Opensourcefrees van Jaywalk

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 19 nov 2019 19:53
Jaywalk schreef: 19 nov 2019 19:40De KO-moeren van de X-as komen overigens wel voorbij de proxy als je helemaal tegen de plaat aan parkeert.
Op welke afstand heb jij de proxy's dan vanaf de kant van het profiel staan? Met 130mm zou het moeten kunnen, volgens mijn tekeningen.. 120 of 125mm is misschien beter.. meer dan 130 niet.

Kees
Hart gat is 130mm vanaf einde profiel. De situatie ziet er dan zo uit, beetje blurry maar allez.
Dus dan zou ik het KO-blok als het ware moeten 'verlengen', zodat er ferro contact blijft, als ik helemaal tot het eind wil kunnen sturen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Ik weet niet wanneer zo'n proxy precies wordt getriggerd (1mm afstand, maar is dat ook al bij 1mm van de rand van de sensor?) maar als ik nou de X-as proxy een 20mm naar achteren haal, dan is er wel nog contact als ik hem tegen de plaat aan rijd. Of wordt dat echt te krap met doorschieten zodat er altijd contact blijft ook in de achterste stand? Alternatief is wellicht een vaantje vastmaken aan de KO-moer? Het gaat mij er alleen om dat ik hem tegen de plaat aan kan rijden als dat nodig is, zodat ik verticale bewerkingen kan uitvoeren net buiten het bed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

Het gaat om de afstand van maximaal 1mm. Ik weet niet welke proxy's je precies hebt, maar veelal hebben ze een triggerafstand van 2mm (staat in het typenummer: LJ8A3-#-Z/BY.. de # is de triggerafstand).. Daarbij kan het best zijn dat het moerblok al 2-4 mm over de proxy heen geschoven is voor hij reageert.
Zoals de proxy nu zit wordt hij zeken niet getriggerd. Het oranje vlakje moet ongeveer gelijk liggen met de bovenzijde van het profiel. Niet te ver uitsteken anders wordt hij "onthoofd" maar ook niet te diep want dan ziet hij het metaal van de KO-moer niet.
Je hebt meerdere opties: of je plakt een vaantje tegen de KO-moer, maar wellicht een betere oplossing is om de proxy een mm of 10 naar links (op de foto) te verplaatsen.. Je moet dan alleen weer 3 gaten boren per proxy :| ..

Waarom het bij jou zo is kan ik zo even niet verklaren.. Kan zijn dat ik zelf voor de X-assen altijd al 120mm aanhield..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 20 nov 2019 15:21 Het gaat om de afstand van maximaal 1mm. Ik weet niet welke proxy's je precies hebt, maar veelal hebben ze een triggerafstand van 2mm (staat in het typenummer: LJ8A3-#-Z/BY.. de # is de triggerafstand).. Daarbij kan het best zijn dat het moerblok al 2-4 mm over de proxy heen geschoven is voor hij reageert.
Zoals de proxy nu zit wordt hij zeken niet getriggerd. Het oranje vlakje moet ongeveer gelijk liggen met de bovenzijde van het profiel. Niet te ver uitsteken anders wordt hij "onthoofd" maar ook niet te diep want dan ziet hij het metaal van de KO-moer niet.
Je hebt meerdere opties: of je plakt een vaantje tegen de KO-moer, maar wellicht een betere oplossing is om de proxy een mm of 10 naar links (op de foto) te verplaatsen.. Je moet dan alleen weer 3 gaten boren per proxy :| ..

Waarom het bij jou zo is kan ik zo even niet verklaren.. Kan zijn dat ik zelf voor de X-assen altijd al 120mm aanhield..
Kees
Ik denk dat ik maar ff nieuwe gaten ga boren om 'm een stukje naar voren te halen. Stelt niet zoveel voor en lijkt me een degelijkere oplossing dan een vaantje maken aan een KO-moer.

In het clean topic staat nog dit:
"4: Het gat van 8mm met een diepte van ca 64mm moet geboord worden op een afstand van 130,0 mm vanaf de zijde waar de motoren komen (links)"
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Zo, er komt weer wat schot in de zaak. Eerste helft van 2020 weinig kunnen doen helaas. De systeemkast heb ik afgelopen tijd ver af kunnen maken. Hoop dat het allemaal correct is ingedeeld en aangesloten, ben nogal een noob op dat gebied. Er is in ieder geval nog nergens rook uitgekomen dus dat is wel gunstig :lol:

Dan kan ik binnenkort met de bekabeling van de machine aan de slag.

Systeemkast ziet er nu zo uit:
21710

21711

21712


Kan iemand bevestigen of dit schema klopt om verbinding te maken met de Leadshine drives (ES-D508), zodat ik de instelling kan aanpassen?
21713
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door audiomanics »

download/file.php?id=2734

Volgens mij hetzelfde plaatje.... althans een stukje er uit... Als je dat zelf al uit die PDF geknipt hebt, waarom moet je dan nog een bevestiging hebben?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Ik heb die pdf van de Leadshine site en er wordt specifiek over een aantal drives gesproken, maar er wordt niet gerept over de D508 (of 507). Dan kan ik aannemen dat deze config voor alle Leadshine drives geldt, maar is het soms toch weer net ff anders.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door xander janssen »

Mooie kast zo met die pluggen.

Waarvoor is die ene kabel die in de voorkant zit?
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

xander janssen schreef: 02 okt 2020 18:19 Mooie kast zo met die pluggen.

Waarvoor is die ene kabel die in de voorkant zit?
Dank :) Die kabel aan de voorkant is voor 230V input. Heb zoveel mogelijk gewerkt volgens de specificaties van de OSPF en alle input die ik heb gekregen van @Audiomanics, waarvoor hulde :!: Anders was me dat allemaal echt niet gelukt. Electronica is niet mijn ding, maar begin het wel steeds leuker te vinden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Op zich ziet het er netjes uit.
Paar kleine dingetjes:
1) het netfilter zoals het nu gemonteerd is heeft geen nut, de binnenkomende netspanningsdraden naar het filter toe zijn antennes. Net entree en netfilter zo dicht mogelijk bij elkaar en zo kort mogelijke draden.

2) de kast heeft een aardpunt rechtsonder M8 of M6 van koper, die is ongebruikt.
Ik zou je netentree en filter rechtsonder plaatsen en monteer de aarddraad dan direct aan het kastaardpunt en filter dan met 10mm2 naar je steraardpunt op de bodemplaat, beter direct dicht bij dat sterpunt op de plaatschroeven, beter contact dan die klem op de dinrail die dan weer geschroefd is.

3) ik zie dat je de mantel van iedere motorstroomdraad bij de connector voorzien hebt van een aarddraad. Waar loopt die helemaal naar toe?
Naar het sterpunt ?
Je wilt eigenlijk de mantel in zijn geheel zo kort mogelijk hard aan aarde leggen, mooiste zijn speciale aardklemmen, zie ook de emc cursus in de knowledge base op pagina 63 (zie plaatje)

21715
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 02 okt 2020 23:42 [...]
Dank voor je feedback Kjelt. Poeh hee, dat roept een hoop vragen op:

1] Volgens betreffend electrisch schema van de OSPF, komt de netfilter na de zekering en de hoofdschakelaar. Is dat wel/niet correct of maakt die volgorde niet uit? En kan ik als ik net-entree en filter naar rechts-onder verplaats, de rest (hoofdschakelaar/zekering/verdeelblok) rechts-bovenin houden? Of werken die draden naar boven dan weer als antenne's, of kan ik dan shielded kabel gebruiken om dat te voorkomen?

