Beginnen met cnc hobby!

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Beginnen met cnc hobby!

Bericht door skillalot »

Hoi allemaal,

Ik zal beginnen om me even voor te stellen hier. Ik ben Sascha, ben bijna 24 en heb MBO werktuigbouwkunde als opleiding. Ik werk als monteur bij de Technische Dienst van een slachterij. Meeste mensen zullen denken gatverdamme, maar dat valt allemaal wel mee. Heel veel techniek daarbinnen en in allerlei soorten en maten. Mijn hobby's zijn computeren, lassen (TIG), boten (jachten), en zo'n beetje alles wat verder met techniek te maken heeft.

Een collega van me heeft voor een constructiebedrijf een CNC snijtafel gemaakt, met behulp van de besturing van bob campbell uit amerika. Ik ben laatst eens gaan zoeken naar cnc machines en besturingen, en kwam erachter, mede door mn collega, dat dit eigenlijk makkelijk te realiseren is tegenwoordig.
Ik wil ook een cnc freesmachine gaan maken, in eerste instantie een kleine, om wat meer ervaring op te doen met de besturingen, geleidingen en het hele cnc frees gebeuren. Als deze eerste machine goed lukt, wil ik in de toekomst proberen een grotere 5-assige te maken, maar dat zien we later wel.

De plannen:
De machine die ik wil gaan maken is gebaseerd op de minirobo. Zoals ik alles nu heb bedacht/uitgetekend (sketchup5), heb ik dalijk een freesbed, en hetzelfde werkgebied, van 30 x 40 cm. De machine moet geschikt zijn voor hout, kunststof en eventueel non ferro freeswerkzaamheden. Voor een goede stabiele machine kies ik voor een beweegbaar freesbed, met een vast opgestelde portaal eroverheen.
Het freesbed word gemaakt van 2 stukken 40x40 massief aluminium, waar de kogelomloopbussen in worden geboord en gelijmd. Tussen deze stukken in komt 40x20, en over het geheel komt een plaat van 20mm dik.