Opensourcefrees samenstelling

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur

Re: Opensourcefrees samenstelling

Bericht door Kjelt » 15 mei 2019 20:52

Tonybryden schreef:
15 mei 2019 20:43
Tja als je alles uit moet besteden en niets zelf kunt maken dan weet je dat het geld gaat kosten.
Wat bedoel je met alles uitbesteden? Alleen de basisplaten zijn uitbesteed.
Maar als jij zelf je motoren wikkelt, de drivers ontwerpt en bestuckt, de elektrische kabels uit een staaf koper tordeert en isoleert en zelf je kogelomloopspindels draait uit 66 hard staal tja petje af. ;-)

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 15 mei 2019 21:06

Iemand kan ook problemen hebben om b.v. de schakelkast zelf te maken. Je kan dit dan ook uitbesteden maar zal natuurlijk altijd duurder zijn als dat je het zelf doet.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Tonybryden
Contacteer:

Bericht door Tonybryden » 16 mei 2019 21:35

Kjelt schreef:
15 mei 2019 20:52
Tonybryden schreef:
15 mei 2019 20:43
Tja als je alles uit moet besteden en niets zelf kunt maken dan weet je dat het geld gaat kosten.
Wat bedoel je met alles uitbesteden? Alleen de basisplaten zijn uitbesteed.
Maar als jij zelf je motoren wikkelt, de drivers ontwerpt en bestuckt, de elektrische kabels uit een staaf koper tordeert en isoleert en zelf je kogelomloopspindels draait uit 66 hard staal tja petje af. ;-)
Moet je om dit antwoord nu zelf niet lachen, of weet je echt niet wat ik bedoel met mijn bericht.
Ballegooien snapt het direct😊

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 16 mei 2019 22:49

Ja ik begrijp prima wat je bedoeld maar ik snap niet dat je zegt dat het zeker goedkoper kan als je niet alles uitbesteed. Ik heb niets uitbesteed behalve de basisplaten dus het kan niet veel goedkoper, een 500 er af misschien.

Tonybryden
Contacteer:

Bericht door Tonybryden » 16 mei 2019 23:24

Duidelijk kjelt.
Ik bedoelde dat het geen 8500€ hoeft te kosten om een goede machine te bouwen.
Als je wat gebruikte onderdelen kan vinden is er ook best wat goeds te bouwen, en als je tweedehands motoren lineaire geleidingen etc kunt vinden is ook de ospf goedkoper te bouwen.
Maar als je alles nieuw moet kopen en daarbij ook zelf niet zo handig bent gaat het veel geld kosten.
En met niet handig bedoel ik, ik wil er graag een bouwen maar weet niet waar te beginnen en moet dan maar alles
uit besteden .
Ik zelf kon het ook niet allemaal zelf en heb veel hulp gehad van Dabit .

WillyH

Bericht door WillyH » 17 mei 2019 06:27

Heel interessant, die gedetailleerde kostprijzen. Bedankt daarvoor! De voornaamste reden waarom ik voor de 180W Closed Loop Servo Motor 36VDC JMC zou gaan is omdat deze veel soepeler lopen (lees: aangenamer geluid produceren) dan de standaard stappenmotor. Snelheid een feedback zijn natuurlijk ook pluspunten. Gelet op het lager koppel dat deze servo's leveren bij lagere toeren, zou er een 2/1 overbrenging nuttig zijn of kunnen die jongens het zo wel trekken?

hobbycnc23

Bericht door hobbycnc23 » 18 mei 2019 11:02

Wat echt bakken met geld scheelt is de spullen 2e hands kopen.!!!
Ik ben in nov 2018 begonnen met deze hobby en op basis van de OSPF een machine gaan ontwerpen en maken. Het is echt een leuke sport, althans dat vind ik zelf, om een machine te maken uit de container.
Al mijn profielen en toolingplate heb ik uit de container....3 euro per kilo!!! Wat maakt mij dat nou uit dat er een krasje of vlekje op het alu profiel zit. Zo heb ik het frame ook van alu profielen van de recycling, lekker goedkoop, strak en stevig. En belangrijk geen laswerk en alles te maken met een kolom boormachine en tafelcirkelzaag.
De machine configuratie heb ik op basis van de OSPF en 2e hands gekochte KO spindels en lin. geleidingen ontworpen.
Het mechanische gedeelte is bijna klaar en zit nu inclusief 4 NEMA 23 stappen motoren ( ook 2e hands) op circa 700 euro!!! Heb ff het exel bestandje hier op Madeira niet bij de hand, maar heb een kompleet kostenplaatje. Werkbereik vd machine zo ff uit mijn hoofd 45 X 58 cm.

Plaats reactie