Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

HansO1982
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 apr 2019 14:38
Locatie: Krimpen aan den ijssel
Contacteer:

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door HansO1982 »

Beste dames en Heren,
Bedankt alvast voor jullie reacties. Zoals iedereen tegenwoordig in de bouw heb ik het heel druk.
Daarbij niet verwacht dat er zo snel zoveel reacties zouden komen.
Ik zal proberen de vragen hier onder te beantwoorden:

- Svan, ik zal jouw machine eens gaan bestuderen.

- Het omdraaien van het werkstuk is wel een optie echter, de grootse reden dat ik hem in 2 delen wil maken is voor ruimte gebrek. ( ik heb mijn nieuwe werkplaats een beetje ingedeeld) en denk dat ik wel voldoende Ruimte heb om een volledige tafel kwijt te kunnen. Mits deze verrijdbaar is en ik deze ook als werktafel kan gebruiken.
Dus geleider aan onderzijde.

- De meeste plaat maten waar ik mee werk is 2440x1220mm en 2500x1250mm

- Budget, ik hoop de basis machine onder de 5000 duizend te kunnen houden. Maar 8000 zit er in mijn hoofd. En na gelang hij veel of weinig wordt gebruikt steeds verder uitbreiden.
Ik heb er nog geen begroting van gemaakt omdat ik nog heel veel dingen moet uitzoeken.
Daar probeer ik nu de aankomende periode meer duidelijkheid in te maken.
Ik wil hem stukje voor stukje maken, hij hoef niet morgen te draaien.

Voor nu moet ik dus een onderstel gaan ontwerpen waar ik de geleiders en de topplaat op kan monteren.
Welk merk aluminium extrusie profiel is betaalbaar en zijn veel onderdelen in te krijgen.
En zijn er standaard teken formaten te krijgen voor bijvoorbeeld Sketchup
Werkplaats gevuld met, Robland 5 in 1 combinatie machine, afkortzaag, kasten boor, opsluitbank, en heel veel hand en electies gereedschap
En nu een Roman systeem MC 1500 CNC machine.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Start 1st cnc portaalfrees ontwerpen, maken en bedienen

Bericht door serum »

Tekenen zou ik in Fusion doen, kan je oefenen op je eigen machine. Profielen koop je gunstig bij bv Boikon, motedis of SMT montagetechnik in Duitsland.

Je budget is realistisch genoeg om een leuke machine neer te zetten.

Misschien een idee om een verticale machine te maken, zo kan je ruimte besparen en als je puur plaatmateriaal doet is het een prima overweging. Een vacuumpomp is dan wel een vereiste. Deze heb je eigenlijk toch nodig om plaatmateriaal op de plek te houden, ook bij horizontaal.
Plaats reactie