Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door hrscharft »

Vind jouw eigen frame er een stuk beter uit zien dan het groene framepje van hierboven.
Ik denk dat dat in no time dubbel ligt als je met de acceleratie aan de gang gaat waartoe de OSPF in staat is.
Er is dan nogal wat gewicht dat heen en weer vliegt.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Eind vorig jaar heb ik een luchtekoelde 2,2Kw spindel + VFD gekocht via Ebay. Toen ik hem binnen kreeg zag ik dat er 8,5A op de frees stond, dat zou betekenen 220V * 8,5A = 1870W. Klopt dat en is dit dus geen 2,2Kw spindel?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door abs02 »

Eerder 230v (tegenwoordig) kom je dichterbij ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Je kan de VFD mogelijk zelfs 12A laten leveren.. Maar euh.. die freesmotor zelf is een soort van 3-fasen..dus dan gaat de formule P=UxI niet helemaal (of beter: helemaal niet) op..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 15 feb 2019 18:44 Je kan de VFD mogelijk zelfs 12A laten leveren.. Maar euh.. die freesmotor zelf is een soort van 3-fasen..dus dan gaat de formule P=UxI niet helemaal (of beter: helemaal niet) op..

Kees
Ik ben werkelijk een elektrokneus eerste klas en ik kom helaas niet verder dan P=U*I :lol: dus wat betekent dat in elektro-noob-taal? Ik zie namelijk ook 2,2Kw spindels van 10A.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door benkr »

Jaywalk schreef: 15 feb 2019 19:02
audiomanics schreef: 15 feb 2019 18:44 Je kan de VFD mogelijk zelfs 12A laten leveren.. Maar euh.. die freesmotor zelf is een soort van 3-fasen..dus dan gaat de formule P=UxI niet helemaal (of beter: helemaal niet) op..

Kees
Ik ben werkelijk een elektrokneus eerste klas en ik kom helaas niet verder dan P=U*I :lol: dus wat betekent dat in elektro-noob-taal? Ik zie namelijk ook 2,2Kw spindels van 10A.
Okee meneer de elektrokneus eerste klas, wat denk je van een factor wortel3 omdat het over 3 fasen gaat?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Voor een elektronoob, in jip-en-janneke-taal: een motor vindt het helemaal niet erg als er, niet al te lang, wat meer vermogen ingepompt wordt.. Als de VFD het maar kan leveren..
Nu ben je behoorlijk bezig als je al een kilowatt verbruik kan halen hoor.. Zelfs met een dikke frees, vrij diep steken en met een behooorlijke snelheid is een wattje of 500 al redelijk veel..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 15 feb 2019 20:02 Voor een elektronoob, in jip-en-janneke-taal: een motor vindt het helemaal niet erg als er, niet al te lang, wat meer vermogen ingepompt wordt.. Als de VFD het maar kan leveren..
Nu ben je behoorlijk bezig als je al een kilowatt verbruik kan halen hoor.. Zelfs met een dikke frees, vrij diep steken en met een behooorlijke snelheid is een wattje of 500 al redelijk veel..

Kees
Ok, dus ik hoef me geen zorgen te maken over het vermogen van de freesspindel en er is me geen oor aan genaaid door de Ebay verkoper. Dat is wat ik wilde weten, bedankt.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Behoeven de Leadshine drivers nog enige softwarematige aanpassingen of staan deze reeds van nature goed ingesteld?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Jaywalk schreef: 17 mar 2019 10:50 Behoeven de Leadshine drivers nog enige softwarematige aanpassingen of staan deze reeds van nature goed ingesteld?
Qua tuning hebben ze meestal geen aanpassing nodig, als je meerdere drivers hebt zou ik ze allemaal uitlezen en vergelijken, soms zit er wel eens een uitschieter tussen.
Verder de alarmen configureren zoals je ze wilt hebben.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Als je de alarm-uitgangen in het emergency-stop circuit wil opnemen (in serie met de noodstop-schakelaar en de error-uitgang van de VFD), dan moet je de waarde even omzetten in ProTuner.
In sommige gevallen kan je wat snelheidswinst halen met het instellen van de diverse parameters (Ki en Ko onder andere). In sommige gevallen kan je het aantal pulsen per omwenteling aanpassen als alle vertragingen en spoed van de schroefspindels dat toe laten, immers bij de standaard Eding CPU5A4 zit je met een maximale klokfrequentie van 125.000. Bij een aantal pulsen per mm van 800 (1:1 overbrenging naar een spoed van 5mm) is het maximale dat je kan halen iets van 158mm/sec..
Ik heb een machine draaien waar ik het aantal pulsen op 2000 gezet heb voor de Y en Z. De X staat op 4000, maar die spoed is 20mm. Daar hangen ook twee grote 8NM motoren aan die ieder een roterende moer aandrijven..
Bij 28 meter per minuut vonden we het wel voldoende....
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Dit is zo'n beetje hoe mijn OSF straks komt te staan. Nou is mijn grootste zorg op dit moment hoe om te gaan met afwijkingen van het onderstel. Iedere minimale torsie of andere afwijking in het frame waar de frees op komt te staan zorgt ervoor dat de frees niet gelijkmatig wordt ondersteund. Dat zou in potentie kunnen zorgen voor doorbuiging van de profielen op bepaalde punten, in rust en/of tijdens het frezen. Maar of dat in de praktijk ook zo is vraag ik me af. Ik zou daar graag wat meer opheldering over willen. Moeten de profielen op ieder punt worden ondersteund? Ik heb ook gelezen dat er mensen zijn die helemaal geen onderstel gebruiken en er simpelweg vier poten onder zetten. Zijn de profielen werkelijk zo stijf? Dan zouden vier stelpunten onder de frees kunnen volstaan om een vlak te creëren dat vrij is van torsie. Echter als ik het onderstel zelf 'volledig' vrij van torsie wil plaatsen, dan zou ik het moeten verankeren aan de vloer en stellen met de stelpoten. Bovendien komen er rubbers onder de voeten, die het op deze wijze afstellen ernstig kunnen bemoeilijken of zelfs onmogelijk kunnen maken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Op zich is de constructie van de frees zelf stijf genoeg.. Er komen nog een paar dwarsbalkjes in, die je met bouten door de grote draagbalken heen vastzet.
Mijn idee is dat trillingen zijn als golven, die zich door de constructie heen voortplanten. Dat is energie. Die energie wil je absorberen en als het onderstel 100% star zou zijn kan het onderstel die energie niet absorberen. Die wordt dan teruggekaatst en zal uiteindelijk geabsorbeerd worden op het zwakste punt en het laat zich raden: dat is waar de frees het materiaal raakt.
Ik heb met goed resultaat wel machines op shock-absorbers op stalen onder-frames gezet. Bijkomend voordeel daarvan is ook dat verschillen in uitzettingscoëfficiënt opgevangen worden zonder het mechaniek krom te trekken..
Aan de andere kant: dit is geen machine die in het rijtje bij ASML staat. die werken op nanometer-nivo.. Je moet er dan ook minimaal 3 of 4 nullen extra bijzetten voor de comma..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Ballegooijen »

Mijn machine staan met 4 stelvoetjes op het frame. Met de voetjes kan ik dan afstellen en het rubber zorgt ook een beetje voor geluid- en krachtdemping.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie