Goedkoop beginnen; eShapeoko

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door JoepS »

Bedankt voor alle berichten!

Fijn om te horen dat de voeding voldoet.

Ik heb gezocht naar een fablab/hackerspace/makerspace/open werkplaatsen in de buurt van Eindhoven/Maastricht, maar de fablabs in de buurt zijn of gesloten, of ze beschikken niet over een kolomfrees/cnc frees, of ze zijn te duur of ze zijn alleen toegankelijk voor 50 plussers (sjonge jonge, wie verzint dat nu :roll: ). Machine komt in Zuid-Limburg te staan.

Ik ga toch echt de eShapeoko kopen (1000x1000mm, Nema 23, "deluxe" frame) en niet een steviger model. Dan moet ik om het betaalbaar te houden als instapmachine weer zelf onderdelen gaan ontwerpen en laten maken en met mijn voortschrijdend inzicht zie ik dat niet zitten :mrgreen: Zo'n 6040 of OMIO X6 zou een optie zijn ware het niet dat er zo goed als geen support is vanuit zo'n Chinese verkoper. Ik heb genoeg verhalen gelezen van mensen waarbij na een aantal gebruiksuren of al bij ontvangst een driver kapot gaat, of de controller of dat er dingen ontbreken, kabelbreuk, slappe assemblage, etc. Geen zin in.

De TB6600 zal ik bij ontvangst openschroeven en voorzien van fatsoenlijke koelpasta. De verhalen over ontbrekende koelpasta zijn me al bekend. Ik zal er ook een ventilator op richten. Ik was al van plan om er 5 of 6 te kopen, omdat ik er vanuit ga dat er een defecte tussen zal zitten. Misschien dat ik er beter eentje alvast kan kopen om te testen met de genoemde stappenmotor en GRBL.

Mocht GRBL niet voldoen, dan kan ik alsnog kijken naar bijvoorbeeld LinuxCNC. Ik vind het echter nog te vroeg om voor een Eding-bordje te gaan.

Wat betreft de stappenmotors; Parallel aansluiten is helaas geen optie i.c.m. de TB6600, omdat er dan 5.66A verwacht wordt. Een echte Leadshine DM556 vind ik een beetje te vroeg en een no-name DM556 lijkt me weggegooid geld. De koppelcurve van de stappenmotor ziet er goed uit t/m 210RPM met halfstep, in serie en 36V. Da's zo'n 210 RPM / 60 seconden * 20 tanden * 2mm pitch (GT2 tandriem) = 140mm/s, dus veel te snel :lol: Resolutie = (20 tanden * 2mm pitch) / (200 stappen per revolutie * 2 (half step)) = 0,1mm per puls met half step. Ik denk dat ik de driver op 1/8 of 1/16 zet en dan flink wat minder RPM om het aantal pulsen per seconde beperkt te houden voor de TB6600. 7,5 RPM met 1/16 stap is 400 pulsen per seconde en 5mm per seconde. Vlot zat voor in het begin en de TB6600 zou het aan moeten kunnen. (Tenzij ik de verkeerde aannames maak @benkr)

Nog bedankt voor de tip voor het arduino screw shield en Dupont male cable! Adereindhulzen zal ik regelen! Tang wordt deze: https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang.html
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1018
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door Markus »

Kijk ook eens naar deze

https://rawcnc.com/product/hardware-for ... d-version/

Greezt,

Markus
Kjelt
Donateur
Berichten: 6315
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 19 jul 2019 11:04 Ik knijp ondanks dat toch vaak een geknepen (zeshoekig) hulsje met een combinatietang wat platter omdat het anders niet past, dit zou dan toch spreken voor een tang met 4 bekjes.
Interessant dit triggert me.
Dus zojuist even uitgerekend hoeveel de hoogte tussen een vierkant en een hexagon met een oppervlakte van 2,5mm2 verschilt, dit is 0,1mm.

Voor degene die het wil narekenen voor een hexagon is de lengte van een van de zes zijdes S gelijk aan de wortel van ( ( twee keer de oppervlakte) gedeeld door (drie maal wortel drie)
De halve hoogte van de hexagon vindt je dan door cos30*S te nemen, maal twee is dan de hoogte.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit de oorzaak is van het probleem.
Zelf heb ik hier ook wel eens last van en dan blijkt het probleem te zitten dat bv de rijgklem gedefinieerd is tot 2,5mm2 solid wire en niet voor stranded crimped wire want de adereindhuls neemt natuurlijk meer ruimte in.
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door JoepS »

Markus schreef: 19 jul 2019 15:41 Kijk ook eens naar deze

https://rawcnc.com/product/hardware-for ... d-version/

Greezt,

Markus
En bedankt! Ik ben totaal ongevoelig voor feature creep. Not! :lol:

Die machine heb ik laatst voorbij zien komen. Is bij nader inzien stukken beter dan de eShapeoko en maar een beetje duurder. Jammer dat ik tot maandag moet wachten om 'm te kunnen bellen :roll:
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door Jasper »

Nou met zo'n formaat heb ik nog wel een paar leuke ideeën om te gaan doen.
JoepS
Berichten: 156
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door JoepS »

Het wordt geen 1800x1300. Eerder 1000x1000.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door benkr »

JoepS schreef: 19 jul 2019 15:35 Bedankt voor alle berichten!

Nog bedankt voor de tip voor het arduino screw shield en Dupont male cable! Adereindhulzen zal ik regelen! Tang wordt deze: https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang.html
Ik hb iets wat op deze lijkt:

https://www.aliexpress.com/item/3238215 ... 4c4dec8YJv
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door benkr »

JoepS schreef: 19 jul 2019 15:35 Bedankt voor alle berichten!

Wat betreft de stappenmotors; Parallel aansluiten is helaas geen optie i.c.m. de TB6600, omdat er dan 5.66A verwacht wordt. Een echte Leadshine DM556 vind ik een beetje te vroeg en een no-name DM556 lijkt me weggegooid geld. De koppelcurve van de stappenmotor ziet er goed uit t/m 210RPM met halfstep, in serie en 36V. Da's zo'n 210 RPM / 60 seconden * 20 tanden * 2mm pitch (GT2 tandriem) = 140mm/s, dus veel te snel :lol: Resolutie = (20 tanden * 2mm pitch) / (200 stappen per revolutie * 2 (half step)) = 0,1mm per puls met half step. Ik denk dat ik de driver op 1/8 of 1/16 zet en dan flink wat minder RPM om het aantal pulsen per seconde beperkt te houden voor de TB6600. 7,5 RPM met 1/16 stap is 400 pulsen per seconde en 5mm per seconde. Vlot zat voor in het begin en de TB6600 zou het aan moeten kunnen. (Tenzij ik de verkeerde aannames maak @benkr)
Ik denk dat je bedrogen uit gaat komen, je komt stik veel resonantiepunten tegen, op die punten zal mogelijk de motor totaal niets doen, of maar een heel klein koppel hebben waardoor deze eigenlijk ook niets doet. Hoe weet ik dit? ervaring, mijn eerste setje was zoiets, er was niet mee te werken.
Ik had motoren met een redelijk hoge zelfinductie, die presteren alleen maar goed met een hoge voedingsspanning en goede drivers. Ze zitten nu op GrafJan zijn machine met inderdaad een hoge voedingsspanning en daar presteren ze perfect, wel met Leadshine drivers zoals ik hem destijds heb had geadviseerd.

Maar ik heb het nu vaak genoeg gezegd, doe wat je zelf denkt wat je moet doen en ervaar zelf wat het resultaat is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6000
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door Sven »

Hebben we het hier nog wel over "beginnen"?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 20 jul 2019 00:50 ... en ervaar zelf wat het resultaat is.
Daar gaat het natuurlijk vaak wel om!

"Kopen is leren en leren is veranderen van gedrag" (oude marketing kreet, vervang "kopen" door "proberen" en hij is universeel van toepassing :mrgreen: )

Gezien alle reacties hier kopen we allemaal regelmatig dingen die dan toch niet aan de verwachtingen voldoen. Altijd weer een beetje teleurstellend, maar tegelijkertijd leren we meer dan duizend adviezen kunnen bewerkstelligen.

Zelf heb ik een oud Chinees 3040 machientje. Apparaat van niks, maar wel een leuk speeltje, en heel leerzaam...
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door hobbycnc23 »

benkr schreef: 20 jul 2019 00:50


Ik denk dat je bedrogen uit gaat komen, je komt stik veel resonantiepunten tegen, op die punten zal mogelijk de motor totaal niets doen, of maar een heel klein koppel hebben waardoor deze eigenlijk ook niets doet. Hoe weet ik dit? ervaring, mijn eerste setje was zoiets, er was niet mee te werken.
Ik had motoren met een redelijk hoge zelfinductie, die presteren alleen maar goed met een hoge voedingsspanning en goede drivers. Ze zitten nu op GrafJan zijn machine met inderdaad een hoge voedingsspanning en daar presteren ze perfect, wel met Leadshine drivers zoals ik hem destijds heb had geadviseerd.

Maar ik heb het nu vaak genoeg gezegd, doe wat je zelf denkt wat je moet doen en ervaar zelf wat het resultaat is.
Ben benieuwd hoe het mij zal vergaan als ik zover ben met mijn 2e hands spulletjes.
Stappenmotoren van Japan Servo CO type KH 56QM 2B036 met Microstepdrivers CW 5045.
Heb al wel 13.600 micro F elco’s aan de schakelende voeding voor de drivers gehangen.
Ga nu verder met de elektra op te bouwen
Kjelt
Donateur
Berichten: 6315
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door Kjelt »

hobbycnc23 schreef: 20 jul 2019 10:35 Heb al wel 13.600 micro F elco’s aan de schakelende voeding voor de drivers gehangen.
Ga nu verder met de elektra op te bouwen
Check even de datasheet van de voeding, veel schakelende voedingen vinden een grote externe capaciteit niet fijn en gaan mogelijk oscilleren.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door hobbycnc23 »

Ooo, bedankt. Heb er wel een kleine L voorgezet
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door hobbycnc23 »

En heb nog een hele flinke ringkern trafo achter de hand om een 50 volt lineaire voeding te bouwen, mocht deze 48 volt, 8,3 amp schakelende chinees niet goed gaan.
Plaats reactie