Mijn Open portaal frees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Pfff dacht even nu al een probleem te hebben, maar na dit gelezen te hebben "'Je kan hooguit hebben dat de Y-rails net niet tussen de Y-platen gaan passen, door hun lengte..""
En wetende dat de rails er al tussen gemonteerd zijn.... 8)
Maak ik me geen zorgen. En laat ik het zo als het is.

Oja de bestelde wagentjes voor de y-as zijn deze.

https://nl.aliexpress.com/item/32823192 ... 486586ef65


Mvg John
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Dus als ik het goed begrijp, komt er zowel bij de x-as als bij de y-as 9mm erbij en vallen de lagers nu buiten de machine inplaats binnen de machine? Uitgaande van de volgende gegevens zie tekening, voor de spindels.

19384

In mijn geval dan 1314mm voor de x-as en 834mm voor de y-as voor een werk bereik van 1000 bij 600mm. (L-totaal)

Mvg John
Laatst gewijzigd door Johnny p op 04 nov 2019 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Die tekening klopt, maar er is toch nog een kleine wijziging:
In de tekening staat M10x0,75. ISEL heeft die moeren, maar die moeten dan helemaal nabewerkt worden (stukje afdraaien en een borgschroef in boren en tappen).
De vasteindlagers worden altijd met een vierkante moer geleverd waar die borgschroefjes al in zitten, maar die zijn M10x1.
Aangezien ISEL je toch altijd de volle mep laat betalen voor een eindbewerking is het het beste om dat schroefdraad ook meteen M10x1 te laten maken.. Dan heb je geen extra moeren nodig want die heb je al..
En eerlijk gezegd: die vierkante Chinese M10x1 moeren zijn beter… Makkelijker aan te draaien (geen speciale haaksleutel nodig), beter te borgen (zit al een schroefje in) en je hoeft ze niet af te draaien (zijn tenminste niet zo hoog, 7mm slechts) en het materiaal is een stuk harder (en dat is ook wel fijn)

Resumé: de tekening aanhouden en M10x0,75 vervangen door M10x1

De spindel voor de Z-as heeft maar 1 eindbewerking, alleen die van het vasteindlager (met dat schroefdraad). Die spindel kan je het best bestellen in hun, opvolgende, standaard lengte want dat scheelt ook een boel geld.. Dat stukje kan je er zelf ook wel af slijpen en dan het uiteinde mooi afronden op de slijpsteen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Aha, oke duidelijk, kan ik dit bij isel zelf bestellen of moet ik dat via elmekanic.nl doen?
Ik wilde dit bestellen via mijn werk daar wij toch al veel van dit materiaal hebben, helaas niet deze maatvoering

Mvg John
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Jaywalk »

Hola medebouwer,

Ik heb mijn spindels besteld bij skcnc.de, zoals meer mensen op het forum. Goede service en de laagste offerte die ik heb ontvangen. Mijn schroefspindels hebben M10x0.75 draad en de borgmoeren die bij de kogelomloopmoeren zaten waren zoals Kees al zei M10x1. Dat detail had ik even gemist maar SK-CNC heeft de juiste maat kosteloos nagestuurd. Ik gebruik een gebogen punttangetje om die moeren aan te draaien.

@Kees
Maar begrijp ik het nou goed dat er in de borgmoeren nog een borgschroefje hoort :?:
Laatst gewijzigd door Jaywalk op 05 nov 2019 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

@ Johnny P: ISEL za je direct doorverwijzen naar een van de dealers in Nederland. Dat zijn voor zover ik weet alleen DamenCNC (voor particulieren) en Elmekanic (uitsluitend voor bedrijven)
Anderen ken ik niet. Als SK-CNC ook ISEL spindels levert wil ik daar wel wat meer van weten.. Gewoon een ander type spindel (een Chinees bijvoorbeeld) gaat niet zomaar passen, immers bij ISEL zijn de KO-moeren een rechthoekig blokje met een hoogte van 29,8mm die precies tusse de systeemhoogte van de hails past (30mm). ik heb daar later wel nog een uitsparing van 1mm gemaakt in de X-wagenplaten om iets meer ruimte te krijgen voor het vuil.


@ Jaywalk: Ja, die vierkante moeren die bij de vasteindlagers geleverd worden hebben een schroefje: op het plaatje van deze advertentie zie je 'm er nog een behoorlijk eind uitsteken:
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q ... 8051390200

Voor het aandraaien kan je ook een steeksleutel nemen.. een beetje platte sleutel komt er altijd tussen..

Kees

Edit.. Net even gekeken bij SK-CNC... ze zitten in Duitsland en het lijkt er op dat ze ook ISEL leveren en redelijk gunstig ook.. Misschien tzt eens proberen als ik weer wat nodig heb..
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door WillyH »

Mijn spindels worden eerdaags geleverd via Elmekanic, een stuk voordeliger (nou ja, minder duur) dan Damen maar SK-CNC lijkt me toch nog een paar honderd euro's goedkoper uit te vallen. Jammer dat ik het niet eerder wist.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,

Heb de webside van skcnc gevonden en ik denk dat dit geen slecht idee is om hier te bestellen.
Verder de bestelling bij een vriend op de club in Duitsland aan laten komen bespaard ook nog enkele euro's in transportkosten. (net over de grens bij Aachen)
Ik heb het dan over de spindels en de kogelomloop gedeelte, de lagers dan gewoon via Ali.

Dag WillyH, zie net jou post voorbij komen, naar aanleiding hiervan is het definitief dat ik bij skcnc ga bestellen!

mvg John
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Kjelt »

Misschien zit ik er over heen te kijken maar als ik op de webshop van sk-cnc klik kom ik op https://www.maschinen-werkzeuge.com uit.
De daar vermelde kogelomlopen daar staat niet expliciet bij dat het Isel is.
Sterker nog als je naar de Kugelumlaufmutters kijkt dan zie je dat het zeker geen Isel is.
Als je op Isel zoekt op die webshop krijg je 6 hits.

Dus misschien kunnen ze het wel leveren maar ik zie ze niet standaard in hun assortiment staan en de vraag is dan ook wat de prijs is.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Johnny p »

Dag Kjelt,

""Misschien zit ik er over heen te kijken maar als ik op de webshop van sk-cnc klik kom ik op https://www.maschinen-werkzeuge.com uit.""

Klopt... dochter-webside?

Of dat ook isel spindels zijn weet ik niet, ik geloof wel dat deze spindels van goede kwaliteit zijn.
De prijs van deze spindels hangt af van de lengte welke je kunt ingeven, de prijs komt dan van zelf te zien.
Verder kun je de spindels laten bewerken naar tekening. Heb net een aanvraag gedaan voor 4 spindels voor mijn ospf.
Ben benieuwt, mogelijk bestel ik dan ook gelijk de kogelomloop, koste rond de 60 euro/st.

Mvg John
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 05 nov 2019 11:37 Misschien zit ik er over heen te kijken maar als ik op de webshop van sk-cnc klik kom ik op https://www.maschinen-werkzeuge.com uit.
De daar vermelde kogelomlopen daar staat niet expliciet bij dat het Isel is.
Sterker nog als je naar de Kugelumlaufmutters kijkt dan zie je dat het zeker geen Isel is.
Als je op Isel zoekt op die webshop krijg je 6 hits.

Dus misschien kunnen ze het wel leveren maar ik zie ze niet standaard in hun assortiment staan en de vraag is dan ook wat de prijs is.
Dat is een en hetzelfde bedrijf. Zowel de kogelomloopmoeren als spindels die bij SKCNC vandaan komen zijn van Isel Germany, zo is mij expliciet door hen verteld.

Ik heb ze gemaild dat ze dat wat duidelijker mogen vermelden op de website ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Als je die rechthoekige kogelomloopmoeren gaar bestellen, vergeet dan ook niet om een paar setjes " Abstreifer" bij te bestellen.. Bij niemand zitten die er automatisch bij namelijk en je hebt ze wel nodig.. Kosten ook niet de wereld, maar als je ze naderhand toch nog moet bestellen zorgen de verzendkosten (en eventuele kleine orderkosten) er weer voor dat ze toch duur worden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door Jaywalk »

audiomanics schreef: 05 nov 2019 00:56 @ Jaywalk: Ja, die vierkante moeren die bij de vasteindlagers geleverd worden hebben een schroefje: op het plaatje van deze advertentie zie je 'm er nog een behoorlijk eind uitsteken:
Ik ben een beetje confused nu, de borgmoeren die ik heb in M10x0,75 zijn moeren met een nylon(?) ring erin. Zou dat niet voldoende zijn als borging? Deze moeren komen bij SKCNC vandaan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mijn Open portaal frees

Bericht door audiomanics »

Ja, dat zijn de standaard ISEL moeren.. Normaal moet je die er los bij kopen. Ze zijn een stuk hoger dan de M10x1 moeren die bij de Vasteindlagers geleverd worden. Dat kan een beetje krap worden met die 50mm motorsteunen als je de 25x30 koppelingen er ook nog tussen wil hebben.. Zal net gaan. MAAR je schroefdraad moet dan ook wel voldoende lengte hebben om die nylon ring zijn werk te laten doen. Bovendien heb je dan nog een haaksleutel nodig (of je die nu koopt of zelf maakt). Daarom draaide ik deze moeren af, die nylon ring er af dus en boorde een gaatje M4 in de zijkant.. Het materiaal is vrij zacht.
Later ben ik gewoon de moeren gaan gebruiken die bij de vasteindlagers zaten.. Bestelde deze moeren dus niet, maar liet wel het schroefdraad op M10x1 maken..
Welke je ook gebruikt maakt voor de werking niet uit, als je maar de juiste schroefdraad op de spindels hebt laten zetten, dus M10x0,75 voor deze moeren of M10x1 voor de vierkante bij de vasteindlagers geleverde moeren.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie