tandwielen voor tandriemen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

tandwielen voor tandriemen

Bericht door ludo »

weet iemand iets over het zelf maken van tandwielen voor tandriemen.
Heb het al eens geprobeerd met een slagbeitel,maar het juiste profiel is een probleem.Ik dacht ook aan een evolvent profiel ,maar zijn daar formules voor?
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door aanrip »

Dat verschilt niets van het maken van gewone tandwielen. Je moet gewoon het profiel frezen van de riem rekening houdend met de diameter van het wiel. Je kan het beste een spiebaanfreesje verslijpen daarvoor, het is zonde om daar een dure moduulfrees voor te verknoeien.
I like the smell of hot chips
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door ludo »

ja ,allemaal goed en wel ,maar welk profiel ,welke vorm ?
De riem moet rollen over de tanden,anders krijgt men wrijving.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door aanrip »

http://download.gallon.be/pdf/10_004005.pdf
Lang leve internet. Google tandriemen en een hit binnen 12 seconden :lol:
I like the smell of hot chips
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door ludo »

ja ,ik weet wel dat je ze kan kopen maar ik wil ze graag zelf maken.
Ik weet ook dat de tandvorm niet geheel hetzelfde is als van een gewoon tandwiel,heb al in boeken gezocht maar over dit soort tandwielen nog niets gevonden,ook niet op internet .Als je de vorm met behulp van een formule kan beschrijven is het misschien mogelijk een beitel met je eigen cnc'tje te slijpen (het is zo maar een wild droom ideetje)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door Arie Kabaalstra »

je zou de tandvorm van de door jou gekozen riem moeten hebben. dan kun je deze "afwikkelen" om je tandwiel.. een klein wiel zal een andere vorm tandkuilen krijgen dan een groot wiel, er is ook een limiet aan wat een tandriem aan buiging kan hebben.. ( dit dan voor tandriemen met trapeziumvormige tanden), voor ronde tanden is het weer een ander verhaal..

Formules zijn daar niet zo voor te geven.. 't gaat meer om de constructie van de tandvorm..
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door ludo »

nog een andere vraag.Weet iemand of in BEVERWIJK op de zwarte markt,
die polen of russen nog staan met gereedschap.Het is inmiddels al ca 5 jaar geleden dat ik er nog eens geweest ben.
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door aanrip »

Nee, die zijn allemaal vertrokken. Er is niets meer :cry:
I like the smell of hot chips
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door aramon »

Een formule is inderdaad nauwelijks te defineren. De tandvorm is ook geen evolvente. De nok aan de tandriem bepaald de breedte. Bij een kleiner tandwiel zal de ruimte die tussen twee uitgefreesde sleuven zit kleiner worden, terwijl de sleuf zelf gelijk blijft. De hoek is voor een T5 meen ik 40 graden en wordt gefreesd met 50 graden (afhankelijk van het aantal tanden). De vervorming van zo'n riem gaat niet vloeiend, maar zal meer afbuigen op de plaatsen waar geen nok zit. De nok zelf zal zich wel aanpassen aan het profiel van je gefreesde tandwiel, is immers van rubber. Nieuwere tandvormen hebben een wat meer uitgekiend profiel, vooral om het rendement te verhogen.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door ludo »

heb ze al eens gemaakt met een moduulfrees voor gewone tandwielen,eerst even gepast welke moduul het beste overeen kwam.
Omdat de tandhoogte kleiner is dan bij gewone tandwielen blijft de rand van tandkop te scherp,de riem bijft dan wat haperen aan deze scherpe rand. Heb dit dan met een vijl bijgewerkt en dit gaat wel.Maar het zou beter zijn een frees of slagbeitel te hebben die het in een keer juist doet,daarom leek het mij nuttig te weten hoe de tandvorm juist te omschrijven is.
MatD
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 mar 2007 15:07
Locatie: Oostkamp (België)
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door MatD »

hoi, ik studeer industrieel ingenieur en wij hadden een document gekregen over hoe we tandwielen moeten tekenen. Ik heb het document op pc staan, maar ik weet geen site waar ik het kan uploaden ofzo. Heeft iemand een link, misschien zijn jullie er iets mee

groeten

Mat
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb je niet iets van een website ofzo=.. dan zet je em gewoon ergens in een "Hoekje van de server" en zet je de link hier even neer..

je kunt em mogelijk ook even mailen aan personen die er baat bij hebben.. mischien iemand van dit Forum met een CNC-gerelateerde Homepage?.. dan kan ie mooi bij "nuttige downloads"..
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door aramon »

Misumi Europe geeft wat meer openheid bij T5 tandriempulley's
http://www.misumi-europe.com/eucatalogu ... 3-1254.pdf
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: tandwielen voor tandriemen

Bericht door aramon »

Misschien niet de juiste plaats hiervoor, maar het onderwerp kwam hier aan de orde. Kan onze webmaster er geen extra domeinruimte bij nemen voor uploads? Ben best bereid een klein bedrag te doneren om de kosten hiervoor te beperken. En veel kleintjes maken 1 grote !!!
Gewoon het Digitalus maxi-pakket nemen :D
Plaats reactie