Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door abs02 »

@ serum : dat is ook wel latoenkoper genoemd.
waar ik het over heb is plaat die je naar de maat die je wilt hebben afpelt.
Het is wat ook wel gelamineerde plaat wordt genoemd. Moeilijk te frezen zonder dekplaatjes.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Bedankt voor de tips, ik kan weer even vooruit :)
Kjelt schreef: 15 sep 2019 09:59
Jaywalk schreef: 14 sep 2019 13:50
abs02 schreef: 14 sep 2019 13:27Pelshim ...
Bedankt voor de tip, ik heb "afpelbare vulplaatjes" gevonden. Bij techniekwebshop.nl voor gunstige prijzen te krijgen zie ik.
Heb je een link? Krijg het daar niet gevonden.
De normale vulplaatjes gaan per 10 en ik dacht dat dat bij de afpelbare vulplaatjes ook het geval was. Maar dat scheelt nogal in prijs dus. Hier staan alle vulplaten: https://www.techniekwebshop.nl/aandrijf ... vulplaten/
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Iemand ervaring met Stabila waterpassen in de nauwkeurige categorie? Ze hebben er een aantal in het assortiment met een nauwkeurigheid van 0,05mm/m. Diverse lengtes in deze nauwkeurigheid vanaf €28,40 bij Fabory: https://www.fabory.com/nl/search/?text=0%2C05mm%2Fm

Ik denk erover om een machinewaterpas te kopen, maar wellicht die dingen van Stabila ook goed genoeg om m'n OSF af te stellen. Ik kan me voorstellen dat een machinewaterpas wellicht nauwkeuriger is af te lezen. Daarnaast zijn de meeste machinewaterpassen bij te regelen en ik heb het idee dat dat bij Stabila niet kan.

Andere optie is zo'n 0,02mm/m machinewaterpas. Die zou in theorie nauwkeuriger moeten zijn, maar ik vraag me dat af bij dat spul wat meestal uit China komt. Ik wil er nu in ieder geval geen honderden euro's aan uitgeven.
https://www.vynckier.nl/nl/waterpassen/mwp150
Laatst gewijzigd door Jaywalk op 15 sep 2019 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jaywalk schreef: 15 sep 2019 14:45 Iemand ervaring met Stabilo waterpassen in de nauwkeurige categorie? Ze hebben er een aantal in het assortiment met een nauwkeurigheid van 0,05mm/m. Diverse lengtes in deze nauwkeurigheid vanaf €28,40 bij Fabory: https://www.fabory.com/nl/search/?text=0%2C05mm%2Fm

Ik moest even met m'n ogen knipperen, of ik heb last van de warmte. Maar een nauwkeurig bouwwaterpas doet 0.2 mm/m en een normale doet 0.5mm/m.
Nu lees ik:Meetnauwkeurigheid: in normale positie 0,029° = 0,05mm/m.
En volgens mij is 1000 mm * SIN(0.029) 0.506 mm, dus helaas voor fabory of stabilo (of hugo) maar hier vergist iemand zich.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door benkr »

Er zijn waterpassen en er zijn waterpassen, de ene is voor het wat grovere werk, de andere is voor het hele precieze werk.
Dat precieze lukt niet met zo'n grove waterpas, maar andersom werkt ook niet, als een vlak niet echt in de buurt van waterpas staat of niet vlak is dan ligt die 0,02mm/mtr meteen in de hoek en kun je dus ook niets aflezen terwijl je met die grovere de hele kleine verschillen helemaal niet ziet.
Dus voor je iets gaat kopen, bepaal heel goed wat je wilt gaan meten en in welke orde grootte je afwijkingen zitten, anders is de kans groot dat je iets koopt waar je niets mee kunt.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 sep 2019 15:13
Jaywalk schreef: 15 sep 2019 14:45 Iemand ervaring met Stabilo waterpassen in de nauwkeurige categorie? Ze hebben er een aantal in het assortiment met een nauwkeurigheid van 0,05mm/m. Diverse lengtes in deze nauwkeurigheid vanaf €28,40 bij Fabory: https://www.fabory.com/nl/search/?text=0%2C05mm%2Fm

Ik moest even met m'n ogen knipperen, of ik heb last van de warmte. Maar een nauwkeurig bouwwaterpas doet 0.2 mm/m en een normale doet 0.5mm/m.
Nu lees ik:Meetnauwkeurigheid: in normale positie 0,029° = 0,05mm/m.
En volgens mij is 1000 mm * SIN(0.029) 0.506 mm, dus helaas voor fabory of stabilo (of hugo) maar hier vergist iemand zich.
Je hebt helemaal gelijk, daar klopt niks van. Blijkbaar maken heel veel bedrijven dezelfde fout want ik ben een stuk of 10 sites afgegaan waar steeds dezelfde foute gegevens worden vermeld. De website van Stabila zelf daar kon ik niet veel op vinden, maar ik vond zojuist ergens een brochure van Stabila en daarin wordt gesproken van "0,029° = 0,5 mm/m".
(Het is overigens Stabila en niet Stabilo zoals ik schreef en jij ook weer van mij overnam :lol:, heb het even aangepast).
benkr schreef: 15 sep 2019 15:20 Er zijn waterpassen en er zijn waterpassen, de ene is voor het wat grovere werk, de andere is voor het hele precieze werk.
Dat precieze lukt niet met zo'n grove waterpas, maar andersom werkt ook niet, als een vlak niet echt in de buurt van waterpas staat of niet vlak is dan ligt die 0,02mm/mtr meteen in de hoek en kun je dus ook niets aflezen terwijl je met die grovere de hele kleine verschillen helemaal niet ziet.
Dus voor je iets gaat kopen, bepaal heel goed wat je wilt gaan meten en in welke orde grootte je afwijkingen zitten, anders is de kans groot dat je iets koopt waar je niets mee kunt.
Ik heb een gewone Stabila bouwwaterpas en die komt bij lange na niet in de buurt van een machinewaterpas, daar zit zogezegd nogal een gat tussen. En ik weet op voorhand niet of ik hem zo fijn afgesteld ga krijgen dus daar heb je een goed punt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

Dat spul wat ik heb is record metall folie, set van 4 rollen van 150x1200, 0,025, 0,05, 0,075 en 0,1, ik geloof dat het 40e was. (kan ex zijn)
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

serum schreef: 15 sep 2019 19:49 Dat spul wat ik heb is record metall folie, set van 4 rollen van 150x1200, 0,025, 0,05, 0,075 en 0,1, ik geloof dat het 40e was. (kan ex zijn)
Thanks, mooi spul voor het fijne afstelwerk!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 15 sep 2019 19:49 Dat spul wat ik heb is record metall folie, set van 4 rollen van 150x1200, 0,025, 0,05, 0,075 en 0,1, ik geloof dat het 40e was. (kan ex zijn)
Die van messing of rvs
https://www.tooler.de/messtechnik/sonst ... .html#show
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

Yep, die. In messing.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Is jullie ervaring dat dat messingfolie goed drukvast is? Als je bijvoorbeeld folie tussen twee profielen plaatst en dan de boel flink aandraait dan komt er aardig wat druk op, zeker als het aan de kopse kant is van een profiel dan is de aanraking minimaal en de druk dus maximaal.

Ik heb kunststof ABS drukplaatjes/vulplaatjes gekocht in de maten 1mm en 2mm, 70x70mm en drukvast tot zo'n 8500kg. Deze plaatjes zijn niet precies 1 en 2mm, maar de afwijking is consistent en ze zijn redelijk maatvast, 0,01mm tolerantie als je de dikte van een plaatje op meerdere plekken meet. €8,14 voor 48 stuks 2mm.
Link: https://www.isero.nl/nl-nl/p/K0004172/h ... x70mm-2mm?

Ik moet alleen nog iets verzinnen om vulplaatjes op z'n plek te houden. Heeft iemand daar een tip voor?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

Over messing maak je je zorgen qua vervorming onder druk, maar aan ABS twijfel je niet? Da's toch bijzonder? Is het ABS vezelversterkt?

Aluminium is doorgaans zachter dan messing. Uiteraard vervormd het allemaal iets.
Plaats reactie