Brede open source portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

Na enig onderzoek en de overname van een onderbroken droom van een collega bouwer is het hoogtijd om aan een interessant open source project te beginnen, ongehinderd door enige kennis 😉

Het zal de standaard open source frees worden, maar dan breder. Eerste poging zal met Mesa 6i25 + 7i76E kaarten zijn en LinuxCNC.

Komende uitdaging zal de elektrische besturing worden. Omdat ik niet groot behuist ben, denk ik dat het verstandig is om daarmee te beginnen. Het is makkelijker om een “werkende” kast ergens neer te zetten en dan aan het mechanische gedeelte te beginnen, dan andersom (qua ruimte). Hieronder een (deel van) het principe schema. Ik twijfel nog sterk of en hoe ik proximity-switches wil inzetten. Klopt het dat ik in het meest uitgebreide scenario 3 homing switches (X, Y & Z) gebruik en 8 limit switches (Xbegin, Xeind, Ybegin, Yeind, Zbegin, Zeind, Abegin & Aeind)?

Sander

18178
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Jalfrezi schreef: 20 feb 2019 09:47 Klopt het dat ik in het meest uitgebreide scenario 3 homing switches (X, Y & Z) gebruik en 8 limit switches (Xbegin, Xeind, Ybegin, Yeind, Zbegin, Zeind, Abegin & Aeind)?
Ik ken de besturing van Linux CNC niet, maar ik kan me voorstellen dat er net als bij EdingCNC een mogelijkheid in zit om een Tandemhoming waarbij beide X-assen apart aangestuurd worden en zo de brug bij iedere opstart haaks gezet wordt.
Bovendien verwacht ik dat ook LinuxCNC (net als edingcnc dus) zogenaamde softlimits kent waar precies in beschreven staat hoe groot je machine is.
Bij tandemhoming heb je 4 sensoren nodig: 2 voor beide X-assen en dan 1 voor de Y en 1 voor de Z-as.. De Limitswitches kan je gewoon vergeten: je krijgt je machine met geen mogelijkheid tegen het mechanische einde, als je de softlimits tenminste goed ingesteld hebt..
Bovendien zie ik closed-loop motoren in je schema.. Zodra ze ergens tegenaan lopen stoppen ze.. Als je dan ook nog de alarm-uitgang van die drivers goed geconfigureerd hebt en ze opgenomen hebt in het noodstop-circuit, dan staat je machine gewoon stil.. Dus als je eens een keer een bezem tussen de machine laat staan (om maar een voorbeeld te noemen) heb je verder geen schade, hooguit aan de bezem.. (een X-as kan toch met enige honderden kilo's drukken… Ik liet zo de machine zichzelf wel optillen in het verleden..)
Hou er ook rekening mee dat in het concept Open Source Portaal Frees (OSPF) voor de X en Y as 8mm proxy's gebruikt worden die in het frame geïntegreerd worden..
Alleen de Z-as heeft nog een 12mm proxy..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef: 20 feb 2019 10:52 Ik ken de besturing van Linux CNC niet, maar ik kan me voorstellen dat er net als bij EdingCNC een mogelijkheid in zit om een Tandemhoming waarbij beide X-assen apart aangestuurd worden en zo de brug bij iedere opstart haaks gezet wordt.
Ja, dat zit erin.
Bovendien verwacht ik dat ook LinuxCNC (net als edingcnc dus) zogenaamde softlimits kent waar precies in beschreven staat hoe groot je machine is.
Bij tandemhoming heb je 4 sensoren nodig: 2 voor beide X-assen en dan 1 voor de Y en 1 voor de Z-as.. De Limitswitches kan je gewoon vergeten: je krijgt je machine met geen mogelijkheid tegen het mechanische einde, als je de softlimits tenminste goed ingesteld hebt..
Zolang je nog niet gehomed hebt en je gaat joggen dan zou je het voor elkaar kunnen krijgen.
Maar inderdaad, ik zou de limietschakelaars ook weglaten.

Hoe ik het trouwens met de servo-bewogen assen op mijn machine gedaan heb: zo lang ik nog niet gehomed ben zijn de homeswitches (die redelijk tegen het eind van het bereik zittten) limitschakelaars. Eenmaal gehomed nemen de softlimits het over, en dan heb ik ook het maximale bereik ter beschikking; softlimits kun je zo instellen dat ze stoppen op 0,05mm van het mechanische einde, harde limietschakelaars moeten zodanig geplaatst worden dat je nog wat uitloop hebt dus die kosten je per definitie bereik.

Op de stepper-as heb ik de moeite niet genomen; die motor is kansloos tegenover al dat metaal dus als die tegen z'n mechanische eind loopt dan is dat maar zo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 20 feb 2019 11:20 Hoe ik het trouwens met de servo-bewogen assen op mijn machine gedaan heb: zo lang ik nog niet gehomed ben zijn de homeswitches (die redelijk tegen het eind van het bereik zittten) limitschakelaars.
Eenmaal gehomed nemen de softlimits het over.
Homingsensoren/switches zitten toch slechts op 1 kant van de as? Dan zou je theoretisch als je niet homed nog tegen de andere kant kunnen vastlopen.
Eigenlijk gewoon na het opstarten van de machine gewoon eerst homen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door DaBit »

Ik heb inderdaad aan beide kanten van de servo-assen schakelaars geplaatst waarvan er eentje doubleert als homeschakelaar. Na homen doen ze allemaal niks meer en nemen de softlimits het over.
Gebruik je stappenmotoren dan zou ik dat allemaal niet doen en is enkel een homeschakelaar per as wel voldoende. Loop je dan een keer tegen de mechanische limiet dan is het 'kloenk', misschien nog 'trrrrr' van de steppers, en dat was het dan.

