Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Ik denk dat je dan niet veel over hebt met de afschuif kracht met 8.8 m8 en dan zit bij de bout ook aan de max ik heb liever dat buis zou breken dan kun je het zien gebeuren en dan is daar wel manier voor als je sterke bouten heb zit het op de bouten niet
meer op vast,
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door DaBit »

Maar in wat voor buis schroef je het nou, en wat zijn je afschuifkrachten dan?

Ik heb overigens slechte ervaringen met 12.9 bij vrijwel pure afschuifbelasting zoals in de ophanging van een schokbreker, zeker als daar nog piekbelastingen (demper op z'n eind...) bij komen ook. Ze breken gewoon, alsof ze van keramiek zijn. Been there, done that.
8.8 bouten blijven wel heel; die zijn absoluut gezien misschien wat minder sterk, maar wel een stuk taaier. 10.9 is een twijfelgevalletje.
Persoonlijk heb ik voor dat soort toepassingen het liefste gewoon niks-bijzonders 8.8 staal; dat buigt, verdeelt de krachten en verfrommelt voor het breekt. Met 10.9 en 12.9 toepassen ben ik spaarzaam; niet zelden is het nadeel van de brosheid groter dan het voordeel van de iets hogere treksterkte.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Als taaier beter zou zijn kun je dus met grade5 precies tussen 8.8 en 10.9 gaan zitten heb je minder gewicht en taai en gunstige treksterkte en afschuift.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door DaBit »

Ik ben niet zo heel bekend met de exacte eigenschappen van titanium bouten, dus of het klopt wat je zegt weet ik niet.
En zolang je geen duidelijkheid verschaft over wat je nu precies wil dan is het zowiezo lastig adviseren.

Afgaande op je vorige posts betwijfel ik of titanium wel een goede keuze is. Onthou wel dat staal een heel prettig materiaal is. Niet te gek duur, vergevingsgezind, redelijk voorspelbaar gedrag, makkelijk te verwerken, en het extra gewicht tov lichtere metalen valt meestal ook nog wel mee als je de eigenschappen goed gebruikt in je constructie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door Grafjan »

Het zal wel weer onzin zijn, maar wat rek op een bout is toch meestal wel wenselijk toch? Misschien M8 met een fijnere spoed?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door mjeuring »

Grafjan schreef: 20 mar 2019 21:45 Het zal wel weer onzin zijn, maar wat rek op een bout is toch meestal wel wenselijk toch? Misschien M8 met een fijnere spoed?
Rek is een eigenschap van het materiaal en wordt bepaald door de Elasticiteitsmodulus. Voor staal is deze 210 GPa (ongeacht of het een 8.8 of een 12.9 bout is en wat de spoed is).
Titaan heeft een E-modulus van 105 - 120 GPa.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Elasticiteitsmodulus
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door assink »

Je kunt nog zo sterke bouten nemen, als je de aluminium buizen bij elkaar knijpt of de draad uit het aluminium trekt ben je nog nergens?
Volgens mij schiet je je doel totaal voorbij? Kom eens met een concreet voorbeeld hoe je het toe wilt passen?
Als dit voor het zelfde project is als de eerdere topics is dan lijkt het mij nogal overrated.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door andrefc101 »

mjeuring schreef: 21 mar 2019 12:10 Rek is een eigenschap van het materiaal en wordt bepaald door de Elasticiteitsmodulus. Voor staal is deze 210 GPa (ongeacht of het een 8.8 of een 12.9 bout is en wat de spoed is).
Titaan heeft een E-modulus van 105 - 120 GPa.
Wauw, daar kan je tenminste wat mee!
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door mjeuring »

andrefc101 schreef: 21 mar 2019 16:18
mjeuring schreef: 21 mar 2019 12:10 Rek is een eigenschap van het materiaal en wordt bepaald door de Elasticiteitsmodulus. Voor staal is deze 210 GPa (ongeacht of het een 8.8 of een 12.9 bout is en wat de spoed is).
Titaan heeft een E-modulus van 105 - 120 GPa.
Wauw, daar kan je tenminste wat mee!
Aluminium heeft een E-modulus van 60 GPa. Een stalen frame, met dezelfde afmetingen als een aluminium frame, zal onder dezelfde belasting een elastische vervorming geven die 3,5 keer zo klein is.
Ook de verschillende klasse aluminium, T6, T8 etc hebben allemaal dezelfde E-modulus. Alleen de treksterkte is anders. Maar deze is totaal niet interessant, want die wordt pas bereikt na een vervorming van meerdere procenten.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door Roetsj »

Ja, het gaat om een sterk materiaal, titanium is vooral licht en elastisch, zoals opgemerkt. Waar het in de vraagstelling en enkele reacties misloopt is dat je je materiaaleigenschappen [welke bout] uitzoekt als je de producteigenschappen [welke eindproduct] helder hebt. Ik denk dat de vraagsteller duidelijk is dat een elektromotor snel kunnen wisselen een eis is. De mechanische eigenschap [welke sterkte] is belangrijk. Dan heb je het wel over de Treksterkte [in MPa of hetzelfde N/mm^2], ook al reken je daar niet direct mee. De horizontale raaklijn bovenop de curve (meetpunt van Treksterkte): omhoog = sterker, omlaag = zwakker. Als de E-moduluslijn stijler loopt, wat meestal gebeurt als je materiaal gaat versterken door legeren of warmtebehandeling, dan is: stijler = stijver, minder stijl = slapper.

Mvg, Roetsj
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door mjeuring »

Roetsj schreef: 21 mar 2019 20:17 Als de E-moduluslijn stijler loopt, wat meestal gebeurt als je materiaal gaat versterken door legeren of warmtebehandeling, dan is: stijler = stijver, minder stijl = slapper.
De E-modulus (elastische vervorming) wordt bepaald door de onderlinge (sub)atomaire bond. Deze verandert niet door een warmtebehandeling. Met een warmtebehandeling wordt wel het kristalrooster aangepast, waarmee het plastische gedrag wordt gewijzigd en daarmee ook vaak de rek- en trekgrens. De legeringselementen in staal doen ook niet erg veel op de E-modulus: https://www.amesweb.info/Materials/Youn ... Steel.aspx daarom wordt voor staal een E-waarde van 210 GPa aangehouden.
Trekgrens (breuk) is iets waar je ver vandaan wilt blijven, gebruikelijk is het om een constructie te berekenen op 80% van de 0,2% rekgrens.
Een freesmachine wil je natuurlijk nooit zo ver belasten, die moet veel stijver zijn. Vandaar dat voor het construeren van een freesmachine de E-modulus van het gekozen materiaal veel belangrijker is dan de treksterkte.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door Leeuwinga »

Wat gaat er nu gemaakt worden, "Space shuttle"???
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door Ballegooijen »

Vroeger was ik ooit timmerman en hadden we de kreet: "De spijkers moeten het houden!!"

Nu is de kreet: De bouten moeten het houden!! Maar wat moeten ze nu eigenlijk houden?? :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door mjeuring »

Leeuwinga schreef: 22 mar 2019 17:54 Wat gaat er nu gemaakt worden, "Space shuttle"???
Toch geen rocket science hier? 2e klas MTS werktuigbouwkunde.
Plaats reactie