modificatie en ombouw HBM45 profi
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Freeskever heeft wel gelijk. Alleen als je meet onder zware belastingen dan zie je het. Een simpele fix is een plaat staal onder de motor vast te bouten die van links naar rechts loopt om het verlies in stijfheid te compenseren. Na vastmaken van die staalplaat dient de rails op de Y-as weer overnieuw uitgelijnd te worden.
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Straks wordt het hele zaakje nog vast gebout op een betonnen basis waarna alles als het ware 1 geheel wordt,
Dus ik ben niet zo bang voor het flexen
We zullen zien, er zijn dan altijd nog mogelijkheden om dit alsnog op te vangen
Back to work
Dus ik ben niet zo bang voor het flexen
We zullen zien, er zijn dan altijd nog mogelijkheden om dit alsnog op te vangen
Back to work
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Puik werk! zat die bellow op de machine?
Kanttekening over je meetwijze;
Je kan niet uitgaan van een rechte lineaire geleider is mijn ervaring. Deze staan altijd iets krom. Uitgelijnd vastbouten op een ondergrond met een referentiefvlak, deze uitklokken in het midden op een bekende referentie (vlakplaat oid) en dan heb je een referentie die je kan gebruiken om de machine op te bouwen.
Maar met een lineaire geleider een lineaire geleider uitklokken werkt niet. ik zou mijn knappe bruid niet inzetten op de nauwkeurigheid hiervan.
Waarom heb je de geleiders op de X trouwens zo dicht bij elkaar staan?
Kanttekening over je meetwijze;
Je kan niet uitgaan van een rechte lineaire geleider is mijn ervaring. Deze staan altijd iets krom. Uitgelijnd vastbouten op een ondergrond met een referentiefvlak, deze uitklokken in het midden op een bekende referentie (vlakplaat oid) en dan heb je een referentie die je kan gebruiken om de machine op te bouwen.
Maar met een lineaire geleider een lineaire geleider uitklokken werkt niet. ik zou mijn knappe bruid niet inzetten op de nauwkeurigheid hiervan.
Waarom heb je de geleiders op de X trouwens zo dicht bij elkaar staan?
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3727
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Meh, ik denk eerder meer uitslag op de X-as.
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Ja die hoort aan de andere kant van de tafel, maar ik wil er nog 1 bij hebben voor deze kant, past perfectserum schreef: ↑21 apr 2019 11:49 Puik werk! zat die bellow op de machine?
Kanttekening over je meetwijze;
Je kan niet uitgaan van een rechte lineaire geleider is mijn ervaring. Deze staan altijd iets krom. Uitgelijnd vastbouten op een ondergrond met een referentiefvlak, deze uitklokken in het midden op een bekende referentie (vlakplaat oid) en dan heb je een referentie die je kan gebruiken om de machine op te bouwen.
Maar met een lineaire geleider een lineaire geleider uitklokken werkt niet. ik zou mijn knappe bruid niet inzetten op de nauwkeurigheid hiervan.
Waarom heb je de geleiders op de X trouwens zo dicht bij elkaar staan?
Wat betreft de meetmethode, ik snap wat je bedoeld maar soms heb je geen ander referentievlak of je kunt de boel niet meer vastzetten als de rafel gemonteerd is.
Consessies doen dus, overigens wel de lineaire rail eerst gemeten tov een granieten meetvlak, (ligt binnen 0.05 mm)
Dus voor mij prima.
De wagens staan inderdaad zo dicht bij elkaar om niet te veel x-as ruimte in te leveren.
Mn werkbereik ligt nu straks op 400*340 mm
Het lijken op de foto misschien kleine wagens maar het zijn flinke jongens en zo tegen elkaar gemonteerd nemen ze 230mm ruimte in
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Ah! nou zie ik het. Je hebt ingeboet op breedte, omdat je de tafel hebt ingekort! Had je niet genoeg ruimte of waren je lineaire geleiders niet langer?
-
- Donateur
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Kan je nog even vermelden waar je die harmonica van daan hebt ?
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Is de standaard op de machine van dezelfde as, maar dan aan de achterkant zover ik het begreep. Als je zoekt op Alie op 'bellow protection' tref je wel wat leveranciers die op maat kunnen produceren.
Eigenlijk wil je plaatjes die netjes over elkaar schuiven, waar de spanen vanaf vallen; hier gaan spanen tussenzitten en deze geven vroeg of laat problemen.
Eigenlijk wil je plaatjes die netjes over elkaar schuiven, waar de spanen vanaf vallen; hier gaan spanen tussenzitten en deze geven vroeg of laat problemen.
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
De geleidingen waren lang zat ( moesten nog ingekort worden) maar mn machine kast is 1:30 mtr breed inwendig.
Dus met een tafel van 800mm en daarbij nog de aandrijving, blijft er niet veel bewegingsruimte over.
Ik heb de tafel ingekort tot 600mm hiervoor.
De originele “oren” hebben in mijn toepassing geen enkele functie, dus ben ik ze graag kwijt
@Karangetang: de harmonica, die zat al op de machine
Eigenlijk wil je plaatjes die netjes over elkaar schuiven, waar de spanen vanaf vallen; hier gaan spanen tussenzitten en deze geven vroeg of laat problemen.
ik ga hem wel weer gebruiken het past te mooi om weg te gooien
De machine heeft straks weer overvloedige koeling dus veel spaanders zullen er naar verwachting niet tussen blijven zitten, dat spoelt wel weg, had ik bij mn vorige opstelling ook geen last van
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Weer een stuk verder inmiddels e tijd voor een update
De machine staat inmiddels op zijn plek en de kolom is gemonteerd
Het gewicht van de kop is ongeveer 60kg en om dit gewicht te compenseren heb ik aan de zijkant van de kolom twee gasveren gemonteerd mt een totaal kracht van zo,n 55 kg
Voor dat ik begin met de modificatie van de freeskop heb ik eerst de voorziening voor de koeling gemaakt
Van stalen precisie buis 22mm twee halve cirkels gebogen en gelast
Vervolgens vier gaten geboord en 4 uitlopen met een kogel gedraaid
Het hele zaakje in elkaar gelast (tig) en gepoedercoat
En dan komt het er zo uit te zien
Ondertussen al een onderdeel gefreest om het een en ander uit te testen (Een toolrek)
Hier inmiddels gepoedercoat en gemonteerd op de machine
Nu begonnen met de modificatie van de Spindelkop
De spindel is compleet gedemonteerd en schoongemaakt (tjonge je wil niet weten wat voor bagger er in zat, en dat in een nieuwe machine)
De spindel zal voorzien worden van nieuwe lagers, daarnaast gaat de standaard motor met tandwielaandrijving, plaatsmaken voor een servomotor met riem aandrijving
Eerst de zaak digitaliseren en het ontwerp maken voor een pneumatisch snelwisselsysteem
Back to work!!
Groet Gertjan
De machine staat inmiddels op zijn plek en de kolom is gemonteerd
Het gewicht van de kop is ongeveer 60kg en om dit gewicht te compenseren heb ik aan de zijkant van de kolom twee gasveren gemonteerd mt een totaal kracht van zo,n 55 kg
Voor dat ik begin met de modificatie van de freeskop heb ik eerst de voorziening voor de koeling gemaakt
Van stalen precisie buis 22mm twee halve cirkels gebogen en gelast
Vervolgens vier gaten geboord en 4 uitlopen met een kogel gedraaid
Het hele zaakje in elkaar gelast (tig) en gepoedercoat
En dan komt het er zo uit te zien
Ondertussen al een onderdeel gefreest om het een en ander uit te testen (Een toolrek)
Hier inmiddels gepoedercoat en gemonteerd op de machine
Nu begonnen met de modificatie van de Spindelkop
De spindel is compleet gedemonteerd en schoongemaakt (tjonge je wil niet weten wat voor bagger er in zat, en dat in een nieuwe machine)
De spindel zal voorzien worden van nieuwe lagers, daarnaast gaat de standaard motor met tandwielaandrijving, plaatsmaken voor een servomotor met riem aandrijving
Eerst de zaak digitaliseren en het ontwerp maken voor een pneumatisch snelwisselsysteem
Back to work!!
Groet Gertjan
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Knap werk! Waarom de keuze voor gasveren? Tegengewichten lijken me op termijn betrouwbaarder en beter "instelbaar".
Re: modificatie en ombouw HBM45 profi
Gasveren nemen behoorlijk minder ruimte in beslag. Ik er jaren 1 op mijn BF20 gehad, nooit problemen mee gehad.
Ze zijn wel progressief, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Vind het een mooie ombouw! leuk stukje vakmanschap qua koeling!
Ze zijn wel progressief, dat is wel iets om rekening mee te houden.
Vind het een mooie ombouw! leuk stukje vakmanschap qua koeling!