modificatie en ombouw HBM45 profi
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Hoi Willy,
Gasveren zijn perfect instelbaar, Waarom zou het in jou ogen op den duur minder betrouwbaar zijn?
In mijn ogen is het minder complex en super makkelijk te installeren.
Op één van mijn eerdere machines had ik contra gewichten gemonteerd, eenmaal gemonteerd werkte het wel ok, maar 55 kg contragewicht heeft ook nadelen,
-extra massa wat je in beweging moet zetten en afremmen.
-Het neemt meer ruimte in.
We gaan het zien hoe dit gaat bevallen, maar vooralsnog werkt het super
Gasveren zijn perfect instelbaar, Waarom zou het in jou ogen op den duur minder betrouwbaar zijn?
In mijn ogen is het minder complex en super makkelijk te installeren.
Op één van mijn eerdere machines had ik contra gewichten gemonteerd, eenmaal gemonteerd werkte het wel ok, maar 55 kg contragewicht heeft ook nadelen,
-extra massa wat je in beweging moet zetten en afremmen.
-Het neemt meer ruimte in.
We gaan het zien hoe dit gaat bevallen, maar vooralsnog werkt het super
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Je hebt de gang er lekker in zitten! ziet er heel goed uit.
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Bedankt voor de feedback mannen,
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Ik gebruik ook een gasveer op de Z-kolom van mijn machine om naar beneden donderen te voorkomen. Werkt uitstekend als je het mij vraagt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Ik gebruik helemaal niets voor mijn z-as kop van 250kg. Werkt ook prima!
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Jij had een rem, toch? Ja, dat is nog beter.
Maargoed, als ik naar de data kijk van de motor en de glaslineaal die langs de Z-as hangt dan zie ik geen rare dingen veroorzaakt door de gasveer. Had ik eigenlijk als onderbuikgevoel wel verwacht gezien de stictie van die dingen, maar een paar Nm op de kogelomloop produceert zoveel lineaire kracht dat die stictie in vergelijking ook maar nihiel is.
Als je geen rem hebt is een gasveer een goedkope en praktische oplossing. Een contragewicht scoort toch minder op dat laatste punt als je het mij vraagt. Waar ik me geen zorgen over zou maken is het extra motorvermogen dat je nodig hebt om die massa te accelereren; op het totaal is dat maar een klein beetje.
Maargoed, als ik naar de data kijk van de motor en de glaslineaal die langs de Z-as hangt dan zie ik geen rare dingen veroorzaakt door de gasveer. Had ik eigenlijk als onderbuikgevoel wel verwacht gezien de stictie van die dingen, maar een paar Nm op de kogelomloop produceert zoveel lineaire kracht dat die stictie in vergelijking ook maar nihiel is.
Als je geen rem hebt is een gasveer een goedkope en praktische oplossing. Een contragewicht scoort toch minder op dat laatste punt als je het mij vraagt. Waar ik me geen zorgen over zou maken is het extra motorvermogen dat je nodig hebt om die massa te accelereren; op het totaal is dat maar een klein beetje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Vraag het mij eigenlijk dit hele topic al af.
Waarom een nieuwe B merk machine hiervoor gebruiken en vervolgens een groot deel vervangen ?
Waarom een nieuwe B merk machine hiervoor gebruiken en vervolgens een groot deel vervangen ?
In theorie kan ik praktisch alles
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
A-Het is een mooie stabile basis, wat na modificatie/ upgrading een mooie machine oplevertspinningwheels schreef: ↑19 mei 2019 23:33 Vraag het mij eigenlijk dit hele topic al af.
Waarom een nieuwe B merk machine hiervoor gebruiken en vervolgens een groot deel vervangen ?
B- een kant en klare high end machine kopen is een mega investering
C- het is een mooie klus
D- een groot deel van de hardware had ik in de loop der jaren al verzameld.
Kan nog wel ff doorgaan
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
nijsinkgj schreef: ↑19 mei 2019 17:46 Hoi Willy,
Gasveren zijn perfect instelbaar, Waarom zou het in jou ogen op den duur minder betrouwbaar zijn?
In mijn ogen is het minder complex en super makkelijk te installeren.
Op één van mijn eerdere machines had ik contra gewichten gemonteerd, eenmaal gemonteerd werkte het wel ok, maar 55 kg contragewicht heeft ook nadelen,
-extra massa wat je in beweging moet zetten en afremmen.
