Goedkoop beginnen; eShapeoko

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door JoepS »

benkr schreef: 20 jul 2019 00:43 Ik hb iets wat op deze lijkt:

https://www.aliexpress.com/item/3238215 ... 4c4dec8YJv
Hmm, toch maar even gekeken op Ali. Six mandrel ferrule crimper is het zoekwoord. Onderstaande tang is de goedkoopste die van een grote betrouwbare shop afkomt. https://www.aliexpress.com/item/32890695680.html Maar half zo duur als in Nederland.
benkr schreef: 20 jul 2019 00:50 Ik denk dat je bedrogen uit gaat komen, je komt stik veel resonantiepunten tegen, op die punten zal mogelijk de motor totaal niets doen, of maar een heel klein koppel hebben waardoor deze eigenlijk ook niets doet. Hoe weet ik dit? ervaring, mijn eerste setje was zoiets, er was niet mee te werken.
Ik had motoren met een redelijk hoge zelfinductie, die presteren alleen maar goed met een hoge voedingsspanning en goede drivers. Ze zitten nu op GrafJan zijn machine met inderdaad een hoge voedingsspanning en daar presteren ze perfect, wel met Leadshine drivers zoals ik hem destijds heb had geadviseerd.

Maar ik heb het nu vaak genoeg gezegd, doe wat je zelf denkt wat je moet doen en ervaar zelf wat het resultaat is.
Nou, vooruit. Ik zal eens luisteren voor een keer :lol: De Raw 1.5 is t.o.v. de eShapeoko ook een stuk steviger en dus lijkt het de moeite waard om voor fatsoenlijke drivers en stappenmotors te gaan. Ik zal Mecheltron eens vragen wat 4 Leadshine DM556's kosten. Stappenmotoren worden dan 5 keer: https://www.omc-stepperonline.com/nema- ... C&limit=50
Sven schreef: 20 jul 2019 08:35 Hebben we het hier nog wel over "beginnen"?
Hoe bedoel je?
benkr
Donateur
Berichten: 7733
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door benkr »

Is deze dan niets voor je?

viewtopic.php?f=20&t=17253
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door JoepS »

Die is alleen geschikt om heel voorzichtig de aluminium platen voor een betere machine mee te frezen :lol:

Dan koop ik toch liever een Raw CNC. Die is steviger, sneller en heeft een werkbereik waarmee ik tenminste houten platen met een breedte van 61cm mee kan bewerken.

Ik heb te horen gekregen dat de cnc-machine in m'n studio van 25m2 moet komen te staan. Werkplaats van m'n pa is helaas off limits :|

Ik zal dus ook een geluiddempende behuizing moeten maken. Is er wat betreft geluidsniveau veel verschil tussen een Kress 1050, Makita RT0700C en een Chinese 1,5/2,2kW spindel al dan niet watergekoeld?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6260
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door Kjelt »

JoepS schreef: 23 jul 2019 12:19 Ik zal dus ook een geluiddempende behuizing moeten maken. Is er wat betreft geluidsniveau veel verschil tussen een Kress 1050, Makita RT0700C en een Chinese 1,5/2,2kW spindel al dan niet watergekoeld?
Kress maakt heel veel lawaai, een luchtgekoelde chinees al iets minder maar nog steeds vrij veel, je wilt dan waarschijnlijk de fan op de motor vervangen door een continu blazende elektrische ventilator dat scheelt al veel, en watergekoeld is uiteraard het stilste maar dan heb je de nadelen van waterkoeling.

Hier een aardig filmpje maar er zullen er ook wel met de Kress te vinden zijn
https://www.youtube.com/watch?v=JgZKoT27eJE
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door JoepS »

Bedankt Kjelt!

Dan koop ik waarschijnlijk over een tijd een Chinese VFD + luchtgekoelde spindel en een klein ventilatortje. Heb net Raw CNC gebeld. Hij raadt me de tandheugel-versie aan omdat deze geschikter is voor hardere materialen vanwege verminderde backlash t.o.v. de tandriem. Ik twijfel nog een beetje over de stappenmotors. De tandwielen die bij de Raw CNC zitten hebben een gat van 6,35mm. Ik koop echter het liefst deze motoren met een as van 8mm: https://www.omc-stepperonline.com/nema- ... 4204d.html
Zelfde gatenafstand als nema 23, maar veel betere specificaties dan de beste nema 23 bij OMC met een as van 6,35mm:
https://www.omc-stepperonline.com/nema- ... C&limit=50

