstel weer van 80x80 gemaakt om dat bed in hoogteverstelbaar te maken. Compleet andere constructie dus.
Klinkt als een interessante contructie die je aan het maken bent. Heb je een topic daarover lopen?
Bedankt voor de tip, de berekening op de website van SMT had ik gezien, maar inderdaad enkelzijdig ondersteund. Ik ga erover denken hoe ik de liggende profielen extra kan ondersteunen. Ik heb stalen draagbalken onder de dwarsbalken, dus met vulplaatjes ben ik waarschijnlijk al een heel eind.
dwarrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:41

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door dwarrel »

Over je berekening:

Je zegt:
"M;rep = het representatief optredende moment in Nmm = hetzelfde als Widerstandsmoment Wx: 13,69 cm³ ?"
Dat is niet gelijk aan elkaar.
Het weerstandsmoment zegt iets over de eigenschappen van het profiel. (ben je niet nodig in deze berekening, je gebruikt het massatraagheidsmoment)
Het moment representatief is de intredende kracht (M= kracht x arm). (je heb nu de doorbuiging met een moment van 14Nmm uitgerekend)

Jij wilt een puntbelasting uitrekenen; daar hoort een andere formule bij. Jouw gevonden formule kun je omschrijven door voor M: ¼*F*L in te vullen.

Maar je kunt beter de kant en klare formule er bij zoeken met bijbehorende afbeelding, dat is wat makkelijker en je weet dan wat je uitrekent.
Als je in google op "vergeet me nietjes mechanica" zoekt, zul je zien dat er voor elk type belasting en inspanning/oplegging een andere formule geldt. zie bijv. laatste pagina's van: http://icozct.tudelft.nl/TUD_CT/CT2031/ ... xFrame.pdf

In het geval van een balk met in het midden een puntbelasting en aan één kant een vaste oplegging( met scharnierpunt) en de overkant een losse oplegging (rollend en scharnierend), dan gebruik je de volgende formule:

doorbuiging=(F*l^3)/(48*E*I)
F is dan de kracht in N welke midden op de ligger drukt.

Stel je pofiel wordt aan één zijde moment stijf opgespannen, dan geldt er al weer een andere formule.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

BLA
Laatst gewijzigd door serum op 20 apr 2019 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

dwarrel schreef: 05 apr 2019 11:23 Over je berekening:

Je zegt:
"M;rep = het representatief optredende moment in Nmm = hetzelfde als Widerstandsmoment Wx: 13,69 cm³ ?"
Dat is niet gelijk aan elkaar.
Het weerstandsmoment zegt iets over de eigenschappen van het profiel. (ben je niet nodig in deze berekening, je gebruikt het massatraagheidsmoment)
Het moment representatief is de intredende kracht (M= kracht x arm). (je heb nu de doorbuiging met een moment van 14Nmm uitgerekend)

Jij wilt een puntbelasting uitrekenen; daar hoort een andere formule bij. Jouw gevonden formule kun je omschrijven door voor M: ¼*F*L in te vullen.

Maar je kunt beter de kant en klare formule er bij zoeken met bijbehorende afbeelding, dat is wat makkelijker en je weet dan wat je uitrekent.
Als je in google op "vergeet me nietjes mechanica" zoekt, zul je zien dat er voor elk type belasting en inspanning/oplegging een andere formule geldt. zie bijv. laatste pagina's van: http://icozct.tudelft.nl/TUD_CT/CT2031/ ... xFrame.pdf

In het geval van een balk met in het midden een puntbelasting en aan één kant een vaste oplegging( met scharnierpunt) en de overkant een losse oplegging (rollend en scharnierend), dan gebruik je de volgende formule:

doorbuiging=(F*l^3)/(48*E*I)
F is dan de kracht in N welke midden op de ligger drukt.

Stel je pofiel wordt aan één zijde moment stijf opgespannen, dan geldt er al weer een andere formule.
Even uitgegaan van mijn oorspronkelijke berekening:

Gegeven is
F = 500N (+/-50kg puntbelasting)
L = 1040mm overspanning
E = 71000 elasticiteitsmodules aluminium
I = 27,38

Bekening M
M = ¼*F*L
0,25 * 500N * 1040mm
M = 130.000

M meegenomen in berekening puntbelasting 500N
δ = doorbuigen = 5 * M;rep * L^2 / (48 * E * I)
5 * 130.000 * 1040mm^2 / (48 * 71.000 * 27,38)'
703.040.000.000 / 93.311.040
δ = doorbuigen = 7534,37 mm(?)

Wat doe ik verkeerd? 7534 mm lijkt me wat aan de ruime kant :lol:
Gebruik ik niet de juiste grootheden?

Als ik de andere formule gebruik die je aangeeft:
doorbuiging=(F*l^3)/(48*E*I)
F is dan de kracht in N welke midden op de ligger drukt.
500 * 1040^3 / 48 * 71000 * 27,38
562.432.000.000 / 93.311.040
Doorbuiging = 6027,50 mm(?)

Klopt ook niet, hetzelfde verhaal als de eerste berekening hierboven.
Wat doe ik verkeerd?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het lijkt mij logisch dat je wel in de basis grootheden moet werken, dus meters inpv mm.
(maar ik heb er geen verstand van, of ik heb het verdrongen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
dwarrel
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:41

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door dwarrel »

De eenheden gelijk houden.
een grootheid is bijv. massa of lengte, de eenheden hiervan zijn bijv. kg, g, mg of mm m dm etc.
In deze sommen moet je de eenheden gelijk houden, dus geen mm en cm door elkaar halen.
De massatraagheid (I) heb jij uitgedrukt in cm^4 en de overige eenheden zijn in mm, dat komt niet goed.


500 (N) * 1040^3 (mm) / 48 * 71000 (N/mm^2) * 273800 (mm^4)
Doorbuiging = 0,6027 mm

Vul je alle eenheden in als meters, dan komen er ook meters uit:

500 (N) * 1,040^3 (m) / 48 * 71000000000 (N/m^2) * 0,0000002738000 (m^4)
Doorbuiging = 0,0006027 m wat gelijk is aan 0,6027 mm

Dit is dus als je profiel op z'n kant ligt en in het midden belast met 50 kg met aan één kant een vaste oplegging( met scharnierpunt) en de overkant een losse oplegging (rollend en scharnierend.

Als je het profiel rechtop plaatst, dan wordt het al een stuk stijver, want dan mag je uitgaan van de massatraagheid over de y-as van het profiel; namelijk: I (y) =1026900 mm4. Als je dit uitrekent zie je dat de doorbuiging nog veel kleiner wordt.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

dwarrel schreef: 08 apr 2019 15:43 De eenheden gelijk houden.
een grootheid is bijv. massa of lengte, de eenheden hiervan zijn bijv. kg, g, mg of mm m dm etc.
In deze sommen moet je de eenheden gelijk houden, dus geen mm en cm door elkaar halen.
De massatraagheid (I) heb jij uitgedrukt in cm^4 en de overige eenheden zijn in mm, dat komt niet goed.


500 (N) * 1040^3 (mm) / 48 * 71000 (N/mm^2) * 273800 (mm^4)
Doorbuiging = 0,6027 mm

Vul je alle eenheden in als meters, dan komen er ook meters uit:

500 (N) * 1,040^3 (m) / 48 * 71000000000 (N/m^2) * 0,0000002738000 (m^4)
Doorbuiging = 0,0006027 m wat gelijk is aan 0,6027 mm

Dit is dus als je profiel op z'n kant ligt en in het midden belast met 50 kg met aan één kant een vaste oplegging( met scharnierpunt) en de overkant een losse oplegging (rollend en scharnierend.

Als je het profiel rechtop plaatst, dan wordt het al een stuk stijver, want dan mag je uitgaan van de massatraagheid over de y-as van het profiel; namelijk: I (y) =1026900 mm4. Als je dit uitrekent zie je dat de doorbuiging nog veel kleiner wordt.
Geweldig, precies de info die ik zocht! Ik heb dit 25 jaar geleden wel (deels) op school gehad, maar dat is blijkbaar nogal ver weggezakt :lol: Die vergeet-me-nietjes zijn ook erg handig trouwens, thanks!

serum schreef: 05 apr 2019 12:45
Klinkt als een interessante contructie die je aan het maken bent. Heb je een topic daarover lopen?


hier meer info;

Dat wordt een heel deftige machine (zover ik dat kan inschatten)! Komt er nog een freestafel op de bedprofielen? Ik vind die 'overhang' echt een super idee. Heb er ook over gedacht hoe ik werkstukken verticaal zou kunnen opspannen. Dat zou bij mij dan binnen het bed moeten gebeuren, tussen de dwarsliggers door, maar daaronder heb ik ook weer dwarsbalken van de tafel en inmiddels ook een lade om spanen en zaagsel op te vangen. Dus ik denk niet dat daar veel mogelijkheden voor gaan zijn.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

bla
Laatst gewijzigd door serum op 20 apr 2019 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door karangetang »

(verlijmd met secondenlijm/accelerator en de groene PET tape)
Die kombinatie maakt mij een beetje nieuwschierig, Een truukje die ik nog niet ken?
kan je dat even toelichten?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

bla
Laatst gewijzigd door serum op 20 apr 2019 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Ja schijnt heel goed te werken, zie hier het demo filmpje
https://youtu.be/r6DCvtcU8_M
Plaats reactie