Snijkwaliteit Plasmasnijden

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Fredrick
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 feb 2010 12:32
Contacteer:

Snijkwaliteit Plasmasnijden

Bericht door Fredrick » 11 jun 2019 22:33

Beste forumleden,

Ik heb een CNC-Plasmasnijder staan met een Hypertherm Powermax 45 bron & machinetoorts.
Het snijden op zich gaat goed, ik hanteer de snelheden, pierce height, cut height, stroom uit de tabellen van hypertherm.
De snijkant is mooi glad, ik heb weinig last van dross. Wat wel een probleem is is de schuinte van de snede.
Wanneer ik een onderdeel snijd, zijn er altijd kanten van het stuk die mooi haaks blijven en andere delen waar de snede vrij schuin wordt.
Ook in de gaten of met afrondingen loopt het een beetje mis. Dit gebeurt bij verschillende diktes en materialen.
Ik heb de slijtdelen inmiddels vervangen en werk momenteel zonder THC.
Zijn er mensen die dit herkennen en weten wat ik eraan kan doen? Ik heb begrepen dat de toortsen van hypertherm zo zijn gebouwd (door de spiraalrichting rond de elektrode) en swirlstuk dat de ideale snijkant zich steeds rechts bevindt van de snijrichting van de toorts. Vandaar snijd ik in wijzerzin.

Ik voeg nog even een filmpje toe van het snijden. Je kan er de kwaliteit niet echt op beoordelen maar ziet wel wat ik probeer te snijden.
https://www.youtube.com/watch?v=gLbz-0Vakzg

Alvast bedankt!

kawarider
Berichten: 680
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Snijkwaliteit Plasmasnijden

Bericht door kawarider » 11 jun 2019 23:05

Ziet er netjes uit. Is al een redelijke plaatdikte. Naar mijn idee ontkom je niet aan een scheve snede. Snelheid nog wat omlaag brengen dat het smeltbad beter kan volgen.
Ik volg de tabellen van Hypertherm vanuit de basis. Snijhoogte volgens tabel, spanning en snelheid zijn wat lager. Is vooral belangrijk dat je zelf testjes maakt om deze vast te stellen. Ik heb dat met rechte lijnen gedaan. Zou ik als ik jou was ook mee beginnen. Daarna gaan testen met cirkels. Tabel is een mooi uitgangspunt.
Hypertherm is wel top!

mjeuring
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Snijkwaliteit Plasmasnijden

Bericht door mjeuring » 12 jun 2019 13:02

Ik heb nog nooit plasma gesneden, maar met acetyleen snijden kreeg je een rechtere snijrand door de zuurstofdruk te verhogen.

Plaats reactie