2] Er zit een stalen M8 bout met ringen/moeren bij de kast voor aarding, maar beter dus koper?
Dus: aarddraad vanaf net-entree (huidige 2,5mm2 voldoende of ook 10mm2?) direct naar de aardbout op de plaat. Vanaf aardbout een aarddraad 10mm2 naar de netfilter. Netfilter heeft geen aarde-aansluiting dus die zet ik dan op een schroef van het netfilter? Dan een tweede(??) aarddraad 10mm2 vanaf de aardbout naar het 'sterpunt'.
Bedoel je dat ik dan die dinrail met aardklemmen beter skip en alle aarddraden direct op de plaat schroef? Oogverbinding aan iedere aarddraad en dat naar een 2e bout in de plaat, zoiets of bedoel je wat anders?

3] Ik heb 'pigtails' gemaakt van de shielding en daar een aarddraad aan gesoldeerd. Goed, die kennis heb ik uit onderstaand filmpje, maar dat is dus niet correct begrijp ik uit het verhaal en de pdf waar je naar verwijst. Ik dacht als ze dit in avionics toepassen, dan zal het wel goed wezen ;D https://www.youtube.com/watch?v=JW2esD1NIa8
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "de mantel zo kort mogelijk hard aan aarde leggen". Bedoel je daarmee dat ik in het geval van de motor- en encoderkabels die vanaf de drives lopen, deze kabels bij de drives al direct naar aarde worden verbonden (want dichterbij sterpunt dus korter), ipv de huidige locatie bij de kastconnectoren? Of bedoel je wat anders?

Als ik alle shielded kabels moet gaan omzetten naar klemmenstroken dan is dat best wel een klus. Zijn er andere oplossingen? Ik zie bijvoorbeeld dat soldeerkousen worden gebruikt voor deze toepassing, met daarin een aardkabel. Zoals in dit filmpje (more avionics btw ;)) https://www.youtube.com/watch?v=uhRCUAYoSXg

En moet de shielded UTP kabel ook op deze manier worden verbonden met aarde?
Laatst gewijzigd door Jaywalk op 06 okt 2020 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Ik zal morgen wat uitgebreider reageren , ik lig nl al in bed :lol:
Maar je hebt theorie en praktijk.
Ik denk met wat je hebt het gewoon kunt gaan proberen, alleen die netfilter zou ik wel even verleggen want deze dient er voor om de vervuiling die je schakelkast veroorzaakt niet terug het net op te gooien. Dus wil je dat de inkomende netspanningsdraden zo kort mogelijk zijn tot het filter. Ik heb me daar zelf destijds ook in vergist (zie mijn topic).
Dus ja eigenlijk eerst filter en dan pas de rest maar dan staat het filter wel altijd onder spanning. Ik gebruik een zwaar relais buiten de kasten om al mijn stuurkasten en computer etc af te schakelen.

De bijgeleverde moeren van Rittal zijn prima, en de 10mm2 is volgens de emc cursus maar zelf heb ik intern ook 4mm2 gepakt dat werkt makkelijker. Extern heb ik de kast wel met 10mm2 aan de frees en andere stuurkast gelegd, maar ik ken weinigen die dit hebben gedaan.

Zal morgen wat meer posten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Kjelt »

Zoals beloofd nog even wat extra info, zie het meer als "mooi als het zo kan" en niet als dat het zo moet.
En ook ik leer iedere dag weer bij dus mochten er fouten in staan hoor ik het graag.
Jaywalk schreef: 05 okt 2020 22:31 2) Dus: aarddraad vanaf net-entree (huidige 2,5mm2 voldoende of ook 10mm2?) direct naar de aardbout op de plaat.
Ik zou de inkomende aarddraad meteen aan de centrale aardbout van de kast leggen en van daaruit met 2,5mm2 naar het netfilter en als je het hebt litze of 6-10mm2 naar de grondplaat centrale aardpunt.
Redenering is dat het in de eerste plaats een beschermingsdraad met een beschermingsfunctie is en de buitenkant van de kast is wat omstanders aan kunnen raken.
Als tweede heeft het wat betreft EMC een afschermingsfunctie maar dan is 2,5mm2 zowiezo al vrij dun.

Ik heb het nog even nagekeken qua veiligheid is volgens de NEN1010 2,5mm2 voldoende tenzij er bij normale bedrijfsvoering een stroom door de PE loopt die groter is dan 10mA.
Sommige goede netfilters doen dit, dus kijk even naar de lekstroom van je netfilter.
In dat geval moet je een 10mm2 extra beschermingsleiding naar aarde leggen (hoe is dan een tweede en best wel erg lastig op te lossen punt).

Voor EMC gelden weer andere zaken (zie ook de EMC cursus) en dan zie je dat voor hogere frequenties een 2,5mm2 best wel een flinke weerstand heeft.
Je wilt even in de praktijk kijken of je er last van hebt, zo niet laten zitten , dat doen de meesten hier.

Jaywalk schreef: 3] Ik heb 'pigtails' gemaakt van de shielding en daar een aarddraad aan gesoldeerd. Goed, die kennis heb ik uit onderstaand filmpje, maar dat is dus niet correct begrijp ik uit het verhaal en de pdf waar je naar verwijst.
Ik dacht als ze dit in avionics toepassen, dan zal het wel goed wezen
Ja, dat ligt er aan voor welke situatie. Als je bv alleen maar plastick connectoren hebt en je moet een van de pinnen gebruiken als aarde dan kun je niet anders en zul je het zo oplossen.
Of als je een grote veelpolige connector hebt waar meerdere afgeschermde draden binnenkomen waarbij de mantels gescheiden moeten blijven dat soort zaken.

Maar hier hebben we het over afgeschermde motorkabels en EMC, en dan is een pigtail verre van ideaal voor grote motorstromen en EMC (zie plaatje, daar staat de pigtail ook als fout voorbeeld genoemd).
Je wilt eigenlijk een metalen connector hebben die volledig is afgeschermd en waarvan je de mantel van de kabel hard aan die afscherming/behuizing kunt leggen.
Als dat niet kan omdat bv bij een female chassis connector dit niet aanwezig is, dan wil je eigenlijk vlak bij die connector een hard aardvlak maken waar je de mantel van de kabel dan via zo'n klem of schroefklem met de hele mantel vastzet.
Dit is gewoon het mooiste en wordt ook vaak bij VFD's voorgeschreven (zie plaatje).
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "de mantel zo kort mogelijk hard aan aarde leggen".
Bedoel je daarmee dat ik in het geval van de motor- en encoderkabels die vanaf de drives lopen, deze kabels bij de drives al direct naar aarde worden verbonden.
Ja maar ik bedoel dus de aard/afschermingsmantel van de kabel bij binnenkomst/verlaten meteen hard aan de aarde leggen zie datzelfde plaatje.
En dat mag je bij erge storingsbronnen ook nog eens doen vlak voor de drivers.
Let op dat de afscherming mantel niet beschadigd wordt, deze moet gewoon intact blijven.

Als ik alle shielded kabels moet gaan omzetten naar klemmenstroken dan is dat best wel een klus.
Voor de VFD kabel zou ik dat zeker wel doen, voor motoren die niet heel erg sterk zijn qua vermogen zou je misschien met de door jou voorgestelde oplossing kunnen doen maar hou de aarddraad dan zo kort mogelijk, dus
niet via kabelgoten naar het centrale aardpunt als dat meer dan pak m beet 10 a 15 cm ofzo is.
Dan beter om zo kort mogelijk tegen een hard geaard vlak te leggen.
En moet de shielded UTP kabel ook op deze manier worden verbonden met aarde?
UTP is unshielded ;) STP is shielded.
Ik zou zelf geen STP gebruiken , signalen zijn differentieel en vrij robuust.
In feite hang je met STP de aarde van je besturingskast aan de aarde van een verderop gelegen pc.
Dan moet je die PC ook weer hard aan de buiten de kast centrale aarde leggen (waarop de machine en de besturingskast weer geaard worden).
Hoe ver wil je gaan?

21745
21746
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Opensourcefrees van Jaywalk

Bericht door Jaywalk »

Wowsers! Ik heb weer even wat studiemateriaal :lol: Veel dank daarvoor 8)
Plaats reactie