-Het neemt meer ruimte in.
We gaan het zien hoe dit gaat bevallen, maar vooralsnog werkt het super
In mijn carrière heb ik toch een aantal gasveren mogen vervangen die gebruikt worden bij de opbouw van vrachtwagens, vandaar. Na verloop van tijd, afhankelijk van het gebruik natuurlijk, gaat de fut er langzaam uit.
Wat het tegengewicht betreft, als dat netjes in evenwicht is heb je toch weinig problemen met die massa of zie ik dat nu verkeerd?
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Gewoon een motor met een rem op de z-as, kan je heel dat verenverhaal vergeten
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Willy,
Als je werkt met contra gewichten ga je ongeveer het zelfde gewicht aan de constructie toevoegen, het geheel is dan netjes in ballans maar de massa is vedubbeld.
Het gaat dan heel soepel op en neer maar met name bij het accelereren en afremmen komen er dan extra krachten vrij door de massatraagheid
Vergelijk het met een auto met zware aanhanger, het kost meer vermogen bij het optrekken en je remmen worden ook zwaarder belast.
Ik zal het “leeglopen” in de gaten houden, bedankt voor het delen van je ervaring en de tip
Andre,
Een rem op de aszetten werkt prima tegen het ongewild zakken van de kop tijdens stilstand,
Maar servo of stappenmotor krijgt wel meer voor zijn kiezen als het hele zwikkie omhoog moet.(dus een zwaardere servo is dan vaak nodig)
Ik heb nog een rem liggen maar toch besloten deze niet in te bouwen, tijdens het testen bleek toch dat de driver tripte bij het accelereren. (Heb een 8nm motor)
Met de gasveren werkt het prima.
Hoe het geheel zich in de toekomst gaat houden zullen we mee gaan maken.
Vooralsnog ben ik tevreden
Als je werkt met contra gewichten ga je ongeveer het zelfde gewicht aan de constructie toevoegen, het geheel is dan netjes in ballans maar de massa is vedubbeld.
Het gaat dan heel soepel op en neer maar met name bij het accelereren en afremmen komen er dan extra krachten vrij door de massatraagheid
Vergelijk het met een auto met zware aanhanger, het kost meer vermogen bij het optrekken en je remmen worden ook zwaarder belast.
Ik zal het “leeglopen” in de gaten houden, bedankt voor het delen van je ervaring en de tip
Andre,
Een rem op de aszetten werkt prima tegen het ongewild zakken van de kop tijdens stilstand,
Maar servo of stappenmotor krijgt wel meer voor zijn kiezen als het hele zwikkie omhoog moet.(dus een zwaardere servo is dan vaak nodig)
Ik heb nog een rem liggen maar toch besloten deze niet in te bouwen, tijdens het testen bleek toch dat de driver tripte bij het accelereren. (Heb een 8nm motor)
Met de gasveren werkt het prima.
Hoe het geheel zich in de toekomst gaat houden zullen we mee gaan maken.
Vooralsnog ben ik tevreden
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Mijn hele z-as kop weegt 250kg, gebruikt een 750 watt servo motor met een 1:2 verhouding. Ding gaat al jaar zonder een probleem met veel plezier als een raket op en neer...nijsinkgj schreef: ↑20 mei 2019 12:00
Een rem op de aszetten werkt prima tegen het ongewild zakken van de kop tijdens stilstand,
Maar servo of stappenmotor krijgt wel meer voor zijn kiezen als het hele zwikkie omhoog moet.(dus een zwaardere servo is dan vaak nodig)
Ik heb nog een rem liggen maar toch besloten deze niet in te bouwen, tijdens het testen bleek toch dat de driver tripte bij het accelereren. (Heb een 8nm motor)
Vooralsnog ben ik tevreden
Ook ik ben dus erg tevreden
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
goeiemorgen
Sebastian End gebruikt 2 luchtcilinders en een drukvat om de Z-as te ondersteunen
link naar een youtube film waar hij er wat uitleg over geeft
mvg
carlo
Sebastian End gebruikt 2 luchtcilinders en een drukvat om de Z-as te ondersteunen
link naar een youtube film waar hij er wat uitleg over geeft
mvg
carlo
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Vind ik persoonlijk een omslachtige oplossing. Je hebt een drukvat nodig, evt. bewaking van de druk. Vind het overdadig complex voor een oplossing die ook met een paar gasveren af kan. (of inderdaad, een motorrem)