Beginnen met cnc hobby!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Beginnen met cnc hobby!

Bericht door skillalot »

Hoi allemaal,

Ik zal beginnen om me even voor te stellen hier. Ik ben Sascha, ben bijna 24 en heb MBO werktuigbouwkunde als opleiding. Ik werk als monteur bij de Technische Dienst van een slachterij. Meeste mensen zullen denken gatverdamme, maar dat valt allemaal wel mee. Heel veel techniek daarbinnen en in allerlei soorten en maten. Mijn hobby's zijn computeren, lassen (TIG), boten (jachten), en zo'n beetje alles wat verder met techniek te maken heeft.

Een collega van me heeft voor een constructiebedrijf een CNC snijtafel gemaakt, met behulp van de besturing van bob campbell uit amerika. Ik ben laatst eens gaan zoeken naar cnc machines en besturingen, en kwam erachter, mede door mn collega, dat dit eigenlijk makkelijk te realiseren is tegenwoordig.
Ik wil ook een cnc freesmachine gaan maken, in eerste instantie een kleine, om wat meer ervaring op te doen met de besturingen, geleidingen en het hele cnc frees gebeuren. Als deze eerste machine goed lukt, wil ik in de toekomst proberen een grotere 5-assige te maken, maar dat zien we later wel.

De plannen:
De machine die ik wil gaan maken is gebaseerd op de minirobo. Zoals ik alles nu heb bedacht/uitgetekend (sketchup5), heb ik dalijk een freesbed, en hetzelfde werkgebied, van 30 x 40 cm. De machine moet geschikt zijn voor hout, kunststof en eventueel non ferro freeswerkzaamheden. Voor een goede stabiele machine kies ik voor een beweegbaar freesbed, met een vast opgestelde portaal eroverheen.
Het freesbed word gemaakt van 2 stukken 40x40 massief aluminium, waar de kogelomloopbussen in worden geboord en gelijmd. Tussen deze stukken in komt 40x20, en over het geheel komt een plaat van 20mm dik.
Als geleiding neem ik dus kogelomloopbussen, deze lopen over een geslepen as van 16mm welke ik via mn werk bij Biesheuvel bestel, merk INA. De kogelomloopbussen zijn inmiddels besteld bij marchantdice in engeland. Een stuk goedkoper als via t werk na de 52% korting...
Ik hoop morgen en anders in de loop van volgende week t aluminium voor het freesbed te krijgen en dan kan er vast een deel gemaakt worden. Alles word in mekaar gebout.
De rest van de machine word gemaakt van koker 40x40 staal.
Voor de aandrijving bestel ik trapeziumdraad 12mm.
Ik zit alleen een beetje over de motoren. Zijn de 1.0Nm stappenmotoren van stappenmotor.nl sterk genoeg, of moet ik naar de 1.5?
Als frees heb ik voorlopig even een klein goedkoop hobbyfreesje (imitatie dremel, aan/uit via het cnc programma, en de toerenregeling wil ik buiten de machine hebben, dus de hobbyfrees kan net boven het lager afgezaagd worden, en ik houd een 16cm lang cilindrische frees over, zonder raar lelijk handvat.

Hieronder een plaatje van mn ontwerp, en ik houd jullie op de hoogte van eventuele vorderingen. Eventuele op of aanmerkingen zijn welkom.

Afbeelding

groetjes Sascha
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door aanrip »

Sacha, wanneer 2 geleidingen tegenover elkaar staan opgesteld, dan zal je die binnen de tolerantie van de kogelbussen parallel moet stellen, ook in hoogte mag er geen verschil zijn. Dat wordt een avontuur met onbekende afloop. :evil: Je kan een geleiding star opstellen, maar de andere moet dan een zekere mate van beweeglijkheid hebben of er moet naar een constructie worden omgezien, die voorkomt dat je tafel gaat wringen. En dat zal je ook voor de x-as moeten doen. Het gaat om toleranties van 0.01 tot 0.05 mm en dat is weinig. Als je een lichtlopend geheel hebt gemaakt , dan kom je er wel met 1Nm bipolaire motoren.
Ik zou de draadeinden M14 of beter M16 maken. Dat maakt het toepassen van lagers eenvoudiger en dikkere spindels gaan minder gauw krom, de moeren zijn ook minder critisch.
Ik denk dat lassen geen optie is, dat trekt altijd en blijft dat in zekere mate ook doen als je verder opbouwt. Alles in de draagconstructie bouten :!: Als er dan iets gesteld moet worden lukt dat meestal binnen de toleranties van boutgaten.Succes :D
I like the smell of hot chips
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door skillalot »

Ok. de x-as zou ik een plaat aan de achterkant kunnen popnagelen/bouten, een plaatje van 2mm staal zou toch wel voldoende moeten zijn om wringen te voorkomen. Onder de machine zou ik aan t frame ook een plaat van 3mm ofzo kunnen bouten, dan wringt deze ook niet meer.
Wat betreft t stellen van de assen, iemand tips hierover? Ik zou mischien de assen korter kunnen maken, totdat ze net tussen t frame passen, met plaatjes eromheen waar hij in rust, en die vastbouten, dan kan ik binnen de boutgaten stellen, is dit misschien een goed idee?

groetjes Sascha
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door skillalot »

Stond net onder de douche en ineens had ik t bedacht;

Éen as maak ik in alleen de hoogte verstelbaar, door middel van een gleuf in t frame te frezen waar deze in kan bewegen. In de as maak ik schroefdraad, M8 bijvoorbeeld, en dan boven en onder die as een boutgat in t frame. Boutje erdoorheen en je as is prima omhoog of omlaag te stellen.
Andere as maak ik verstelbaar in de breedte beweging. De as net tussen t frame in maken, en dan met een plaatje aan elk uiteinde waar deze in rust. Dit plaatje vastzetten met 2 boutjes in sleufgaatjes.

De hoogteverstelling kan geen kant op door het boutje, dus dat is maar één keer goed instellen, en deze verloopt verder niet.
De zijwaartse verstelling gaat ook geen kant op, want de in hoogte verstelbare as kan niet opzij want die zit in een gleuf, en als die vast zit zal de andere as nooit van zn plaats geschoven worden.

Groetjes Sascha
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door skillalot »

Nou, vrijdag begonnen met het eerste onderdeel: het freesbed.
En ik moet zeggen die is goed gelukt! Op de freesbank haaks gefreesd, en met de coordinatenboormachine de gaten erin geboord. Met de ruimer op precies 28mm gemaakt voor de lagers, en deze schuiven er heel strak in!

30x40cm, 15mm dik blad. Aan de lange kanten 40x40 massief, de stukjes ertussenin 40x20 massief aluminium. Stevig genoeg lijkt me zo.

Alles is goed haaks gemaakt, we hebben alles steeds uitgeklokt dus moet kloppen. Het frame maak ik gewoon zoals ik van plan was in eerste instantie. Stellen in de boutgaten moet voldoende zijn!

Nu de rest nog.

Afbeelding
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door Brunow »

propertjes
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door skillalot »

hier wat duidelijkere foto's van mn freesbed :D

Afbeelding
Afbeelding

Gr Sascha
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door create »

Zoow dat is een lekker stukje aluminum

gaat goed zo zie ik, hou ons op de hoogte. :lol:

gr create
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door aanrip »

Of dat lekker is, wordt door de freesmachine bepaald als die aan het kauwen is. :lol: Een praktische tip: aluminium krast, beschadigt en verschmuzelt terwijl je aan het werk bent. Ik knap het freeswerk met een driehoekschuurmachientje op met korrel 800 schuurpapier, water en JIF. Zodoende krijg je een dof egaal oppervlak en raak je ook bramen kwijt
I like the smell of hot chips
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door skillalot »

Ok bedankt voor de handige tip. Denk dat meer mensen hier wel wat aan hebben.

Gr sascha
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door skillalot »

Vanavond heb ik het onderste frame waar het freesbed in komt te hangen gemaakt van koker 40x40x2.

Afbeelding

Afbeelding

De RVS geslepen assen zijn onderweg, en die verwacht in begin volgende week. Deze komen tussen het frame te zitten en worden met M8 boutjes vastgezet.
In het midden komt een trapeziumdraadspil van 12mm. Hier moet ik nog lagers voor bestellen.
Het frame is lekker stijf en vlak, en rust op 4 trillingsdempers.

Gr Sascha
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door rens_factory »

ziet er MOOI uit! gaat lekker zie ik wel.
je houd de vaart er mooi in :P

wat voor kleur ga je het eigenlijks verven?

groeten
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door skillalot »

Ik denk blauw of groen gewoon.

Gr Sascha
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Beginnen met cnc hobby!

Bericht door skillalot »

Vandaag de assen op maat gedraait en tussen het frame gemaakt. Ik heb ook gelijk even het freesbed erin gezet, wilde toch even zien hoe dit nu werkt :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Gr Sascha
Plaats reactie