Willy's OSPF - een langetermijnproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Weldra beginnen aan de schakelkast, dus alvast wat onderdelen bestellen. Daarbij vraag ik me af waarom soms in zo'n kast bepaalde groepen dubbelpolig zijn uitgevoerd, 24V DC (opbouw van machines in vrachtwagens). En is het noodzakelijk om Siliconekabels te gebruiken ipv de "reguliere" soepele kabel? Kan het gebruiken van een te grote doorsnede kabel aanleiding geven tot problemen bij de besturing of sensors? En ik bedoel hier niet dat het gaatje te klein is om de kabel door te voeren ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 08 nov 2020 23:40 Daarbij vraag ik me af waarom soms in zo'n kast bepaalde groepen dubbelpolig zijn uitgevoerd
Wat bedoel je precies met dubbel polig ? Bedoel je de getwiste draden van de voeding naar de drivers ?
En is het noodzakelijk om Siliconekabels te gebruiken ipv de "reguliere" soepele kabel?
Nee dat is persoonlijke smaak/voorkeur denk ik, ik gebruik ook de normale montagedraden van Lapp.
De verschillen zijn volgens mij dat siliconensnoer:
- hogere temperatuurbestendigheid heeft (hier niet echt van toepassing)
- de koperen draadjes in de ader dunner zijn (weet niet of dit altijd waar is trouwens) waardoor de draad soepeler is en makkelijker te leggen
- de mantel glad is, trekt makkelijker door buizen e.d.
- veel duurder is :lol:
Kan het gebruiken van een te grote doorsnede kabel aanleiding geven tot problemen bij de besturing of sensors?
Nee, het kan alleen inderdaad fysiek onhandig zijn maar ik heb het vaker in industriele besturingen gezien dat echt alle draden 0,75mm2 en ook nog dezelfde kleur waren. Wel goed gelabeled dat dan weer wel en dat is dan ook geen overbodige luxe in dat geval ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 09 nov 2020 09:38 Nee, het kan alleen inderdaad fysiek onhandig zijn maar ik heb het vaker in industriele besturingen gezien dat echt alle draden 0,75mm2 en ook nog dezelfde kleur waren. Wel goed gelabeled dat dan weer wel en dat is dan ook geen overbodige luxe in dat geval ;-)
Zoiets? :lol:
21884
Die draden zijn denk ik om diverse redenen zo dik.
Het ligt lekker in de goten, je kunt de nummertjes er op printen (en zelfs lezen)
En in zo'n kast durf ik met een gerust hart de boel los te trekken om een stroring de zoeken, bij een bos 24AWG heb je dan volgens mij een niet te ontwarren knoop. Wat dan eigenlijk weer niet nodig is wanneer je het schema er naast legt en de nummertjes goed leest. Maar dat is in het heetst van de strijd niet altijd de snelste weg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 nov 2020 10:32 Zoiets? :lol:
Dat valt dan nog mee, zoiets is al irritanter zonder dat individuele kabels gelabeled zijn maar zal wel zijn reden hebben maar ben al veel ergere dingen tegengekomen :lol:
21885
Die draden zijn denk ik om diverse redenen zo dik.
Het ligt lekker in de goten, je kunt de nummertjes er op printen (en zelfs lezen)
Dat zou best kunnen. Een ander idee wat ik wel eens heb is dat het ten eerste goedkoper is omdat ze maar 1 soort draad massaal inkopen, dat ze geen fouten kunnen maken door bv verkeerde kleur of erger verkeerde kleinere diameter draad te gebruiken per ongeluk.
Dat ze bij massaproductie de lengte van alle draden al weten, op maat knippen, krimpen en dan met een mal als kabelbossen samen voegen, labelen en zelfs meteen kunnen testen. Dan kan de eindmonteur die bossen zo in de goten van de kast leggen.
Dat zie je bij auto's maar zal bij massaproductie van sturingskasten vast ook wel gebeuren.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 09 nov 2020 09:38 Wat bedoel je precies met dubbel polig ? Bedoel je de getwiste draden van de voeding naar de drivers ?
Bijvoorbeeld, ja. Om de voeding naar de 400w servo's te beveiligen maar ook naar de aansluitingen voor bv led verlichting of fan op de spindel. In principe is dan enkel de + aansluiting afgezekerd maar in bepaalde gevallen is ook de min-aansluiting voorzien van een zekering. De reden waarom is me niet duidelijk, vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Tja, dat deftig labelen van de kabels is nog zo'n hoofdbreker. Ik heb zo'n Dymo ding (Letratag) waar ik in het verleden al wel eens wat kabels mee markeerde maar na een maand of zes liggen die labels netjes onderaan los in de kast :x
Kabels printen is mooi, Hugo. Maar duur! De 3M Cable Marker is goedkoop maar ik vrees onleesbaar rond een 0.25mm² kabeltje. We zullen dan maar de kabels één per één leggen en dubbelchecken voor aansluiten zeker?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 09 nov 2020 12:36 Bijvoorbeeld, ja. Om de voeding naar de 400w servo's te beveiligen maar ook naar de aansluitingen voor bv led verlichting of fan op de spindel. In principe is dan enkel de + aansluiting afgezekerd maar in bepaalde gevallen is ook de min-aansluiting voorzien van een zekering. De reden waarom is me niet duidelijk, vandaar de vraag.
Nou mij ook niet :lol: Bij netspanning is het wel beter om beide polen af te zekeren omdat de nederlandse stekker nou eenmaal symmetrisch is en je dus nooit weet wat de fase en de nul is. Daarnaast is dat in NL ook de norm want onze automaten schakelen ook zowel de fase als de nul af terwijl bv dit in Duitsland niet het geval is.
Maar voor gelijkspanning ? Als je in de kast de + afzekert dan kan er weinig meer gebeuren zou ik zeggen.
Heb je een voorbeeld of foto waar dit te zien is ?
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 09 nov 2020 17:49 Maar voor gelijkspanning ? Als je in de kast de + afzekert dan kan er weinig meer gebeuren zou ik zeggen.
Heb je een voorbeeld of foto waar dit te zien is ?
Neen, geen voorbeeld maar ik weet dat het bij bepaalde vrachtwagens (hogedrukpompwagens) bij mijn vorige werk sommige circuits dubben werden afgezekerd. Misschien wat met dubbele veiligheid op de bekabelde afstandsbediening. Niet verder van wakkerliggen ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Ah bij een vrachtauto ja daar zit een accu in die wel 5000A kan leveren bij kortsluiting daar kan ik me wel wat bij voorstellen dat je dan bij een zekering die smelt geen risico wilt lopen dat bv de vlamboog intakt blijft en de boel affikt.

Maar bij een cnc machine gebruiken we meestal schakelende voedingen tegenwoordig en die hebben zelf ook allerlei overspannings- en overstroom- beschermingen.

Wat je bij pro machines wel vaak ziet is dat ze niet alleen de standaard smeltzekeringen toepassen maar bij grotere stromen ook zogenaamde protection modules. Daar zitten elektronische stroombewakings circuits in die een uitgang afschakelen als er meer dan de nominale stroom loopt. Alles ter voorkoming van brand in de bekabeling.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

De verbouwingswerken zijn ondertussen aardig opgeschoten, terug wat aan de OSPF knutselen. De onderdelen heb ik voor 95% bij elkaar, alle alu onderdelen zijn sinds enige tijd afgewerkt op mijn (manuele) freesmachine.
De nog maagdelijk naakte machine:

22590

De profielen kwamen van Item. Toch was er 1 liggende rib iets schuin afgezaagd :-/

Nu merk ik dat de lagers voor de loslagers wel vrij gemakkelijk in het lagerblok schuiven. Is er geen risico dat deze lagers gaan verschuiven en, worstcase scenario, loskomen uit hun lagerblok? Er is ook geen klembus of seegerring voorzien. Moet ik het lagertje best lijmen of maak ik me nodeloos zorgen?
Voor de vaste lager met de M10x0.75(?) moet ik deze goed stevig vastdraaien of of wat zijn hier de richtlijnen voor?

Willy
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13492
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nu merk ik dat de lagers voor de loslagers wel vrij gemakkelijk in het lagerblok schuiven. Is er geen risico dat deze lagers gaan verschuiven en, worstcase scenario, loskomen uit hun lagerblok? Er is ook geen klembus of seegerring voorzien. Moet ik het lagertje best lijmen of maak ik me nodeloos zorgen?
Voor de vaste lager met de M10x0.75(?) moet ik deze goed stevig vastdraaien of of wat zijn hier de richtlijnen voor?
eh... da's toch juist de bedoeling van een Los lager?.. Los lagers zijn er om axiale uitzetting of krimp op te vangen..
een Loslager kan :
- Los op de as zitten, en vast in het huis.
- Los in het huis zitten, en vast op de as

meer smaken zijn er niet.. los op het huis, en los op de as?.. kan eventueel ook, als je de bewegingsvrijheid bij één van de twee maar beperkt
Als je bijvoorbeeld een Lagerhuis hebt met een zitting van 20 mm diep, en je lager is 15 mm dik.. prima als je op dat huis een "dekseltje" maakt.

Als in jouw geval dus, de lagers makkelijk schuiven in het lagerhuis, dan moet je ze dus op de as "Fixeren", als de as een stukje door het lager heen steekt.. groefje erin, Seegerringetje erop, als de as een STUK door het lager steekt.. draadje snijden, moertje erop, als de as NIET door het lager steekt.. gaatje boren, draadje tappen, flinke ring met een bout op het eind van de as monteren.

Let wel op de uitzettingen van machine en kogelomlopen.. de machine zal meer uitzetten dan de kogelomlopen.. dat je daar wel even rekening mee houdt, en in welke richting je de loslagers hun ruimte geeft..
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

In mijn cnc-lekengeest dacht ik dat het loslager steeds vast in het lagerblok zat, en de as axiaal beweegbaar. Ik kijk wel even wat de beste optie is. Thanks, Arie!
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

WillyH schreef: 06 feb 2021 12:36 De profielen kwamen van Item. Toch was er 1 liggende rib iets schuin afgezaagd :-/
Pffff, tot daar de goede naam en faam van Item :cry:
Ik kreeg mijn Y-profiel maar niet goed haaks. Blijkt nu ook het 40x120 profiel door Item schuin te zijn afgezaagd aan één zijde, zowel aan de lange als de korte zijde flink schuin met de rolmaat gemeten minimaal 1mm.
Ik kan nu de kopse kant gaan frezen, in twee keer want ik heb geen frees die 40mm lang is. En dan maar opvullen met een alu plaatje van een mm dik.
Hier zat ik niet op te wachten. Jammer dat het profiel al 1,5 jaar geleden werd aangekocht, anders zou ik Item er op aanspreken en een nieuw profiel eisen.
Andere oplossingen zijn welkom! De schuine zijde opvullen met strookjes inox van 0.05mm zal teveel inboeten aan stevigheid vrees ik.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Sven »

Alsnog haaks afzagen en plaatje over het hele oppervlak?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie