Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Kan iemand mij vertellen hoe deze (rail)klemmen heten?

En eventueel waar te verkrijgen? Of iets wat erop lijkt?

21857
*Foto is van systeemkast van een medeforummer maar ik kan niet terugvinden van wie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door benkr »

De foto is van de kast van Kjelt en de aardklemmen zijn van Phoenix Contact.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Komt me inderdaad bekend voor die foto :lol:

Dit zijn Schermaansluitklem - SK 8 - 3025163 van Phoenix Contact.
De SK8 is voor kabel met een scherm tussen de 3 en 8mm als je dikkere kabel hebt zijn er SK14 en zelfs SK20.
Daarbij hoort een koper/vernikkelde busbar die kun je per meter kopen en plastick of metalen houders.

Prijs ga je misschien van schrikken maar goed nieuws ik heb nog wel SK8 klemmen liggen, ik weet niet hoeveel je er nodig hebt maar pm maar even bij interesse. De busbar heb ik niet maar gebruikte zelf een koperen platstaf, werkt ook prima natuurlijk.


https://www.phoenixcontact.com/online/p ... nlnl&tab=1
https://www.damencnc.com/nl/elektronica ... fscherming
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 03 nov 2020 14:41 Komt me inderdaad bekend voor die foto :lol:

Dit zijn Schermaansluitklem - SK 8 - 3025163 van Phoenix Contact.
De SK8 is voor kabel met een scherm tussen de 3 en 8mm als je dikkere kabel hebt zijn er SK14 en zelfs SK20.
Daarbij hoort een koper/vernikkelde busbar die kun je per meter kopen en plastick of metalen houders.

Prijs ga je misschien van schrikken maar goed nieuws ik heb nog wel SK8 klemmen liggen, ik weet niet hoeveel je er nodig hebt maar pm maar even bij interesse. De busbar heb ik niet maar gebruikte zelf een koperen platstaf, werkt ook prima natuurlijk.


https://www.phoenixcontact.com/online/p ... nlnl&tab=1
https://www.damencnc.com/nl/elektronica ... fscherming
Gaat zoiets werken? Is in allerlei maten verkrijgbaar. Of is aluminium ongeschikt ivm oxideren?
https://www.reichelt.nl/nl/nl/kabelklem ... 22727.html?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Ja aluminium is ook een vrij goede geleider, factor twee lager dan koper maar nog steeds ok.
Geen idee wat dit emc technisch doet misschien dat het voor hoge frequenties in de MHz en minder goed werkt maar denk niet dat je daar heel veel van zult merken.
Maar waarom niet meteen goed doen als het kan ?
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 03 nov 2020 22:54 Ja aluminium is ook een vrij goede geleider, factor twee lager dan koper maar nog steeds ok.
Geen idee wat dit emc technisch doet misschien dat het voor hoge frequenties in de MHz en minder goed werkt maar denk niet dat je daar heel veel van zult merken.
Maar waarom niet meteen goed doen als het kan ?
Hmm ja ok.. dan gaat het over de (overgangs)weerstand of dat emc technisch effect zou kunnen hebben? En is in het algemeen vooral de geleidbaarheid van belang van hetgeen direct in contact staat met de kabelafscherming? Ik bedoel de rails waar je de klemmen op schroeft mag ook van staal zijn begrijp ik en dat is een factor 6 ofzo lager dan koper.

De omsluiting van die KAB-Schelle klemmen is zo'n beetje 360 graden dus dat lijkt me wel dik in orde. Bij die Phoenix klemmen lijkt als ik de tekening bekijk de afscherming niet helemaal rond contact te maken omdat een ronde kabel in een vierkante vorm.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Ik probeer de X-assen aan de praat te krijgen (Y is de brug), maar het werkt niet en ik krijg soms een raar geluid te horen. De relevante hoofdstukken uit de CPU5A4E manual heb ik doorgenomen en diverse settings aangepast. Y-as en Z-as zijn nog niet aangesloten.
Check video hieronder voor het geluid wat ik te horen krijg. Dit geluid hoor ik soms al als ik alleen de drives inschakel (F1), en soms pas als ik probeer te joggen (met 0,1 of 1mm). Dit geluid is er echter niet altijd met inschakelen of joggen. Als ik probeer te joggen, dan lijkt het alsof de motoren wel wat willen doen (soms hoorbare schokjes) maar of het niet lukt. Dan lijken de motoren vanzelf uit te schakelen (is ook subtiel hoorbaar), want ik kan de schroefspindels dan weer met de hand draaien. Net alsof een soort beveiliging de motoren uitzet. ON button in UI blijft echter oranje (ON). Er komt dus helemaal geen beweging in.

Video (sound only): https://youtu.be/LuDc2UZp1uU Weet iemand wat dit geluid kan zijn en wat ik verkeerd doe?

Beschrijving:
Systeemkast machine aan, notebook aan, verbinding via ethernet (cross cable).
Opstarten CNC V4.03 (firmware af fabriek, nog niet geupdate).
Homing Mandatory uitgevinkt omdat ik eerst wil kijken of hij kan joggen.
LED's op kaart: 1e led blauw, 3e led knippert oranje
schroefspindels zijn handmatig te draaien
Met F1 drives aan.
ON button in UI is Oranje.
Led's op kaart: 1e led blauw, 2e led knippert rood, 3e led knippert oranje, 4e led groen, 5e led off.

Settings:
22285

22286

22287
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Motoren los testen met de seriele kabel en software dan weet je zeker dat de kabels vd encoder goed zitten en of de motoren ok zijn.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 06 jan 2021 16:27 Motoren los testen met de seriele kabel en software dan weet je zeker dat de kabels vd encoder goed zitten en of de motoren ok zijn.
Ok, goed idee om dat uit te sluiten, ik hoopte op een verkeerde instelling. Helaas heb ik die kabels niet dus die zou ik moeten bestellen. Wat ik ook zou kunnen doen is de kabels die er nu zijn per pin doormeten aan begin en eind. Dan de motoren testen met software van Leadshine? Kan dat bv. met ProTuner via de RJ11-connectie?

Enige instelling overigens die ik in de drives heb aangepast is Fault Output op 0 gezet. Kan er in de fabrieksinstellingen misschien nog iets niet goed staan?
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Even eea doorgemeten en de verbindingen (dsub15) van encoders naar motoren blijken 100% correct. De drives gaan in error als ik een motion test probeer te doen met ProTuner. Motor geeft een klein schokje (1 step?) en gaat dan in foutmodus. Rode led knippert steeds 7x, wat zou duiden op 'Position Following Error Protection'. Wat daar specifiek de reden van kan zijn wordt niet duidelijk uit de handleiding. Iemand daar een idee van?

Wel wordt vermeld dat als een drive in fault gaat, mogelijke problemen kunnen zijn 1] PSU voltage te hoog (zou goed moeten zijn want 48V/1000W @45V) 2] Something wrong with the motor coil (heb 3 motoren om en om getest met 2 drives en ze geven allemaal dezelfde fout) 3] Wrong connection. Wat kan er dan niet goed zijn verder, voltage in en output zou ook goed moeten zijn.

Kabel config:
Male (D-508) naar Female (ES-M32320)
1 - 1
13 - 2
3 - 3
2 - 11
12 - 12
11 - 13
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door HD13 »

Heb niet je hele post gelezen...
Kan het zijn dat 1 spoel verkeerdom bedraad is bij alle 3 ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

In de driver instellingen kun je aangeven hoeveel steps je mag missen voor de driver in alarm gaat.
Die waarde zou ik even checken.
Ik geloof dat deze Position Following Limit heet en die hoort op een paar honderd tot 1000 te staan
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 07 jan 2021 19:38 In de driver instellingen kun je aangeven hoeveel steps je mag missen voor de driver in alarm gaat.
Die waarde zou ik even checken.
Ik geloof dat deze Position Following Limit heet en die hoort op een paar honderd tot 1000 te staan
"Position Error Limit(Pulses)" staat op 1000, ik neem aan dat je die bedoelt?
22310
HD13 schreef: 07 jan 2021 18:05 Heb niet je hele post gelezen...
Kan het zijn dat 1 spoel verkeerdom bedraad is bij alle 3 ?
Alles kan natuurlijk maar dat zou toch wel heel gek zijn als alle 3 de motoren die ik heb getest intern verkeerd bedraad zouden zijn..? Is dat ingewikkeld om te meten?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door benkr »

Jaywalk schreef: 07 jan 2021 17:03 Even eea doorgemeten en de verbindingen (dsub15) van encoders naar motoren blijken 100% correct. De drives gaan in error als ik een motion test probeer te doen met ProTuner. Motor geeft een klein schokje (1 step?) en gaat dan in foutmodus. Rode led knippert steeds 7x, wat zou duiden op 'Position Following Error Protection'. Wat daar specifiek de reden van kan zijn wordt niet duidelijk uit de handleiding. Iemand daar een idee van?

Wel wordt vermeld dat als een drive in fault gaat, mogelijke problemen kunnen zijn 1] PSU voltage te hoog (zou goed moeten zijn want 48V/1000W @45V) 2] Something wrong with the motor coil (heb 3 motoren om en om getest met 2 drives en ze geven allemaal dezelfde fout) 3] Wrong connection. Wat kan er dan niet goed zijn verder, voltage in en output zou ook goed moeten zijn.

Kabel config:
Male (D-508) naar Female (ES-M32320)
1 - 1
13 - 2
3 - 3
2 - 11
12 - 12
11 - 13
Pasgeleden schreef hier nog iemand dat bij een bepaald type closed loop stepper van Leadshine de documentatie over die kabel verkeerd was en dat hij daarom zijn motoren niet draaiend kreeg, heb jij niet hetzelfde probleem?
Plaats reactie