Brede open source portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Kees, wat een leerzame uitleg over de hiërarchie van de assen, logisch en als ik mijn machine 90 gr kantel ( werkvlak vertikaal) gaat de X positief naar rechts, de Y positief naar boven, het portaal, en de Z negatief naar achteren, van mij af. Als ik voor mijn machientje sta komt de X dus naar mij toe (+)
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 mei 2019 10:16 Wat betreft een stijve constructie, kijk dan eens naar de principes van een torsion box.
Gevonden! https://en.wikipedia.org/wiki/Torsion_box
Dus twee (dunnere) plaatjes aan beide zeiden van het frame. Make sense, ga ik even op kauwen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

hobbycnc23 schreef: 13 mei 2019 11:11 Kees, wat een leerzame uitleg over de hiërarchie van de assen, logisch en als ik mijn machine 90 gr kantel ( werkvlak vertikaal) gaat de X positief naar rechts, de Y positief naar boven, het portaal, en de Z negatief naar achteren, van mij af. Als ik voor mijn machientje sta komt de X dus naar mij toe (+)
Waarom zou je je machine kantelen? Beetje lastig om je werkstuk vast te leggen lijkt mij?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: 12 mei 2019 23:47 Mijn homepunt zit dus ook rechts achterin, zolang ik niet aan een andere kant van de machine ga staan.. (wat in jouw bus wel wat moeilijk wordt..)
Maar dan bewegen zowel de x- als de y-as toch altijd negatief? Machinecoördinaten dus. Bij mij zit de home links voor (als ik dus voor de machine sta, en is dan ook gelijk mechanisch 0,0) en bewegen dus positief. Ben bang dat dit eeuwige interpretatie blijft van hoe je het zelf wilt... Ook ik ben nog nooit de fout in gegaan hiermee....
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door Jalfrezi »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 mei 2019 07:45
... deze verklaring is meer van het niveau 'huisvrouwenlogica'


Het enige wat er echt toe doet: gebruik een rechtsdraaien assenkruis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cartesisc ... tenstelsel
Houd de vier vingers van de rechterhand denkbeeldig vanuit de oorsprong gezien in de richting van de positieve x-as. Draai nu de vier vingers richting de positieve y-as. Als tijdens deze handeling de duim in de richting van de positieve z-as wijst, dan hebben we te maken met een rechtshandig systeem. Men kan het ook als volgt uitleggen: als men de duim, wijsvinger en middenvinger, van de rechterhand, in die volgorde langs de x-, y- en z-as kan leggen, heeft men een rechtshandig assenstelsel.
Ze doen bij wiki veel moeite om het uit te leggen, maar ik voelde me gelukkiger bij de ‘huisvrouwenlogica’ :shock: :roll: :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door serum »

Nee, je kan je homing-sensoren in feite overal neerzetten waar je wilt, in de software geef je je +/- limieten op per as vanaf het punt dat je homingsensor zit. Doorgaans zet je ze op het einde van de as. Op mijn machine vond ik het fijn als de brug niet boven mijn werkstuk staat als ie klaar is en een G28 geeft. (natuurlijk kan die G28 uit je postprocessor) maar ik wil dat het naar linksachterin beweegt. Daar zitten in mijn geval de homing sensoren en daar ligt zijn G28.
Laatst gewijzigd door serum op 14 mei 2019 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door audiomanics »

andrefc101 schreef: 13 mei 2019 18:28 Maar dan bewegen zowel de x- als de y-as toch altijd negatief? Machinecoördinaten dus...
Nee, hoor de machine beweegt keurig in de richtingen van het cartesisch stelsel, alleen sta ik zelf aan de verkeerde kant.. (ik kan aan drie kanten van mijn machine staan, behalve de "goede".. Daar is mijn hok te klein voor..)
Maakt mij eigenlijk ook helemaal niet uit waar ik tov de machine sta, ik weet gewoon hoe hij beweegt... mag 't na ruim 12 jaar... ;-) 't liefst gooi ik ook de deur dicht als hij bezig is.. en doe het licht uit..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

