Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

bla
Laatst gewijzigd door serum op 20 apr 2019 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 09 apr 2019 19:48 Die schilderstape is eigenlijk te flexibel qua lijmlaag, (en het papier zelf is wat gerimpeld, komt de stijfheid ook niet ten goede). Zou ik niet snel gebruiken voor kleinere onderdelen. Grotere onderdelen gaan er wel mee, maar kleinere onderdelen zou ik echt met PET tape doen.
Dat zat ik me net af te vragen. Maar ik denk dat ze dat zeer dunne schilderstape gebruiken, op rijstpapier. Dat is toch best glad ? Ik gebruik het tegenwoordig voor heel veel dingen, kun je rustig lang laten zitten en is dan nog makkelijk te verwijderen enz.
Maar ik ga toch eens een rol PET tape kopen. (daar is de prijs dan weer zo van, dat je het niet zomaar overal voor moet gebruiken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

bla
Laatst gewijzigd door serum op 20 apr 2019 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 09 apr 2019 20:09 Je kan het ook alleen voor kleine onderdelen gebruiken en voor grotere onderdelen de schilderstape. (bij < 25cm2 of smalle delen PET tape en daarboven schilderstape).
Zo groot komt bij mij zelden voor, dus maar snel op zoek naar PET. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door DaBit »

Ik gebruik ook nog wel eens polyimide(kapton) tape voor dat doel. Dat bruine hittbestendige spul dus dat vroeger onbetaalbaar was maar wat sinds de 3D-printers best te doen is kwa kosten.
Geen oplossing als je veel nodig hebt, want dan is het alsnog prijzig. Maar voor zo af en toe wat onderdeeltjes van een paar cm2 is dat polyimide een hele mooie stijve en doordrukbestendige kunststof, al gauw 2x zo stijf als PET. Lijmlaag laat geen sporen achter.
Werkt ook heel mooi om afdrukken van de draaibank-drie/vierklauw op je werkstuk te voorkomen bijvoorbeeld, terwijl je toch de klauw goed aan kunt draaien zonder door de tape heen te drukken of grip te verliezen door de flexibele lijmlaag.

En de secondenlijm haal je bij Big Bazaar, Action, dat soort toko's. Paar centen per tubetje, dan is het niet zo erg als er een keer een tubetje verstopt zit na een tijdje niet gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door vip1980 »

DaBit schreef: 09 apr 2019 23:36 Ik gebruik ook nog wel eens polyimide(kapton) tape voor dat doel.
Is dat Kapton tape niet hetzelfde als PET-tape...? Kapton tape heb ik nog wel ergens liggen :mrgreen:

ik zie overigens dat er een gepraat wordt over een activator...….echter wordt zie ik dit nergens terug komen....

Als dit niet gebruikt word lijkt het me heel simpel zoals Dabit al aangaf..

En de secondenlijm haal je bij Big Bazaar, Action en de kapton tape / PET tape heb ik toevallig liggen... ( alcohol voor de schoonmaak ook)


Ik zag trouwens een volgens opmerking in het filmpje, wellicht ook het proberen waard :-)

''Baking Soda katalyseert ook CA-lijm vrij snel en zet de lijm op met een nog sterkere binding''
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door karangetang »

Betse mensen
Ik ben weer helemaal bij en heb weer wat geleerd! over de tape en plaksel praktijken.
Ook heeft Serum mij via een PB een uitgebrijde uitleg gestuurd over hoe hij die mooie trapleuning heeft gemaakt
Dit is wat dit forum tot een van de pretigste verblijfplaatsen van het internet maakt.
Heren, mijn dank is groot ... Ik vind het fantastisch!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door DaBit »

Polyimide en PET zijn toch 2 verschillende kunststoffen. Maar of het zoveel uitmaakt in deze toepassing, ik betwijfel het. Wel is polyimide mechanisch stabieler dan PET.

Accelerator, mjah. Vast heel handig voor grote oppervlakken en moet ik ook ooit eens hebben, maar een paar keer goed hijgen over het te plakken ding en iets meer geduld werkt ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door serum »

bla
Laatst gewijzigd door serum op 20 apr 2019 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door vip1980 »

serum schreef: 10 apr 2019 11:05 Ik heb daarom een busje lijm met accelerator gekocht (10e, amazon, 50ml lijm en 200ml accelerator).

Heb je hier een linkje van ..?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door DirkSchipper »

Secondelijm (cyanoacrylaat) kun je bij iedere modelbouwwinkel kopen, zo ook versneller (accelerator).
- Hobby-in in Waalwijk (niet Hobby-inn!), Toemen, Quartel, ....
- vele online shops

O.h.a. is cyanoacrylaat bij de bouwmarkten onfatsoenlijk veel duurder (10x of zo).

Er zijn wat varianten: van waterdun tot honingdik. De dikkere varianten zijn sterker, maar reageren trager. De waterdunne variant kruipt al gauw 2 cm tussen twee ogenschijnlijk perfect aansluitende vlakken.
De 'gewone' variant is ongeschikt voor bv. polystyreen, daar bestaat een speciale variant voor.
Secondelijm hard (net als de 1-component PU-lijm/lak) uit m.b.v. water. Er is maar weinig water voor nodig. Waterdamp uit de lucht is al genoeg, maar als een van de te verlijmen objecten poreus is helpt het om de poreuze variant eerst een beetje nat te maken (even je tong ertegen en afvegen is voldoende), de andere kant lijm aanbrengen, en tegen elkaar. Eenzelfde werkwijze kun je aanhouden met accelerator ...

Let erop dat secondelijm, zeker bij gebruik van accelerator, ZEER heftig kan reageren. De huid zit binnen milliseconden vast, en er kan veel warmte bij vrijkomen (brandwond als je veel lijm hebt gebruikt!). Daarbij kan ook een witte damp vrijkomen. Die damp is zeer irriterend voor je longen, hij bevat zuren! Bij tragere reacties komt die damp ook vrij, maar zo langzaam en verdund dat je het niet ziet. Maar sta je er lang in te werken, dan is het effect op je longen hetzelfde.
Pas tot slot op met secondelijm bij elektronica: die dampen slaan neer op printplaat en vreten koper en soldeer aan. Op den duur treedt een zelfde effect op als restanten S39 soldeerwater ...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Toxiq »

Secondelijm is bij de Ac-Tion verkrijgbaar voor heel weinig (even opletten, ze hebben 2 soorten verpakkingen, de ene is duurder dan de andere) de goedkope is prima

Ik heb me eens laten vertellen dat er maar 2 fabrieken zijn die secondelijm maken en dat ze eigenlijk onderling nauwelijks/niet verschillen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door vip1980 »

DirkSchipper schreef: 10 apr 2019 12:36 Waterdamp uit de lucht is al genoeg, maar als een van de te verlijmen objecten poreus is helpt het om de poreuze variant eerst een beetje nat te maken (even je tong ertegen en afvegen is voldoende), de andere kant lijm aanbrengen, en tegen elkaar.

goei tip, gebruik de lijm vaak voor de kids ( speelgoed etc.......) en daar is de ene kant vaak poreus :mrgreen: ga hem zeker proberen !!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door DaBit »

vip1980 schreef: 10 apr 2019 14:10 gebruik de lijm vaak voor de kids ... en daar is de ene kant vaak poreus :mrgreen:
Mhuuhaha, ik gebruik gewoon tieraps om de duimpjes aan de verwarmingpijpen vast te zetten :lol:

(die riep gewoon om een partijtje creatief text verquoten, sorry :mrgreen: )
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie