Bed versterken

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Bed versterken

Bericht door hrscharft »

Gaat direct opzoeken wat de werkelijke afstand ook weer was.
Wellicht lijkt het bed van B langer dan dat ie daadwerkelijk is.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Bed versterken

Bericht door Grafjan »

Ziet er idd erg goed uit! Ik kan mijn t- gleuf frees zaterdag dus thuis laten? Maar een paar extra bouten is inderdaad geen overbodige luxe,als je een kikkerplaat op een proffesionele machine flink aan trekt , trek je de boel al een paar honderdste omhoog, als je een klok op de plaats van de t-moer zet. In jouw geval trek je de bovenste plaat omhoog, daar komt vervolgens mdf stof of iets dergelijks tussen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Bed versterken

Bericht door hrscharft »

19093

Ik heb het opgezocht. Bij mij zitten ze om de 150 en mijn strips zijn 15mm dat scheelt toch weer 3mm ;)
de sleuf die je verder nog ziet zitten is een voorbereiding op vacuum eventueel in de toekomst.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Bed versterken

Bericht door Ballegooijen »

Mooi werk, dat bed! durfde je het niet aan om het met een t sleuvenfrees te doen?
Nee, ik durfde dat idd niet aan. Ik heb wel een zo'n sleuf gefreesd (maar dan met een chinees freesje) maar dat was een lengte van 300mm. Ik weet nog dat dat heel veel moeite kostte en heel voorzichtig moest gebeuren. Die lange sleuven durfde ik niet aan.
Bij mij zitten ze om de 150 en mijn strips zijn 15mm dat scheelt toch weer 3mm ;)
Ja, dat is toch iets dichterbij. Ik zal een keer de meter er op zetten om te kijken wat er gebeurd. Zo nodig kan ik er dan nog gaten tussen maken.
Ik kan mijn t- gleuf frees zaterdag dus thuis laten?
Nee, die wil ik wel graag zien.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bed versterken

Bericht door Kjelt »

Ja die t frees wil ik ook wel eens zien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bed versterken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zal ik dan alvast een tipje oplichten?
19094
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bed versterken

Bericht door Kjelt »

Dus de schacht er boven heeft geen freeselementen ? Dus je zult eerst het vertikale deel van de t moeten frezen? Zijn er ook single pass t-frezen ?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bed versterken

Bericht door benkr »

Ik zal wel afgeschoten worden, maar ik doe toch een poging.
Nee, die frezen zijn er denk ik niet. Waarom niet?
Omdat die frees zichzelf ingraaft, aan een kant van de frees kunnen de spanen niet weg, die worden het nog te frezen materiaal ingeduwd, en dat lukt niet.
Dus eerst een gleuf frezen, en dan eerst aan b.v. de linkerkant de T gleuf er in frezen en daarna aan de rechterkant voor zo ver dit mogelijk is.
Maar door die gleuf in het midden van de toekomstige T kunnen de spanen al veel beter weg dus 2 kanten gelijktijdig lukt misschien ook wel, maar als de frees er eenmaal een keertje doorheen is moet je dan alsnog om beurten links en rechts naar de gewenste maat frezen. Het hangt natuurlijk ook sterk af van de afmetingen van de frees. Ik denk dat vooral de stabiliteit van de machine grotendeels bepaalt of dit goed gaat lukken, en als je het over een bed voor een redelijk portaal hebt dan heb je het niet meer over een kleine machine.

Ik heb Grafjan zijn T-sleuven plaat gezien, en ook de machine waar hij die op gemaakt heeft, niks mis met die combinatie, wel een paar maten te groot voor mijn schuurtje. Maar ja die machine staat misschien 200 meter van mijn schuur vandaan dus wat zeur ik?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Bed versterken

Bericht door Kjelt »

Duidelijk verhaal , bedankt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bed versterken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Klopt helemaal Ben.
En als je bedenkt dat er meestal aangehouden wordt 1xD voor maximale freesdiepte als je door vol materiaal freest, kun je je ook wel voor stellen dat dat halsje waar het T-uiteinde op vast zit toch al aan de dunne kant is, als er dan ook nog eens spaangroeven in geslepen zouden worden. Gaat het waarschijnlijk niet redden.
Maar hopelijk neemt iemand zo'n frees mee, als je hem in je hand hebt, zie je makkelijker dat het eigenlijk best dun is in verhouding tot de frees diameter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Bed versterken

Bericht door Grafjan »

Ik neem hem mee
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bed versterken

Bericht door serum »

Die opgesoldeerde tungsten-insert freesjes zijn knap stevig, als de ziel van fatsoenlijk materiaal is althans. Bij pierson workholding (informatief youtube kanaal) gebruiken ze een dergelijke frees voor maken van de sleuven voor opspankikkers aan de zijkant van hun opspanproducten, ze werken nog met de eerste frees waar ze tot nu toe alle producten meet gedaan hebben. Die spaanbreker in deze die Hugo laat zien werkt ook erg goed om de spanen te verkleinen voor in een t-sleuf. spaanafvoer is daar echt cruciaal.

Maar ze gebruiken hem bij Pierson alleen aan de zijkant van een product, en alleen in alumininium, dus de spaanafvoer is dan wel optimaal.
Plaats reactie