modificatie en ombouw HBM45 profi

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door hugo stoutjesdijk »

nijsinkgj schreef: 31 mei 2019 19:54 Het ventiel gaat in de freeskop ingebouwd worden zodat alleen het pookje zichtbaar is
En doe je nog iets om te voorkomen dat iemans een keer tijdens het frezen aan dat leuke pookje zit ?
Ik zie op sommige machines dat de constructie zodanig is gemaakt dat kracht van de cilinder niet op de spindellagers uitgeoefend word.
Heeft dit echt veel meerwaarde?
Gezien het formaat van de lagers en de specs kunnen ze deze krachten makkelijk hebben, en daarbij, de kracht die op de pulstudgrijper word uitgeoefend is verhoudingsgewijs veel groter, (de zelfde trekkracht op 5 kogels)
Ben benieuwd naar jullie mening.(of beter nog, ervaring hiermee.)
Die kogels op de pulstud, dat is natuurlijk een heel andere toepassing, niemand maakt zich druk om de puntbelasting daar.
Bij een kogellager zou die puntbelasting een puntje kunnen zijn. Niet dat ik daar ook maar iets over vind, alleen dat het niet vergelijkbaar is.
Denk dat veel andere systemen ook nog met kracht versterkers werken, die druk je niet los met een enkele cilinder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: modificatie en ombouw HBM45 profi

Bericht door nijsinkgj »

dankje Stef,

@ Hugo

Dank voor je input, wat betreft het pookje, dat gaat niet afgeschermd worden
De machine staat namelijk al in een omkasting, de kans dat “iemant” er aan zit tijdens het frezen is uiterst klein
En zou niet weten wie er aan zou moeten zitten.

Maar het is natuurlijk wel mooi en profi om een beveiliging op de schuifdeuren te maken, deuren open, machine in veilige modus,

Wie weet ooit, eerst maar is alles functioneel maken en afbouwen
Morgen een serie pullstuds draaien.
En dan volgende stap, de modificatie van de spindelmotor
Plaats reactie