Ik heb een goede reden om ook te willen kunnen werken zonder homen: ik heb glaslinealen op de assen van de machine en zo lang de besturing draait weet de machine de absolute positie met een resolutie van +/-1u. Dat red ik met m'n homeschakelaars niet. Als ik na een crash oid waarbij een van de asmotoren in de foutsituatie schiet verder wil gaan waar ik gebleven was is het dus handiger om niet te homen.
En soms ligt er een gietdeel, stuk elektronica in doos of iets anders onhandigs op de tafel opgespannen wat het homepad in de weg zit en waar ik simpelweg een kamertje of paar gaten bij wil maken. Dan heb ik ook graag de mogelijkheid om dat te kunnen doen zonder te homen. Want zolang de frees niet verplaatst word als de besturing uit staat houd het apparaat zijn positie en is homen niet heel noodzakelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 20 feb 2019 13:55 Ik heb een goede reden om ook te willen kunnen werken zonder homen: ik heb glaslinealen op de assen van de machine en zo lang de besturing draait weet de machine de absolute positie met een resolutie van +/-1u.
Linealen met absolute positie? Gaaf 8)
Maar dan heb je toch helemaal geen home sensoren meer nodig?
Dan weet je toch meteen na poweron de machinecoordinaten?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Breaker »

De linealen zijn niet absoluut, de machine houd de absolute positie bij.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
nonkeldw
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 okt 2013 20:19
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door nonkeldw »

Hallo

Ik heb ondertussen de OSCNC 100% draaien op LinuxCNC en de Mesa 7i76e kaart met de XHC pendant. Werkt super.
Update even naar de 2.8.x versie, dat gaat het leven veel makkelijker maken, naar tandemhoming toe.
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

Allen hartelijk dank voor de antwoorden en tips.

Interessante gedachte over het noodstop-circuit:
audiomanics schreef: 20 feb 2019 10:52 Als je dan ook nog de alarm-uitgang van die drivers goed geconfigureerd hebt en ze opgenomen hebt in het noodstop-circuit, dan staat je machine gewoon stil..

Kees
Gebruik ik dan wel een ingangetje op mijn CNC besturingsbord? Of leg ik het noodstop circuit helemaal los aan van mijn CNC besturing (bijvoorbeeld een apart relais schakelen bij indrukken noodstop of bij het activeren van een limit switch (alhoewel ik nog geen idee heb hoe ik mijn limit switches (proximity sensors LJ8A3-1-Z/BX (NPN NO flush type)), gekocht bij de aanschaf van de rest van de machine) zal aansluiten om een extern relais te schakelen)

Sander
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Breaker »

Jalfrezi schreef: 24 feb 2019 22:02 Gebruik ik dan wel een ingangetje op mijn CNC besturingsbord? Of leg ik het noodstop circuit helemaal los aan van mijn CNC besturing
Daar zijn (hele) lange discussies over gevoerd, maar dan wel over de echte nood noodstop, de ‘ik-zit-klem-in-de-machine’-rode-paddestoel.

Voor een error kan het best de besturingsingang gebruikt worden, de machine springt dan in pauze, en dan kan er gekeken worden wat het probleem is en hoe het opgelost kan worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Ik heb geen idee hoe jij alles wil aansluiten, het zegt me niets. Maar als je het noodstopcircuit zo op je controller moet aansluiten dat de ingang voor normaal bedrijf Laag/nul/Gnd moet zijn, dan kan je al die Erroruitgangen van alle drivers en VFD en noodstop-drukknop en wat je allemaal nog meer wil opnemen in dat circuit, met elkaar in serie zetten.. De laatste uitgang hangt dan aan de massa en als alle uitgangen gesloten zijn, dan is ook de ingang van de controller "laag" Je moet de drivers dan wel "geprogrammeerd" hebben dat hun error-uitgang "0" is tijdens normaal bedrijf.. Omdat dit veelal gewoon transistor uitgangen zijn moet je wel zorgen dat de Emitter van die transitor aan de collector van de vorige hangt en zo naar de massa toe... Anders krijg je de ingang van je controller nooit laag..
Voor Leadshine closed-loops en HuanYang VFD's op een Eding-controller doe ik dat met mijn ogen dicht ondertussen... Als je wat anders gebruikt, dan zal je zelf het wiel moeten uitvinden..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

18544

Tijd om weer verder te gaan met mijn brede OSPF. Dit moet 'm ongeveer worden.
Bereik in de X: 780, bereik in de Y: 1020.
Besturingskast (80cm breed, 60cm hoog) zit onder het werkblad.

Uitdaging: uiteindelijk wil ik 'm in een bus inbouwen, dus er zullen wat "torderende" krachten op komen (daar gaat m'n fijnafstelling? :shock: ). Ik hoop het ergste leed te voorkomen door de tafel onder de frees van wanden te voorzien. Indien iemand betere tips heeft, dan hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Zolang je nog niet gehomed hebt en je gaat joggen dan zou je het voor elkaar kunnen krijgen.
Bij Eding kun je dit ook voorkomen door "homen verplicht" aan te vinken. Je kan dan niets doen voor je hebt gehomed.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

Bij Eding kun je dit ook voorkomen door "homen verplicht" aan te vinken. Je kan dan niets doen voor je hebt gehomed.
Dan lijkt mij inderdaad een paar homing-switches voldoende en ga ik niet voor limit switches. Dank!
Plaats reactie