Krupp Verticale CNC Freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

SpaVet
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2017 20:55
Locatie: Lommel (BE)

Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door SpaVet »

“Er was eens een student die zich enorm openstelde voor technologie. Zowel op elektrisch/elektronisch als mechanisch vlak probeerde hij zijn grenzen steeds te verleggen waardoor kleine projecten zoals 3D-printen of printplaten ontwerpen al snel uitliepen tot grotere projecten. Hiervoor was vaak een freesmachine nodig, echter waren zo’n aanbestedingen als student vaak onbetaalbaar binnen zijn kapitalistische maatschappij. Tot hij op een dag besloot om er zelf een te bouwen…” Hopelijk eindigt dit sprookje ook met een “en hij leefde nog lang en gelukkig.”

Wat wil ik met dit project bereiken?
  • Het één en ander bijleren over CNC frezen en machinebouw aangezien deze topics mij enorm interesseren.
  • Kwaliteitsvolle producten gebruiken
    Vooral Ebay/Marktplaats in de gaten houden voor leuke componenten met een mooie prijs.
    Daarnaast wil ik zoveel mogelijk ‘oude’ onderdelen hergebruiken, ik denk hierbij aan schakelaars, stroom/spanningsmeters etc.
  • Besturing door middel van LinuxCNC
    Bij voorkeur iets dat lijkt op de Tormach software.
  • Het frezen van vooral zachte materialen
    Aluminium, messing …
  • In de verre toekomst misschien een ATC spindel
Wat heb ik al?
  • Nassovia Krupp EDM machine
    Ik wil vooral het C-frame van deze machine gebruiken als basis voor mijn freesmachine. De machine komt met (ingesloten) box geleidingen op alle assen. Momenteel ben ik nog aan het twijfelen of ik op de x- en y-as ook lineaire geleidingen ga toepassen. Daarnaast kreeg ik van de verkoper wat leuke extra’s zoals een #40, riem aangedreven spindel en enkele tool holders!

    Enkele afmetingen/gegevens
    • Basis weegt ongeveer 1500kg
    • Tafel 650x450 mm
    • Bereik 450x350x300 mm (x,y,z)
    • DRO op x- en y-as
    • Originele handleiding uit 1974!
    18333
    18335
    18336
    18334
    18337
  • Schneeberger Monorail MR45 lineaire geleidingen met rollers in plaats van kogels en een hoge preload.

    18341
    18342
Wat heb ik nog nodig?
  • Tijd, enorm veel tijd… en geld, is misschien ook wel handig 8)
  • Kogelomloopspindels voor alle assen
    Dit moet ik nog eens goed nakijken, tips zijn altijd welkom!
  • AC servomotoren
    Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar servomotoren in plaats van stappenmotoren. Ik had hiervoor motoren tussen de 400W-750W per as in gedachten, direct drive op de z-as na. Voor de spindel heb ik momenteel een 1,5kW motor met VFD liggen, maar een 1,8kW servomotor lijkt mij ook wel een leuke optie…
  • Een z-as constructie om de spindel op zijn plaats te houden
    Dit is voorlopig de belangrijkste stap. De afstand tussen de tafel en het onderste punt van de z-as is ongeveer 450mm. Hierdoor zal deze constructie stevig genoeg moeten zijn om deze krachten en vervormingen in de verschillende richtingen op te vangen. Gelukkig heb ik hiervoor al een mooie set met lineaire geleidingen liggen.

    Voor de mensen die eerder al eens een machine gebouwd hebben, hoe ontwerpen jullie zo’n z-as? Passen jullie bijvoorbeeld simulaties van een CAD programma toe, gebruiken jullie liever sterkteleer formules of gewoon trial en error?

    Daarnaast vroeg ik mij ook af hoe ik de lineaire geleidingen het best kon monteren op het frame. Hier alvast enkele foto's.

    18338
    18340
Ik ga mijn best doen om zoveel mogelijk foto’s en informatie op dit forum te plaatsen, echter komen mijn studies ten alle tijden op de eerste plaats. Daarnaast geloof ik in de quote “teamwork makes the dream work,” dus aarzel zeker niet om vragen of meningsverschillen in dit forum te posten!

