Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Als ik echte sterke bouten wil hebben zou ik dan uitkomen op stalen bouten van 10.9 omdat 12.9 kan knappen of is er hele andere soort lijn bouten die veel sterker zijn dan stalen bouten ?
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door Leeuwinga »

Dat is veel te algemeen, welke kracht komt erop en welke dimatr zijn de bouten.,
Is er sprake van afschuif krachten of wordt er aan getrokken.
zie ook:
https://www.jeveka.com/media/files/pdf- ... ikelen.pdf
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Diameter van de bouten is 8mm Ø lengte is 75mm
er is sprake van afschuif krachten ik ga mijn laatste frame bouwen, heb veel geleerd met mijn voorgaande project, ben nu van plan er eentje van bouten in elkaar te gaan zetten met ronde buizen zodat je het simpel weg kunt losdraaien als je andere motor wil aanbrengen en de boel er op kunt aanpassen,
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door Roetsj »

Hangt er van af. Een 10.9 bout is minder sterk dan een 12.9.


Eerste getal in boutcodering:
Mocht je nog niet weten, de Treksterkte, Rm, in N/mm^2, reken je uit door: [het eerste getal x 100], hier dus 10 maal 100 = 1000 N/mm^2. Da s wel theoretisch en goed om bouten te vergelijken, maar als je die bout zo gaat belasten, is die na een keer belasten langer geworden. De technische belasting is dus veel kleiner, omdat er dan geen permanente verlenging, ofwel plastische vervorming, mag optreden. Dan gebruik je de elastische vervorming of Vloeigrens, Re, en heb je ook nog wel een veiligheidsmarge nodig als je als constructeur slim bent. Tot slot haal je de kracht als gevolg van de voorspanning/ aanhaalmoment er nog af. Dan heb je wel de sterkte te pakken die iets betekent in praktische zin.

Tweede getal in codering
Het tweede getal in 10.9 staat voor de elastische vervorming, of 0,2%-Vloeigrens, Rp0,2. Hier is dat [eerste getal x tweede getal x 10], ofwel 10 x 9 x 10 = 900 N/mm^2.

Waar je praktisch gezien op kunt letten is de staalkwaliteit van het ondersteunende materiaal. Gewoon constructiestaal, S235, heeft een treksterkte van 235 N/mm^2. Ik weet nog niet zo zeker of zeer sterke bouten je gaan helpen of niet, omdat er een kans bestaat dat dit materiaal ernstig zou vervormen. Hier ook weer: is het een technische belasting? Als je een echte sterke bout kiest kan niemand zeuren of je het onderwerp serieus neemt, dat wel.

Informatie uit Tabel Wurth Technische Productinfo, zie hyperlink

https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... hnisch.pdf

Mvg, Roetsj
Laatst gewijzigd door Roetsj op 23 mar 2019 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Oke dat snap ik zouden titanium bouten sterker zijn? grade5
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door Roetsj »

Weet ik niet, die staan niet in de folder. Helaas...mogelijk kan iemand anders je verder helpen.

Mvg, Roetsj
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door andrefc101 »

Weet je zelf wel hoeveel krachten die bouten te verduren krijgen, of is het allemaal giswerk?
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door FSSF »

Even terzijde welke bouten het ''sterkst'' zijn. Weet je wel zeker dat je dergelijke bouten echt nodig hebt? Als je het al hebt over ronde buizen aan elkaar bouten vraag ik me af wat je er mee wilt gaan doen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door andrefc101 »

FSSF schreef: 18 mar 2019 21:19 Even terzijde welke bouten het ''sterkst'' zijn. Weet je wel zeker dat je dergelijke bouten echt nodig hebt? Als je het al hebt over ronde buizen aan elkaar bouten vraag ik me af wat je er mee wilt gaan doen.
Ja.... zo had ik het ook kunnen zeggen....
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Ja als je met verschillende materialen werkt gaat het niet invreten want aluminium buizen 6028 kun je goed met titanium bouten vastmaken. En titanium buizen kun je heel goed met staal bouten 12.9 gebruiken heb ik gehoord.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door mjeuring »

Grade 5 titanium bout heeft een 0,2 rekgrens van 830 MPa https://www.jeveka.com/media/files/pdf- ... ikelen.pdf
Als je naar stalen bouten kijkt heeft een 8.8 een 0,2 rekgrens van 640 MPa en een 10.9 zit op 940 MPa https://www.jeveka.com/media/files/pdf- ... ikelen.pdf

Een 10.9 bout mag dus zwaarder belast worden dan een grade 5 Ti bout. De laatste kost in M8x40 ongeveer €10 per stuk. https://www.jeveka.com/nl/catalog/metri ... t+dia+view
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door Robbie »

Hallo Tom,

Sterkte van bouten:
Zoals je weet bepaalt de zwakste schakel de sterkte van de ketting, bij een buisconstructie kan het wel eens de pijp zijn en niet de bout.
Ik weet pijp is gezien de massa erg sterk, maar op de plek van de (bout) verbinding moeten wel de juiste maatregelen zijn genomen,
als je gewoon een bout door een geboord gat in de pijp steekt en aantrekt, heb je grote kans dat de pijp plat gaat en de bout heel blijft,
daarna sneuvelt de constructie, maar de bout blijft heel. Met andere woorden: Staar je niet blind op één aspect, maar houd ook rekening met andere elementen.

Verschillende materiaalsoorten:
Waarom zou vreten een probleem zijn? Alle staalconstructies worden samengebout met stalen bouten, denk eens aan bouwkranen die steeds verkassen en dus iedere keer uit elkaar moeten.

succes,
Rob.
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door tombarink »

Dat snap ik mijn idee was om gebruik te maken van Sterke buizen en sterke bouten, en als je dan schade hebt dan kun je het los halen en vervangen / aanpassen, dan heb je iets multifunctioneel omdat je alles kunt loshalen
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ik ben op zoek naar echte sterke bouten?

Bericht door FSSF »

Waarom denk je dat ''normale'' bouten niet sterk genoeg zijn?
Plaats reactie