Ik neem aan dat het gat op een draaibank moet worden verspaand? Is dat te doen door forumleden of is het tandwiel te priegelig? Ik denk dat als ik dit op m'n kolomboor ga proberen dat ik de boel verkloot :lol:
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door assink »

Dat is geen probleem om uit te draaien/opboren. Daar hoeft het niet aan te liggen in ieder geval.
benkr
Donateur
Berichten: 7733
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door benkr »

JoepS schreef: 23 jul 2019 15:02
Dan koop ik waarschijnlijk over een tijd een Chinese VFD + luchtgekoelde spindel en een klein ventilatortje.
Als je kunt kiezen koop dan een vierkant model, die schijnen toch wat beter te zijn volgens enkele mede forum leden en probeer een ER20 houder er op te hebben, dan kun je tot 12mm dikke frezen inspannen.
Die omkasting ga je niet alleen voor het geluid er omheen maken, je zult er versteld van staan wat een rommel aan spanen en stof er van een werkende machine af komt, de troep vind je in een straal van zo ongeveer 2 meter rond je machine echt op elke plek van hoog tot laag.
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door JoepS »

Ik heb nu eindelijk tijd om een machine te kopen. Raw CNC is (tijdelijk?) gestopt met het verkopen van machines. Jammer. Dan toch maar zelf iets bouwen? En toen kwam er een Stepcraft 420 met Kress 1050 FME voorbij op marktplaats. Vandaag opgehaald :) Kan ik 'm gelijk gebruiken voor het frezen van sleuven voor een trap. En over een tijdje zal ik er ook het aluminium voor een zelfbouwfrees à la OSPF mee frezen. Binnenkort meer!
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door JoepS »

Voortgang:

Een trap voor m'n hoogslaper gefreesd. Eerst met een paar vrienden dit met een bovenfrees geprobeerd, maar dat lukte voor geen meter.
Afbeelding
Dit ging best aardig al zeg ik het zelf. Best snel ook met een 10mm 2-snijder van ecotools. Feedrate weet ik ff niet meer. Passes in het begin 4mm, maar later 2mm voor de zekerheid. Het was wel een ontzettend gekut omdat ik 22 keer die 2 planken opnieuw moest opspannen met zo'n standaard klemsetje https://www.sorotec.de/shop/Clamping-Set-M6-8094.html en vervolgens ook weer de oorsprong moest vinden en setten voor de toolpath. Dit had sneller gekund, maar ik had niet 100% vertrouwen erin dat na het frezen van 1 sleuf de machine de volgende sleuf zonder stappen te verliezen zou kunnen frezen. Dit gebeurde dan ook in het begin totdat ik erachter kwam dat dit lag aan de te hoge feedrate (lees: de onzettend slappe Y-as-motor). Gelukkig was ik er optijd bij. Na de eerste sleuf in m'n kleine studiootje te hebben gefreesd, heb ik maar besloten de rest buiten te frezen. Zonder stofafzuiging is het handmatig wegzuigen van de spanen niet te doen.

Leerpunten:
- Stofzuigadapter maken, want fuck 70 euro voor dat ding van Stepcraft zelf. Ik zie dat mensen al zo'n ding hebben nagemaakt om te 3d-printen https://www.thingiverse.com/search?q=st ... t=relevant, maar ik denk dat ik met wat mdf zelf aan de slag ga. Heb al goedkoop wat lange en flexibele borstels gekocht https://www.action.com/nl-be/p/zachte-bezem-2/
- T-slotmoertjes M6 kopen en met een heel klein beetje locktite de draadeindjes van de standaard klemset erin draaien. Dat maakt het al iets makkelijker dan gewoon een los M6-moertje. Liever nog zoiets als dit https://nl.aliexpress.com/item/33002206224.html, maar dan ben je een beetje beperkt in je klembereik wat betreft hoogte. Hmmm
- Feedrate moet een stuk lager dan verwacht, anders verliest de y-as stappen. De andere assen hebben hier minder moeite mee. Stepcraft heeft een upgradeset uitgebracht voor de y-as https://shop.stepcraft-systems.com/Performance-Kit-420, maar dat is het geld niet waard. Ik vraag me af of ik ondanks de beweringen van Stepcraft zelf niet gewoon een sterkere nema 17 stappenmotor kan installeren en met een heatsink op de driver ermee wegkom. De standaard driver zou wel gelimiteerd zijn in stroom (1.8A of 2.0A dacht ik ergens gelezen te hebben, of was het nu 1.4A?) Voor nu laat ik het, omdat ik met een lagere feedrate uit de voeten kan.

Toen heb ik er wat aluminium mee gefreesd. Dit is een teststukje geworden, want ik had bij het wisselen van de tool de oriëntatie van de toolpath verkeerd en kwam er pas achter toen het klaar was :|
Afbeelding
Afbeelding
Dat ging in sommige opzichten beter en slechter dan verwacht.
(Gecontroleerd) "grote" spanen maken is niet mogelijk. Uiteindelijk dit stukje aluminium platstaf (100x110x10) doormidden gefreest met een 6mm 2-snijder van ecotools met passes van 0,5mm en een feedrate van 15mm/s dacht ik. Spindle op 25K rpm. Overal stukjes aluminium en veel snijolie moeten gebruiken, omdat 'ie anders ging tegensputteren. Wat een troep. En het eindresultaat is ook niet geweldig zo zonder finishpass (onderste foto). De gaten met een 4mm spiebaanfrees van HBM gemaakt. Enorm veel snijolie erin gespoten, omdat de spanen de boel verstopten. wederom een teringzooi. De finish is beter dan verwacht in de gaten. Uiteindelijk nog een 80x40mm aluminium profiel 13mm ingekort met een 10mm 2-snijder van ecotools. Dit ging stukken beter. De spanen kunnen eindelijk ergens naartoe en de finish was vele malen beter.

Leerpunten:
- Gaten desnoods voorboren met een kleinere diameter, maar altijd finishpasses gebruiken voor aluminium.
- Zo'n dik stuk aluminium niet doormidden frezen tenzij je zeker weet dat je goed hebt opgespannen. Dat ging bij dit stuk goed, maar het andere niet. Toen 'ie de laatste pass ging doen nadat 'ie het stuk al net doormidden had gefreesd, verschoof het stukje platstaf en pakte de frees opeens het aluminium over de volledige dikte en begon de frees 10mm lange naalden te frezen. Vond 'ie niet leuk :mrgreen:
- Smering lijkt helaas vereist. Zonder maakt 'ie meer kabaal. Dit geeft echter een teringzooi en de T-slot-plaat sluit niet 100% dicht aan tegen de voor- en achterkant van de machine, waardoor de snijolie in de machine kan druipen als je er veel van gebruikt. Al die olie maakt het schoonmaken ook een groter karwei dan ik had verwacht.
- Spanen verwijderen is nodig bij het frezen van gaten/pockets. En je maakt meer spanen dan je denkt, althans, dan ik had verwacht.
- Minimaalsmering lijkt dus de oplossing, maar door de open constructie van dit apparaat blaas je dan de spanen zo op het trapeziumdraad en door de flutmotortjes verlies je dan al snel stappen. De rubberen afdichting van de y-as ziet er leuk uit, maar is niet stofdicht en spanen kunnen er alsnog doorheen vallen. Stofbalgen zijn niet echt te monteren door gebrek aan ruimte, dus het blijft bij wat A4 papier knippen en plakken als ik weer aluminium ga frezen. Hmmm, papieren balgen. Dat zou nog best wel eens kunnen werken en passen :P
- Als de spanen ergens naartoe kunnen, behaal ik voor zover ik kan zien een betere finish dan ik tot nu toe heb gezien van andere stepcraft filmpjes op youtube. Misschien gaat het nog beter met een 1-snijder en met iets minder diepe passes.
- De spindle trammen is niet mogelijk door de constructie. Tot nu toe is dat geen probleem geweest, maar ik wil met dit apparaat het aluminium voor m'n zelfbouwfrees frezen. Dat moet dus anders.
- Een opofferplaat is nodig. M'n arme t-slot-plaat toch een paar keer geraakt.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door Geldof »

De standaard stofafzuiging van Stepcraft zeker niet kopen.! ik heb er een in de lade liggen die ik nooit gebruik omdat de lucht die erdoor gaat werkt als een luchtalarm.
En afzuigen doet hij alleen met fijn stof verder gelijk verstopt.

Zelf een verzinnen en 3D printen of frezen uit 2 delen is beter.
En ik heb op mijn Stepcraft de dubbele Y motoren en dat is erg fijn.! volgende probleem is de X / Z constructie die heeft nog al eens afwijkingen.
Click buy play
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Goedkoop beginnen; eShapeoko

Bericht door JoepS »

Haha, dan kan ik de machine alleen maar 1 minuut per maand gebruiken, da's niet de bedoeling :lol:

Voor die 840 van jou heeft die upgrade-kit natuurlijk wel nut. Hoe groter je stepcraft, hoe moeilijker de y-as-motor het heeft. Maar voor die 420 van mij is het de moeite niet waard.
Plaats reactie