Tandheugel accuratesse

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Zee&Zee »

kawarider schreef: 06 okt 2019 15:30 Zeker dat laatste is natuurlijk discutabel. Alsof de nauwkeurigheid zou veranderen met de tijd. Staan ze voor kwaliteit dan moet dat toch oplosbaar zijn lijkt me.
We shall see.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
Daar kun je garantie krijgen buiten een garantie periode ook wel voor invullen ;-)
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Zee&Zee »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 okt 2019 16:02 Curieus,
als je die 2 tandheugels op elkaar legt, past dat dan niet ?
Past wel, maar niet goed. Er zit verloop op bij de een tov de ander.
Dus lengte van twee meter klopt perfect aan het begin maar niet aan het eind. Dus twee op elkaar met lijmklem op het begin wordt het eind lastig. Je kunt ook het verschil horen tussen een goede en de slechte als je er een tandwiel over laat lopen, als je ze in het verlengde van elkaar legt.... klinkt anders... lawaaieriger
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Zee&Zee »

Zo ff een oud topic nieuwe leven inblazen.
Covid = tijd voor machines uit elkaar trekken/achterstallig onderhoud/onderdelen bestellen...

Ik had/heb dus het probleem dat op mijn machine van 3 meter-en-een-beetje er 1 tandheugel zit ( 2 lengtes van 2 meter zijn aan elkaar gelast ) die niet lekker loopt.
Nee, dat ligt niet aan de plek waar hij gelast is (lees het topic van het begin voor meer details).
Mijn probleem kwam aan het licht omdat het tandwiel hoorbaar anders liep op de ene heugel tov de andere.

Een ander heugel van 2 meter erop leggend, toont me dat deze heugels onderling ietsie verlopen over zijn hele lengte ( geen hele mm's ofzo maar net genoeg om de twee heugels net niet perfect in elkaar te laten passen over de gehele lengte.

Echter, mijn tandwieltje raakt natuurlijk maar een paar tandjes tegelijk aan, dus nou zit ik te denken dat dat eigenlijk niet verklaart waarom hij over de gehele lengte hoorbaar anders loopt ( de afwijking van de ene heugel tov de andere heugel over 2 meter tandjes verdeeld is verwaarloosbaar ( en denk gewoon tolerantie op de machinerie waar ze het mee fabrieken in china of elders ??).

Na schoonmaken viel me op, dat de heugel die hoorbaar meer lawaai maakt blanke toppen heeft (ze zijn zwart gepassiveerd die dingen ) en de andere heugel niet.
En toen viel me op wat denk ik het probleem is... De tandjes zijn op die heugel te diep gesneden. Dwz de toppen van de heugel raken de dalen van de tandwielen....

Voordat ik nieuwe ga bestellen ( hoop gedoe/wachten/lassen boren etc )...wil ik eerst eens proberen of ik dat zelf kan verhelpen ( en daarmee misschien het probleem ).

De vraag; het is niet veel, ik denk 0.1/0,2 mm ofzo wat eraf moet ( beetje lastig exact te meten-ga ik nog wel doen maar nu ff geen tijd voor ).
Maar dus genoeg om de tandwielen niet op de dalen en toppen maar op de flanken te laten lopen (zoals het hoort).
Die heugel is 15x15 mm en meer dan 3 meter lang ( ik hoef er maar 1,5 van te doen ). De heugel is niet gehard. Ik heb geen freesbank waar het op zou kunnen...

Vraag 1)
Hoe zou ik dat nou enigzins consistent kunnen doen... die 0,1 mm eraf halen over de 1,5 meter...zat zelf te denken aan vijlen of iets van een hand-bandschuurmachine erover laten lopen ( maar lastig om het consistent te doen op die lengte)...
Iemand betere ideeën... ?
Tja... het wordt beetje 'hobbybob', maar niet geschoten is altijd mis... Ik denk ( corrigeer me als ik het fout heb, dat iets teveel eraf ook geen ramp is )

Vraag 2)
Ik heb nog een paar tandwielen liggen die wat groter zijn M1 - 30 tands (destijds meteen mee laten komen mocht ik ze ooit willen uitproberen, nooit gedaan),maar nu wel, omdat machien open ligt en dat ook mechanisch nog wat soepeler zal lopen tov de oude van 25 tanden, wil ik die ook eens proberen (lever wat mechanische resolutie in, maar ik denk dat ik daar wel mee weg kom, en anders zitten de oude er snel weer op (Tollok) .
Echter het asgat moet groter voor de Tollok bevestiging en de hals een stukje afgedraaid ivm de ruimte.
Het standaard adres waar ik draaiwerk laat uitvoeren is dicht, en die dingen zijn wel gehard. (Ik heb zelf een draaibank, maar geen juiste tools, en ding ligt ook nog eens open voor groot onderhoud )

Belangrijk dat het goed centrisch wordt uitgedraaid lijkt me evident. Is er iemand die dat op korte termijn zou kunnen/willen doen ( tegen betaling ) - dus envelopje/doosje heen en terug binnen een week ? Gaat om 3 tandwielen.

Dingen lagen in een CNC freesruimte, dus met gratis stof op de foto ;-)
Vingers voor schaal ( kheb grote klauwen maar die dingen zijn dus niet groot).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
CNC you later
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Kjelt »

Ik denk maar even hardop mee.
Als je een goede laserwaterpas of zoiets hebt waarbij je de onderkant van de laser over de gehele lengte van 1,5 meter op een statief met fijnafstelling dusdanig afstelt dat deze de eerste en laatste op 0,1mm nog raakt, kun je ieder tandje voor tandje bijveilen tot de laserstraal de volgende tand raakt.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Tandheugel accuratesse

Bericht door Zee&Zee »

Ik ben in het diepe gesprongen, soms moet je dat doen en leer je vanzelf zwemmen ;-) .

Conclusie; ik heb het opgelost.

Na meten bleek idd 0,1 tot 0,15 mm te hoge tanden (te diep gefreest) op die heugel, waardoor het tandwiel op de toppen van de heugel zweefde. Ik denk productie foutje. De heugel zelf was wel mooi aan de maat, dus iemand niet goed genuld ofzo ?

Anyways;

Na een vlakke opspanning te hebben gemaakt , en met beleid een proef te doen op een afvalstuk van diezelfde heugel; het vijlen gaat heel vlot met een grote brede platte vijl en beleid.
De tanden van de heugel werken namelijk enorm in je voordeel ( immer veel minder materiaal dan massief om weg te nemen...ruimte ertussen voor vijlsel, maar ook; een heel mooi referentiekader of je vlak werkt, en evenveel afneemt ( de toppen gaan glimmen tov het zwart gepassiveerde bronmateriaal, dus je ziet heel mooi of ze even breed zijn en parallel lopen ). Daarna de hele lengte v/d heugel geblokt met een wetsteen eerst grof en daarna fijn, voor de zekerheid... en evt kleine braampjes eraf.

Ik heb in een anderhalf uur de gehele heugel gefixed op deze manier, het loopt nu veel beter; ik denk op het gehoor en gevoel; geen verschil meer tov andere heugel, goed lopend over de gehele lengte.
Dus dat kan weer worden ingebouwd voor de eindtest onder werkdruk.

( Ik kwam trouwens na wat googlen andere zelfbouwers tegen met soortgelijke problemen )

Blijft staan vraag 2.


Iemand hier zin daarin ? Anders ga ik ff rondbellen in de professionele markt of ik het elders kan uitbesteden voor het einde van de week, ik wil komende week de boel weer draaiend hebben.
CNC you later
Plaats reactie