PS is het verplicht om je foto's te verkleinen qua grootte anders upload ik liever de originele kwaliteit ;-)
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door popol167 »

succes man! ik vind deze weeral vreemd, ligt wellicht aan het mooie weer, dat hierop na meer dan 24 uur nog geen positieve reactie's gekomen zijn. Paul.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door Kars-cnc »

Waarschijnlijk is men overweldigd door de indrukwekkende machine en de plannen hiermee van deze
““Er was eens een student die zich enorm openstelde voor technologie..."
Het lijkt mij een mooi project wat een bijzonder stabiele freesmachine kan opleveren. Leuk ook dat je zoveel foto's hebt geplaatst. Foto's mogen inderdaad niet heel groot zijn op dit forum, maar maak je geen zorgen, die van jou zijn duidelijk genoeg :P

Zelf kan ik niet veel adviezen geven voor dit project maar er zijn beslist mensen op dit forum die dat wel heel goed kunnen. Gewoon even afwachten denk ik. En voor diegene die de "belangrijkste vraag" van SpaVet gemist hebben: hoe kan ik het beste de 450mm afstand tussen Z-as naar XY tafel invullen zonder de stabiliteit in gevaar te brengen...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door Lude »

Leuk project. Waarom wil je de geleidingen vervangen? Boxgeleidingen haal je niet hele hoge ijlgang mee, maar kun je wel enorm zwaar belasten (dikke spanen). En scheelt je veel werk.
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door André »

popol167 schreef: 31 mar 2019 23:22 succes man! ik vind deze weeral vreemd, ligt wellicht aan het mooie weer, dat hierop na meer dan 24 uur nog geen positieve reactie's gekomen zijn. Paul.
Had de zelfde gedachte :lol:
Het zou makelijk zijn om een "like" te kunnen geven.

Ik vind het iig een prachtige machine. Mooi compact, robust gebouwd. Leuk om te retrofitten.
Vindt ze maar eens voor een schapelijke prijs.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door serum »

Prachtig project! ik zou alleen het spindelvermogen x10 doen, 1,5kw op zo'n monster is als een leopard met een puch-blokje. Het komt vast vooruit, is ook robuust, maar het komt niet tot zijn recht. Dat apparaat moet het niet hebben van zijn snelheid, maar van zijn stabiliteit in mijn optiek.

Mooi project! ga het zeker volgen!
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door lordprimoz »

Zoals Serum al aangeeft, mooi dikke freesmotor erop. Volgens mij stond er afgelopen week een 9 kw spindle te koop
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door serum »

Ik heb nog een 9kw ABB frequentieregelaar over.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door andrefc101 »

lordprimoz schreef: 01 apr 2019 19:18 Zoals Serum al aangeeft, mooi dikke freesmotor erop. Volgens mij stond er afgelopen week een 9 kw spindle te koop
Dat is absoluut geen goede spindel om staal mee te frezen. Hij heeft er zelf een mooie #40 spindel bij gekregen. Dikke 4.5Kw servo motor erop tot zo'n 8000 tpm... en gaan!
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door popol167 »

@SpaVet, moest het u intresseren, ik heb ook nog enkele servo motoren van 3 , 5 , en 7 Kw met drivers liggen. Ik woon wel aan de andere kant van Belgenland. mvg, Paul.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door benkr »

Paul, heb je nog een sevomotor, van 3 kW (of kleiner) zoals je zegt en een versterker daar bij te koop voor mij?
Ik ben nog steeds op zoek naar een setje wat werkt.
Ja, je woont wel aan de andere kant van de wereld voor mij, was 206 km enkele reis herinner ik me nog.
SpaVet
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2017 20:55
Locatie: Lommel (BE)

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door SpaVet »

Kars-cnc schreef: 01 apr 2019 09:34 Waarschijnlijk is men overweldigd door de indrukwekkende machine en de plannen hiermee van deze
““Er was eens een student die zich enorm openstelde voor technologie..."
Het lijkt mij een mooi project wat een bijzonder stabiele freesmachine kan opleveren. Leuk ook dat je zoveel foto's hebt geplaatst. Foto's mogen inderdaad niet heel groot zijn op dit forum, maar maak je geen zorgen, die van jou zijn duidelijk genoeg :P

Zelf kan ik niet veel adviezen geven voor dit project maar er zijn beslist mensen op dit forum die dat wel heel goed kunnen. Gewoon even afwachten denk ik. En voor diegene die de "belangrijkste vraag" van SpaVet gemist hebben: hoe kan ik het beste de 450mm afstand tussen Z-as naar XY tafel invullen zonder de stabiliteit in gevaar te brengen...
Lude schreef: 01 apr 2019 10:20 Leuk project. Waarom wil je de geleidingen vervangen? Boxgeleidingen haal je niet hele hoge ijlgang mee, maar kun je wel enorm zwaar belasten (dikke spanen). En scheelt je veel werk.
De oude vonkerosie kop met de boxgeleidingen was inderdaad een mooie basis geweest. Helaas zou ik door de grote afstand tot de tafel een extra constructie hierop moeten maken waardoor ik een groot deel van mijn y-bereik verlies. Door de lineaire geleidingen kan ik dit tot een minimum beperken.
André schreef: 01 apr 2019 17:56
popol167 schreef: 31 mar 2019 23:22 succes man! ik vind deze weeral vreemd, ligt wellicht aan het mooie weer, dat hierop na meer dan 24 uur nog geen positieve reactie's gekomen zijn. Paul.
Had de zelfde gedachte :lol:
Het zou makelijk zijn om een "like" te kunnen geven.

Ik vind het iig een prachtige machine. Mooi compact, robust gebouwd. Leuk om te retrofitten.
Vindt ze maar eens voor een schapelijke prijs.
Ik heb de machine voor minder dan €1000 kunnen aanschaffen. Daarnaast kreeg ik de spindel etc erbij waardoor ik dik tevreden ben over mijn aankoop
serum schreef: 01 apr 2019 18:53 Prachtig project! ik zou alleen het spindelvermogen x10 doen, 1,5kw op zo'n monster is als een leopard met een puch-blokje. Het komt vast vooruit, is ook robuust, maar het komt niet tot zijn recht. Dat apparaat moet het niet hebben van zijn snelheid, maar van zijn stabiliteit in mijn optiek.

Mooi project! ga het zeker volgen!
lordprimoz schreef: 01 apr 2019 19:18 Zoals Serum al aangeeft, mooi dikke freesmotor erop. Volgens mij stond er afgelopen week een 9 kw spindle te koop
andrefc101 schreef: 01 apr 2019 19:31
lordprimoz schreef: 01 apr 2019 19:18 Zoals Serum al aangeeft, mooi dikke freesmotor erop. Volgens mij stond er afgelopen week een 9 kw spindle te koop
Dat is absoluut geen goede spindel om staal mee te frezen. Hij heeft er zelf een mooie #40 spindel bij gekregen. Dikke 4.5Kw servo motor erop tot zo'n 8000 tpm... en gaan!
popol167 schreef: 01 apr 2019 22:29 @SpaVet, moest het u intresseren, ik heb ook nog enkele servo motoren van 3 , 5 , en 7 Kw met drivers liggen. Ik woon wel aan de andere kant van Belgenland. mvg, Paul.
Bedankt voor de support!

De kleine motor is vooral omdat ik geen 3 fasen heb thuis. Hierdoor moet ik mij beperken tot ongeveer 2kW (1 fase). Ik zou eventueel ook voor een "rotary converter" kunnen kiezen, maar deze liggen helaas buiten mijn budget :x

@popol167 allemaal 3 fasen als input neem ik aan?


Bart
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door popol167 »

Bart, juist opgezocht, ingangspanning 3F, 230.......480V.
SpaVet
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2017 20:55
Locatie: Lommel (BE)

Re: Krupp Verticale CNC Freesmachine

Bericht door SpaVet »

popol167 schreef: 01 apr 2019 23:13 Bart, juist opgezocht, ingangspanning 3F, 230.......480V.
Bedankt om het even na te kijken Paul, helaas kan ik er niks mee :oops:
Plaats reactie