modificatie en ombouw HBM45 profi

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door nijsinkgj »

Hoi Willy,

Gasveren zijn perfect instelbaar, Waarom zou het in jou ogen op den duur minder betrouwbaar zijn?

In mijn ogen is het minder complex en super makkelijk te installeren.
Op één van mijn eerdere machines had ik contra gewichten gemonteerd, eenmaal gemonteerd werkte het wel ok, maar 55 kg contragewicht heeft ook nadelen,
-extra massa wat je in beweging moet zetten en afremmen.
-Het neemt meer ruimte in.

We gaan het zien hoe dit gaat bevallen, maar vooralsnog werkt het super
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door stef110 »

Je hebt de gang er lekker in zitten! ziet er heel goed uit.
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door nijsinkgj »

Bedankt voor de feedback mannen,
🙂
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door DaBit »

Ik gebruik ook een gasveer op de Z-kolom van mijn machine om naar beneden donderen te voorkomen. Werkt uitstekend als je het mij vraagt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door andrefc101 »

Ik gebruik helemaal niets voor mijn z-as kop van 250kg. Werkt ook prima!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door DaBit »

Jij had een rem, toch? Ja, dat is nog beter.

Maargoed, als ik naar de data kijk van de motor en de glaslineaal die langs de Z-as hangt dan zie ik geen rare dingen veroorzaakt door de gasveer. Had ik eigenlijk als onderbuikgevoel wel verwacht gezien de stictie van die dingen, maar een paar Nm op de kogelomloop produceert zoveel lineaire kracht dat die stictie in vergelijking ook maar nihiel is.

Als je geen rem hebt is een gasveer een goedkope en praktische oplossing. Een contragewicht scoort toch minder op dat laatste punt als je het mij vraagt. Waar ik me geen zorgen over zou maken is het extra motorvermogen dat je nodig hebt om die massa te accelereren; op het totaal is dat maar een klein beetje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door spinningwheels »

Vraag het mij eigenlijk dit hele topic al af.
Waarom een nieuwe B merk machine hiervoor gebruiken en vervolgens een groot deel vervangen ?
In theorie kan ik praktisch alles
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door nijsinkgj »

spinningwheels schreef: 19 mei 2019 23:33 Vraag het mij eigenlijk dit hele topic al af.
Waarom een nieuwe B merk machine hiervoor gebruiken en vervolgens een groot deel vervangen ?
A-Het is een mooie stabile basis, wat na modificatie/ upgrading een mooie machine oplevert
B- een kant en klare high end machine kopen is een mega investering
C- het is een mooie klus
D- een groot deel van de hardware had ik in de loop der jaren al verzameld.

Kan nog wel ff doorgaan ;-)
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door WillyH »

nijsinkgj schreef: 19 mei 2019 17:46 Hoi Willy,

Gasveren zijn perfect instelbaar, Waarom zou het in jou ogen op den duur minder betrouwbaar zijn?

In mijn ogen is het minder complex en super makkelijk te installeren.
Op één van mijn eerdere machines had ik contra gewichten gemonteerd, eenmaal gemonteerd werkte het wel ok, maar 55 kg contragewicht heeft ook nadelen,
-extra massa wat je in beweging moet zetten en afremmen.
-Het neemt meer ruimte in.

We gaan het zien hoe dit gaat bevallen, maar vooralsnog werkt het super

In mijn carrière heb ik toch een aantal gasveren mogen vervangen die gebruikt worden bij de opbouw van vrachtwagens, vandaar. Na verloop van tijd, afhankelijk van het gebruik natuurlijk, gaat de fut er langzaam uit.
Wat het tegengewicht betreft, als dat netjes in evenwicht is heb je toch weinig problemen met die massa of zie ik dat nu verkeerd?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door andrefc101 »

Gewoon een motor met een rem op de z-as, kan je heel dat verenverhaal vergeten ;-)
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door nijsinkgj »

Willy,

Als je werkt met contra gewichten ga je ongeveer het zelfde gewicht aan de constructie toevoegen, het geheel is dan netjes in ballans maar de massa is vedubbeld.
Het gaat dan heel soepel op en neer maar met name bij het accelereren en afremmen komen er dan extra krachten vrij door de massatraagheid
Vergelijk het met een auto met zware aanhanger, het kost meer vermogen bij het optrekken en je remmen worden ook zwaarder belast.

Ik zal het “leeglopen” in de gaten houden, bedankt voor het delen van je ervaring en de tip

Andre,
Een rem op de aszetten werkt prima tegen het ongewild zakken van de kop tijdens stilstand,
Maar servo of stappenmotor krijgt wel meer voor zijn kiezen als het hele zwikkie omhoog moet.(dus een zwaardere servo is dan vaak nodig)
Ik heb nog een rem liggen maar toch besloten deze niet in te bouwen, tijdens het testen bleek toch dat de driver tripte bij het accelereren. (Heb een 8nm motor)
Met de gasveren werkt het prima.

Hoe het geheel zich in de toekomst gaat houden zullen we mee gaan maken.
Vooralsnog ben ik tevreden 😊
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door andrefc101 »

nijsinkgj schreef: 20 mei 2019 12:00
Een rem op de aszetten werkt prima tegen het ongewild zakken van de kop tijdens stilstand,
Maar servo of stappenmotor krijgt wel meer voor zijn kiezen als het hele zwikkie omhoog moet.(dus een zwaardere servo is dan vaak nodig)
Ik heb nog een rem liggen maar toch besloten deze niet in te bouwen, tijdens het testen bleek toch dat de driver tripte bij het accelereren. (Heb een 8nm motor)
Vooralsnog ben ik tevreden 😊
Mijn hele z-as kop weegt 250kg, gebruikt een 750 watt servo motor met een 1:2 verhouding. Ding gaat al jaar zonder een probleem met veel plezier als een raket op en neer...
Ook ik ben dus erg tevreden ;-)
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door carlo »

goeiemorgen
Sebastian End gebruikt 2 luchtcilinders en een drukvat om de Z-as te ondersteunen
link naar een youtube film waar hij er wat uitleg over geeft

mvg
carlo
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door serum »

Vind ik persoonlijk een omslachtige oplossing. Je hebt een drukvat nodig, evt. bewaking van de druk. Vind het overdadig complex voor een oplossing die ook met een paar gasveren af kan. (of inderdaad, een motorrem)
Plaats reactie