Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Ik denk dat je dan niet veel over hebt met de afschuif kracht met 8.8 m8 en dan zit bij de bout ook aan de max ik heb liever dat buis zou breken dan kun je het zien gebeuren en dan is daar wel manier voor als je sterke bouten heb zit het op de bouten niet
meer op vast,
meer op vast,
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Maar in wat voor buis schroef je het nou, en wat zijn je afschuifkrachten dan?
Ik heb overigens slechte ervaringen met 12.9 bij vrijwel pure afschuifbelasting zoals in de ophanging van een schokbreker, zeker als daar nog piekbelastingen (demper op z'n eind...) bij komen ook. Ze breken gewoon, alsof ze van keramiek zijn. Been there, done that.
8.8 bouten blijven wel heel; die zijn absoluut gezien misschien wat minder sterk, maar wel een stuk taaier. 10.9 is een twijfelgevalletje.
Persoonlijk heb ik voor dat soort toepassingen het liefste gewoon niks-bijzonders 8.8 staal; dat buigt, verdeelt de krachten en verfrommelt voor het breekt. Met 10.9 en 12.9 toepassen ben ik spaarzaam; niet zelden is het nadeel van de brosheid groter dan het voordeel van de iets hogere treksterkte.
Ik heb overigens slechte ervaringen met 12.9 bij vrijwel pure afschuifbelasting zoals in de ophanging van een schokbreker, zeker als daar nog piekbelastingen (demper op z'n eind...) bij komen ook. Ze breken gewoon, alsof ze van keramiek zijn. Been there, done that.
8.8 bouten blijven wel heel; die zijn absoluut gezien misschien wat minder sterk, maar wel een stuk taaier. 10.9 is een twijfelgevalletje.
Persoonlijk heb ik voor dat soort toepassingen het liefste gewoon niks-bijzonders 8.8 staal; dat buigt, verdeelt de krachten en verfrommelt voor het breekt. Met 10.9 en 12.9 toepassen ben ik spaarzaam; niet zelden is het nadeel van de brosheid groter dan het voordeel van de iets hogere treksterkte.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Als taaier beter zou zijn kun je dus met grade5 precies tussen 8.8 en 10.9 gaan zitten heb je minder gewicht en taai en gunstige treksterkte en afschuift.
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Ik ben niet zo heel bekend met de exacte eigenschappen van titanium bouten, dus of het klopt wat je zegt weet ik niet.
En zolang je geen duidelijkheid verschaft over wat je nu precies wil dan is het zowiezo lastig adviseren.
Afgaande op je vorige posts betwijfel ik of titanium wel een goede keuze is. Onthou wel dat staal een heel prettig materiaal is. Niet te gek duur, vergevingsgezind, redelijk voorspelbaar gedrag, makkelijk te verwerken, en het extra gewicht tov lichtere metalen valt meestal ook nog wel mee als je de eigenschappen goed gebruikt in je constructie.
En zolang je geen duidelijkheid verschaft over wat je nu precies wil dan is het zowiezo lastig adviseren.
Afgaande op je vorige posts betwijfel ik of titanium wel een goede keuze is. Onthou wel dat staal een heel prettig materiaal is. Niet te gek duur, vergevingsgezind, redelijk voorspelbaar gedrag, makkelijk te verwerken, en het extra gewicht tov lichtere metalen valt meestal ook nog wel mee als je de eigenschappen goed gebruikt in je constructie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Het zal wel weer onzin zijn, maar wat rek op een bout is toch meestal wel wenselijk toch? Misschien M8 met een fijnere spoed?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Rek is een eigenschap van het materiaal en wordt bepaald door de Elasticiteitsmodulus. Voor staal is deze 210 GPa (ongeacht of het een 8.8 of een 12.9 bout is en wat de spoed is).
Titaan heeft een E-modulus van 105 - 120 GPa.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Elasticiteitsmodulus
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Je kunt nog zo sterke bouten nemen, als je de aluminium buizen bij elkaar knijpt of de draad uit het aluminium trekt ben je nog nergens?
Volgens mij schiet je je doel totaal voorbij? Kom eens met een concreet voorbeeld hoe je het toe wilt passen?
Als dit voor het zelfde project is als de eerdere topics is dan lijkt het mij nogal overrated.
Volgens mij schiet je je doel totaal voorbij? Kom eens met een concreet voorbeeld hoe je het toe wilt passen?
Als dit voor het zelfde project is als de eerdere topics is dan lijkt het mij nogal overrated.
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Aluminium heeft een E-modulus van 60 GPa. Een stalen frame, met dezelfde afmetingen als een aluminium frame, zal onder dezelfde belasting een elastische vervorming geven die 3,5 keer zo klein is.
Ook de verschillende klasse aluminium, T6, T8 etc hebben allemaal dezelfde E-modulus. Alleen de treksterkte is anders. Maar deze is totaal niet interessant, want die wordt pas bereikt na een vervorming van meerdere procenten.
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Ja, het gaat om een sterk materiaal, titanium is vooral licht en elastisch, zoals opgemerkt. Waar het in de vraagstelling en enkele reacties misloopt is dat je je materiaaleigenschappen [welke bout] uitzoekt als je de producteigenschappen [welke eindproduct] helder hebt. Ik denk dat de vraagsteller duidelijk is dat een elektromotor snel kunnen wisselen een eis is. De mechanische eigenschap [welke sterkte] is belangrijk. Dan heb je het wel over de Treksterkte [in MPa of hetzelfde N/mm^2], ook al reken je daar niet direct mee. De horizontale raaklijn bovenop de curve (meetpunt van Treksterkte): omhoog = sterker, omlaag = zwakker. Als de E-moduluslijn stijler loopt, wat meestal gebeurt als je materiaal gaat versterken door legeren of warmtebehandeling, dan is: stijler = stijver, minder stijl = slapper.
Mvg, Roetsj
Mvg, Roetsj
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
De E-modulus (elastische vervorming) wordt bepaald door de onderlinge (sub)atomaire bond. Deze verandert niet door een warmtebehandeling. Met een warmtebehandeling wordt wel het kristalrooster aangepast, waarmee het plastische gedrag wordt gewijzigd en daarmee ook vaak de rek- en trekgrens. De legeringselementen in staal doen ook niet erg veel op de E-modulus: https://www.amesweb.info/Materials/Youn ... Steel.aspx daarom wordt voor staal een E-waarde van 210 GPa aangehouden.
Trekgrens (breuk) is iets waar je ver vandaan wilt blijven, gebruikelijk is het om een constructie te berekenen op 80% van de 0,2% rekgrens.
Een freesmachine wil je natuurlijk nooit zo ver belasten, die moet veel stijver zijn. Vandaar dat voor het construeren van een freesmachine de E-modulus van het gekozen materiaal veel belangrijker is dan de treksterkte.
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Wat gaat er nu gemaakt worden, "Space shuttle"???
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4920
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?
Vroeger was ik ooit timmerman en hadden we de kreet: "De spijkers moeten het houden!!"
Nu is de kreet: De bouten moeten het houden!! Maar wat moeten ze nu eigenlijk houden??
Nu is de kreet: De bouten moeten het houden!! Maar wat moeten ze nu eigenlijk houden??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl