Brede open source portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Zee&Zee »

Geen verrassing voor me. Dat soort snelspanklemmen gaan bijna altijd 'wandelen' vanwege de matige constructie, plus de 'handige' slappe kunstof klembekken bevorderen dat gewandel enkel.
Zou ik nooit gebruiken bij serieuze bewerkingen. Kben er geen fan van, je hoort... anders dan op momenten dat je ff heel snel een derde hand nodig hebt bij iets onbenulligs en maar 1 hand vrij hebt gebruik ik liever een fatsoenlijke lijmklem, veel meer klemkracht en indien goed gebruikt geen verschuivende delen. Stukkie hout ertussen uiteraard bij zachte delen zoals alu.
CNC you later
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

Zee&Zee schreef: 01 sep 2019 18:38 Kben er geen fan van...
eens :x , te laat... :oops: :oops:
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

Vet is binnen (viel niet mee...) en een deel van de wagentjes en kogelomloop dohickeys zijn schoon. Tijdens montage van vast en loslager loop ik tegen onbekende dingen aan:

19175

Had ik in mijn spindel-as een groef moeten laten maken voor deze C clip? Of gooi ik dit weg?

19176

Gebruik ik zowel de moer als de busjes bij het vastlager? En zo ja, waar?

Sander
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Tijdens montage van vast en loslager loop ik tegen onbekende dingen aan:
De zegerring zit meestal aan de kant van het loslager zodat dit niet uit het blok kan lopen.
Gebruik ik zowel de moer als de busjes bij het vastlager? En zo ja, waar?
Deze gebruik je idd allebei. Spindel in het lager steken, busje er op schuiven en dan de moer er op. Als je 2 busjes hebt kun je aan beide kanten van het lager er 1 doen maar volgens mij is het aan de binnenkant niet per se nodig.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Nou, ik dacht het wel, dat busje aan de binnenkant: in het vastlager zitten namelijk een paar oliekeerringen en daar moeten die busjes in draaien.. Zelf draai ik de verf er meestal af en polijst de busjes aan de buitenzijde zodat de zaak nog lichter loopt.
Die segering gebruik ik eigenlijk nooit. Het lager moet gewoon goed vast in de behuizing zitten en het uiteinde van de schroefspindel moet er min of meer door heen kunnen schuiven (ivm verschil in uitzettings-coëfficiënt)
Of je de moer kan gebruiken hangt af van welk schroefdraad je hebt laten zetten op de schroefspindel. Deze moeren zijn M10x1 en ISEL heeft standaard M10x0,75 en als je dat niet hebt laten aanpassen naar M10x1 zal je dus moeten M10x0,75 moeten aanschaffen (en aanpassen.. stukje afdraaien en een schroefje er in maken)
Als het goed is zit er ook een heel klein schijfje koper of brons bij dat je onder dat moertje moet friemelen om het schroefdraad niet te veel te beschadigen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

Dank voor de tips, ik heb beide busjes gebruikt zonder de segering.
audiomanics schreef: 26 sep 2019 00:28 Of je de moer kan gebruiken hangt af van welk schroefdraad je hebt laten zetten op de schroefspindel. Deze moeren zijn M10x1 en ISEL heeft standaard M10x0,75 en als je dat niet hebt laten aanpassen naar M10x1 zal je dus moeten M10x0,75 moeten aanschaffen (en aanpassen.. stukje afdraaien en een schroefje er in maken)
Als het goed is zit er ook een heel klein schijfje koper of brons bij dat je onder dat moertje moet friemelen om het schroefdraad niet te veel te beschadigen..

Kees
Helaas zitten er geen metalen plaatjes bij, dat heb ik opgelost door Loctite te gebruiken en de schroevjes niet al te vast te draaien.

Sander
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

Nieuwe uitdaging:

Blijkt dat ik de (X?) geleidingen net niet “nominaal” heb gezet, maar ze staan iets minder dan één millimeter naar buiten. :roll:

Hier kwam ik natuurlijk achter nadat ik met de micrometer en veel liefde de geleidingen mooi parallel op het profiel heb gezet...
(Ik ben wel blij dat ik die groene dopjes nog niet in de geleidingen heb geslagen...)

Is er een goede manier om de afstand tussen de spindel en de geleiding (op hetzelfde profiel) te meten?

Sander
Laatst gewijzigd door Jalfrezi op 17 mar 2022 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is dat alleen dat hoekstuk waar je ruzie mee hebt?
Dan zou ik daar iets aan veranderen. (uithollen of zo)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Ja dat de x-wagenplaten dan tegen de wangen aankomen is logisch..
Draai de rails maar los en schuif ze zo, natuurlijk nadat je die zijkant goed vast gezet hebt, dat het geheel mooi centrisch tussen de wangen zit draai daar dan een van de rails vast met een bout.. stuur dan naar de andere kant tot de eindaanslag en draai daar van die zelfde rail een boutje vast dan kan je die rail van binnen uit, om en om handvast zetten stuur een paar keer heen en weer en kijk of de bijbehorende spindel recht blijft.
Controleer nu ook of de brug zo goed als haaks staat..
Dan herhaal je dezelfde procedure voor de andere rail.
Doordat je de rails zo zelf hun positie laat zoeken staan ze in ieder geval parallel.. als alles soepel loopt kan je de boutjes op moment aandraaien.

Oh ja, soms zit dat Ieniemienie plaatje ook al in de schroefgang... Maar ik heb ze er ook wel eens niet bij gekregen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie