Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

Geheugen doet volgens mij niet veel, je hebt meer aan rekenkracht. Recente I3 is toch al 4 cores. Toch die AMD threadripper moeten kopen. :) Het is afhankelijk wat je insluit in je simulaties. 40x120 is geen overweging geweest. 80x160 was voor mij de ondergrens. En die simuleerde gunstig. Ik hanteeer 16GB momenteel wel als ondergrens. Geheugen is niet zo gek prijzig meer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door DaBit »

Als dat simulatie met Fusion is: die rotzakken hebben sinds de overstap naar NASTRAN de lokale simulaties flink vertraagd. Vaak word er niet eens 1 core volledig gebruikt.
Zolang je nog genoeg cloud credits hebt is dat de handigste manier.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

serum schreef: 27 mei 2019 16:50 Geheugen doet volgens mij niet veel, je hebt meer aan rekenkracht. Recente I3 is toch al 4 cores. Toch die AMD threadripper moeten kopen. :) Het is afhankelijk wat je insluit in je simulaties. 40x120 is geen overweging geweest. 80x160 was voor mij de ondergrens. En die simuleerde gunstig. Ik hanteeer 16GB momenteel wel als ondergrens. Geheugen is niet zo gek prijzig meer.
Het geheugen zit constant aan z'n max en hij lijkt veel te swappen met de hardeschijf, dat vertraagd de boel natuurlijk flink. De processoractiviteit wisselt maar is vaak erg laag, ik denk omdat ram/hd voor een bottleneck zorgt. Het scheelt inderdaad wel wat je allemaal insluit in je simulatie, hoewel ogenschijnlijk eenvoudige simulaties toch ook lang kunnen duren. Laptopgeheugen valt me wat tegen in prijs, dik 100 euro voor twee reepjes van 8GB en heb het nu verder niet echt nodig.
DaBit schreef: 27 mei 2019 17:20 Als dat simulatie met Fusion is: die rotzakken hebben sinds de overstap naar NASTRAN de lokale simulaties flink vertraagd. Vaak word er niet eens 1 core volledig gebruikt.
Zolang je nog genoeg cloud credits hebt is dat de handigste manier.
Nee Inventor, maar is ook een Autodesk product. Geen idee of Inventor ook gebruik maakt van NASTRAN. Cloud credits ken ik niet, dan koop je rekenkracht in de cloud?
Laatst gewijzigd door Jaywalk op 27 mei 2019 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door DaBit »

Dat is een Fusion360 dingetje inderdaad, die cloud credits. Je stuurt je simulatie- of renderwerk naar de cloud, die schakelt 1000 processoren ofzo in om dat voor je te doen, en stuurt het resultaat weer terug. Voor wat hoort wat, dus dat kost je 'cloud credits'. Een paar krijg je, wil je meer dan moet je bijkopen.
Het werkt opzich wel goed; een render die op een niet al te slome Core i7 een paar uur duurt is in de cloud binnen een kwartier klaar, en bij simulatie werkt het ook zo.

Maar...
Ik vermoed dat de boeven bij Autodesk de lokale simulatiekernel bewust wat mank gemaakt hebben zodat er via de cloud wat geld in het laatje komt, want waar de oude simulatiesoftware de processor voor 100% belastte doet de 'nieuwe' (op basis van Nastran, kwam ooit in een ver verleden van de NASA af) dat niet en heeft die fors langer nodig voor hetzelfde klusje en lijkt vooral het merendeel van de tijd niks te doen. Nou lijkt het alsof ik hard mopper, maar ik ben er opzich wel blij mee hoor, met die Nastran. Da's goed spul, en opzich vind ik 'de gebruiker betaalt' ook het goed recht van Autodesk.

Op Inventor zal dat allemaal wel niet van toepassing zijn.

Als je geheugen constant aan z'n max zit moet je eens naar de opzet van je simulatie kijken. Als de hele OSPF in de mesh terecht komt terwijl je geinteresseerd bent in 1 balkje dan is daar wel wat te halen. Het vraagstuk 'hoe ver buigt de 40x120 balk door bij belasting xyz?' moet met enkele tientallen megabytes geheugen nog wel lukken. Laat het enkele honderden zijn, maar daar zou het wel op moeten houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Boeven zijn het jah...

Zal eens kijken of ik de opzet van de simulatie kan vereenvoudigen maar er staat al niet zoveel in. Er is ook niet veel te vinden over simuleren met Inventor en de meeste info is vrij oppervlakkig. Misschien maar eens verdiepen in Solidworks, daar lijkt meer info over voorhanden. Inventor is in mijn beleving ook echt niet fijn om in te tekenen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door diepchess »

hrscharft schreef: 19 mei 2019 22:14 ofwel, kort samengevat gemiddeld en afgerond 1 honderdste doorbuiging bij die belasting van 50 kg.
Ik denk dat in veel gevallen je freesje niet eens in staat is om die krachten over te brengen op het frame.
(reactie op posting van aantal maanden terug)

Dat is uitgaande van een 20mm aluminiumplaat erop bouten dus. Kijk dat wil wel.

Is ook precies wat ik zei. T-slots bovenop en een aluplaatje onder de machine om 'm te verstevigen naast nog wat andere aanpassingen.
Maar dat hebben d'r niet zoveel gedaan.

Die T-slots liggen in de lengterichting overigens bij de meesten dus dat kun je niet zien als 20mm alu.
(loopt naar oud klunzig machientje toe met T-slots. veegt eerst even wat spanen weg, meet dan met schuifmaat).
Ja right da's dus 3mm dik voor simulatie - niet 20mm.

Kijk dat scheelt qua stijfheid behoorlijk :)
Verder krijg je die ook niet geniaal vastgebout op een manier dat het 1 geheel is. Er blijft altijd vering in die dingen zitten.
Er moet een dikke vette plaat onder die T-slots eigenlijk, want anders als je dus iets goed stevig vastzet in die T-slots dan duw je die krengen tegenovergestelde richtingen in (verschillende T-slot profielen).

500N is natuurlijk veel te weinig. Gewicht machine erbij tellen en die 30 kilo erbij van die freesklem en werkstuk.

Verder is aanname lassen niet zo'n sterke aanname voor zo'n gantry als je gaat rekenen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Ik heb een vrijwel complete OSPF van 1000 x 600 in Fusion 360 staan.. Boutjes zitten er (nog) niet in, en ik weet ook niet hoe ik het zo snel kan delen, maar misschien is er wel wat mee te simuleren....
T-slot plaat kan ik er ook nog wel op leggen en de hoeksteuntjes naast de T-slot plaat... eerst weer even een paar andere dingen doen...

19087

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Speedster2001
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 dec 2017 00:55

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Speedster2001 »

Net echt :shock:
Een dag niet gehobbied is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Ik zoek materiaal om vulplaatjes / shims van te maken, om de OSF te ondersteunen op het onderstel. Heeft iemand hier een idee voor? Het gaat om een dikte van ongeveer 0,1 tot 2mm en plaatjes moeten zo'n 20x20mm groot worden, of eventueel 20x80mm.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door abs02 »

Pelshim ...
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

abs02 schreef: 14 sep 2019 13:27Pelshim ...
Bedankt voor de tip, ik heb "afpelbare vulplaatjes" gevonden. Bij techniekwebshop.nl voor gunstige prijzen te krijgen zie ik.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Zee&Zee »

Coca cola blikjes ( en bier blikjes etc ) hebben een dikte van precies 0,1 mm dacht ik. ( Openknippen en op maat knippen voor je toepassing.., ideaal)
Anders hogetex kun je het zogezegde voelerband op rol kopen, en op maat knippen en dan aan beide zijden van een bout een stukje leggen ( want het is wel smaller) , zou dan 0,1 pakken....2x0,10=0,20 andersom werkt niet :-)

Jaywalk schreef: 14 sep 2019 13:23 Ik zoek materiaal om vulplaatjes / shims van te maken, om de OSF te ondersteunen op het onderstel. Heeft iemand hier een idee voor? Het gaat om een dikte van ongeveer 0,1 tot 2mm en plaatjes moeten zo'n 20x20mm groot worden, of eventueel 20x80mm.
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

Ik heb inderdaad een paar rollen shimming sheets gekocht, 0,025, 0,05 0,1 en nog een maat, mooie rollen glimmend messing. Geloof dat 4 rollen iets van 40e kosten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Jaywalk schreef: 14 sep 2019 13:50
abs02 schreef: 14 sep 2019 13:27Pelshim ...
Bedankt voor de tip, ik heb "afpelbare vulplaatjes" gevonden. Bij techniekwebshop.nl voor gunstige prijzen te krijgen zie ik.
Heb je een link? Krijg het daar niet gevonden.
Plaats reactie