andrefc101 schreef: 13 mei 2019 18:22
hobbycnc23 schreef: 13 mei 2019 11:11 Kees, wat een leerzame uitleg over de hiërarchie van de assen, logisch en als ik mijn machine 90 gr kantel ( werkvlak vertikaal) gaat de X positief naar rechts, de Y positief naar boven, het portaal, en de Z negatief naar achteren, van mij af. Als ik voor mijn machientje sta komt de X dus naar mij toe (+)
Waarom zou je je machine kantelen? Beetje lastig om je werkstuk vast te leggen lijkt mij?
Ik wil mijn machientje helemaal niet kantelen. Ik schreef het alleen om het eenvoudig te vergelijken met het gebruikelijke assen stelsel: X-as horizontaal, Y-as vertikaal. Dit na al die verschillende posts over X,Y,Z voor,achter,links rechts omhoog omlaag.... :shock:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: 13 mei 2019 19:56 ;-) 't liefst gooi ik ook de deur dicht als hij bezig is.. en doe het licht uit..
Oh.... heb jij ook een groene knop 😉
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

hobbycnc23 schreef: 14 mei 2019 00:11 Ik wil mijn machientje helemaal niet kantelen. Ik schreef het alleen om het eenvoudig te vergelijken met het gebruikelijke assen stelsel: X-as horizontaal, Y-as vertikaal. Dit na al die verschillende posts over X,Y,Z voor,achter,links rechts omhoog omlaag.... :shock:
In elk boek over verspanen en/of cnc vindt je wel een tekening over hoe de assen lopen, dit is toch redelijk standaard. Alleen waar je gaat staan kan verschillen bij iedere machine...
Zie het Cartesisch assenstelsel.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cartesi ... tenstelsel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gelukkig kun je met een eigenbouw machine heel simpel later alsnog kiezen om je assen anders te definiëren. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Dat is zeker waar, maar als mensen me bellen met " ik krijg een error op de Y-as" dan is het wel prettig dat we het over dezelfde as hebben.. dat leidde in het verleden toch wel tot wat verwarring.. de OSPF kan ik wel dromen, maar als ik de brug in gedachte heb, met alle onderdelen, en de persoon in kwestie kijkt naar wat ik de X-as noem (de dubbele tandem-as dus) tja...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 14 mei 2019 11:13 Dat is zeker waar, maar als mensen me bellen met " ik krijg een error op de Y-as" dan is het wel prettig dat we het over dezelfde as hebben.. dat leidde in het verleden toch wel tot wat verwarring.. de OSPF kan ik wel dromen, maar als ik de brug in gedachte heb, met alle onderdelen, en de persoon in kwestie kijkt naar wat ik de X-as noem (de dubbele tandem-as dus) tja...
Kees
Ja, dat is een kwestie van duidelijk communiceren..... (van 2 kanten)
Wij hadden vroeger klanten die belde met : m'n machine doet het niet.
Welke ? : die groene in de hoek.
Geeft die een foutmelding ? : Nee
Wat is de code rechts boven ? : Er staat niets rechts boven.
Heb je wel beeld ? : Ja.

En als je dan weet dat het in dat geval uitgesloten is dat er geen code rechtsboven in een geel venster staat ....behalve als je geen beeld hebt.

Gelukkig hadden we hier achteraf altijd veel plezier van. Die klanten die we zonder problemen van hun storing af hielpen, daar vertel ik nooit iets over. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Brede open source portaalfrees

Bericht door FSSF »

audiomanics schreef: 14 mei 2019 11:13 Dat is zeker waar, maar als mensen me bellen met " ik krijg een error op de Y-as" dan is het wel prettig dat we het over dezelfde as hebben.. dat leidde in het verleden toch wel tot wat verwarring.. de OSPF kan ik wel dromen, maar als ik de brug in gedachte heb, met alle onderdelen, en de persoon in kwestie kijkt naar wat ik de X-as noem (de dubbele tandem-as dus) tja...
Kees
De brug is toch ook gewoon de X as, en je dubbele assen de Y? :roll: :mrgreen:
Plaats reactie