Willy's OSPF - een langetermijnproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Dat is misschien nog het eenvoudigste, Sven. Ik heb een afkortzaag en een zaagblad geschikt voor aluminium. Goeie tip, thanks!
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om toch niet de afkortzaag te gebruiken, deze die ik heb is bijzonder lastig 100% haaks te stellen (Sorry Sven!). Dan toch maar in twee keer gefreesd met succes. Nu is de ellende met de Item profielen nog niet achter de rug :|
Het uitlijnen van de eerste Hiwin rail op de Y-as (brug) lukte goed, binnen 0.02mm. Maar na de tweede rail voorlopig evenwijdig te zetten en montage van het Y-wagenpaneel blijken de Hiwin wagens over gans de lengte veel moeilijker te lopen dan deze op de X-as. Alles nog eens overgedaan, inclusief reinigen van de oppervlakten, resultaat is hetzelfde. Nu blijkt er een hoogteverschil te zitten van 0,1 of 0.2 mm tussen de wagens van de ondersten en bovenste rail. Op de foto nummers 1 en 2. Na verder onderzoek blijkt het profiel ter hoogte van de gele pijl op de foto iets naar binnen te neigen. Daardoor kantelt de onderste rail net genoeg om ellende te veroorzaken. Het verschuiven van deze rail (hoger of lager) maakt geen merkbaar verschil.
Bon, ik heb RVS voelerband van 0.05mm. Zou ik deze onder de rail monteren om de boel vlak te krijgen of is dit vragen voor problemen? Misschien zijn er betere oplossingen? Op de andere zijde van het Y-profiel is de situatie niet beter.

22806
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door benkr »

Ik denk dat je hier een 80 x 40 profiel laat zien waarom je 2 15mm geleidingen hebt geschroefd.
Ik denk dat wat je ook doet, dit profiel erg licht en flexibel blijkt te zijn voor hetgeen jij er mee wilt doen, er een portaal van maken.
Er wordt hier op het forum breed gewaarschuwd voor het niet recht en vormuniform zijn van dit soort profielen, als je dit al op deze manier wil gaan doen dan zou ik minimaal dat profiel ergens goed laten vlakken, dan zijn in ieder geval de problemen die je nu hebt verdwenen.
Ik denk alleen wel dat een dergelijk licht profiel je daarna nog diverse andere problemen gaat geven, het is denk ik gewoon niet stijf genoeg voor je gebruiksdoel.
Ik zou er minimaal nog 2 van dergelijke profiele haaks op monteren, of beter nog een profiel (zware uitvoering) van 80 x 160 nemen. Ik gebruik zelf (o.a. Portjes Portaal) profiel van Brocan hier voor.

19378

De onderste en bovenste T-gleuf heb ik een heel klein beetje uit laten frezen zodat daar strak een 15mm geleider in past, werkt perfect.
Moet je natuurlijk wel ergens dat kunnen laten doen.
Laatst gewijzigd door benkr op 24 feb 2021 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Arie Kabaalstra »

Is het vlakken van de profielen geen optie?.. er hoeft maar een haartje af.. "a blonde one"..
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

benkr schreef: 24 feb 2021 21:42 Ik denk dat je hier een 80 x 40 profiel laat zien waarom je 2 15mm geleidingen hebt geschroefd.
Ik denk dat wat je ook doet, dit profiel erg licht en flexibel blijkt te zijn voor hetgeen jij er mee wilt doen, er een portaal van maken.
Er wordt hier op het forum breed gewaarschuwd voor het niet recht en vormuniform zijn van dit soort profielen, als je dit al op deze manier wil gaan doen dan zou ik minimaal dat profiel ergens goed laten vlakken, dan zijn in ieder geval de problemen die je nu hebt verdwenen.
Ik denk alleen wel dat een dergelijk licht profiel je daarna nog diverse andere problemen gaat geven, het is denk ik gewoon niet stijf genoeg voor je gebruiksdoel.
Ik zou er minimaal nog 2 van dergelijke profiele haaks op monteren, of beter nog een profiel (zware uitvoering) van 80 x 160 nemen. Ik gebruik zelf (o.a. Portjes Portaal) profiel van Brocan hier voor.
Hmmm, deze reactie verbaast me wel een beetje. Het is een OSPF zoals deze in dit forum ontworpen is. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Maar dan is het toch vreemd dat geen enkele OSPF gebruiker hier melding maakt dat dit profiel te zwak is. Als dat werkelijk een probleem is, vind ik dat dit wel in de clean OSPF topic mag gemeld worden zodat je dit in overweging kan nemen. Vooraleer ik begon aan het samenstellen van mijn machine heb ik hier nog de vraag gesteld of er verbeteringen mogelijk zijn na x-jaren gebruik en bouwen van de OSPF. Helaas (?) op dat vlak geen opmerkingen. Dus heb ik alle onderdelen besteld en/of aangemaakt volgens het OSPF ontwerp. Ik kan nu moeilijk de helft van alu onderdelen weggooien en opnieuw maken. Eventueel kan ik er later een profiel tegenschroeven.
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer jouw input, Ben!

Vlakfrezen zal dus de betere uitweg zijn. Ik vermoed dat her en der (spindelmoer en lagers) ook kleinere aanpassingen nodig zijn om het hoogteverschil te compenseren
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Ik denk dat je eerst even naar het profiel wilt kijken want 0,2mm verschil over die korte afstand dat vind ik vreemd, eigenlijk niet kunnen voor zo'n merk.

Maar het hele OSPF project zoals ik er nu naar kijk is echt mooi opgezet alleen je blijft met de toleranties en werking van de alu profielen zitten. Daar hebben we allemaal min of meer last van , net als dat er geen referentie vlak is waarvanaf je alles kunt meten en goed zetten.
Desondanks heb je een prima machine voor het geld.
Kan het beter, ja, maar dan gaat de meter ook flink lopen.
Ipv ribben zou je een massieve 40mm toolingplate als basis kunnen gebruiken of nog beter een 50mm granieten Din 876/00 vlakplaat. En ook voor het Y profiel zou je een granieten meetbalk kunnen nemen. Kosten stijgen dan de pan uit (meetbalk met schroefgaten zit je over de €1000, heb ik opgevraagd en van af gezien ;-) )

Voor nu even kijken of het profiel echt zo slecht is, zo ja verhaal halen bij Item (eerst toleranties checken)
Alternatief is inderdaad laten vlakken of zelf met de hand vlakken of stuk toolingplate nemen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Overigens nog even een tip, voor mij te laat voor jou nog op tijd: misschien wil je de X wagenplaten een 30 a 40 mm verhogen.
Daar loop ik tegenaan ivm bereik z-as.
Die is origineel geloof ik 120mm maar daar gaan je T-slotplaat 25mm en PVC strips 5mm vanaf, dus hou je 90mm over.
Ik zit nu naar een grotere spindelmotor te kijken en dan wil je echt wel iets meer bereik hebben. Alternatief zou zijn het brug profiel te verhogen maar volgens mij was dit mechanisch minder sterk dan de wagenplaten te verhogen maar dat kan een ander beter uitrekenen met simulaties dan ik.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 25 feb 2021 11:40 Die is origineel geloof ik 120mm maar daar gaan je T-slotplaat 25mm en PVC strips 5mm vanaf, dus hou je 90mm over.
Euh.. Wrong answer: ik denk dat mijn OSPF toch redelijk volgens mijn beschrijvingen gemaakt is en met een 20mm T-slot-plaat en 6mm HardPVC daarop, heb ik tussen de onderkant van de Z-plaat en het bed even ruim 126mm vrij..
Over de stijfheid van de brug met een 120x40 profiel met daarop 2 rails hoef je je ook geen zorgen te maken: met een 10mm vlakke houtfrees de kopse kant van hardhout frezen is echt een uitdaging en dat gaat wonderwel goed met de OSPF.. vibraties zijn zeer gering.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 25 feb 2021 12:32 heb ik tussen de onderkant van de Z-plaat en het bed even ruim 126mm vrij..
Ja dat klopt inderdaad alleen kun je met de Z plaat 2mm boven de PVC plaat niet meer collission vrij frezen.
Daarnaast zul je ook de spanmoer+freeslengte er nog af moeten trekken ?
Maar goed, mijn punt was meer dat zelfs als je de Z plaat tegen de PVC plaat aan parkeert, je op je kogellager nog vrij veel marge overhoudt en ook op de lineaire geleider nog een dikke cm (12mm ofzo). Dat vind ik toch wel zonde om zomaar weg te gooien als het niet hoeft.
Dus de wagenplaten ipv 15mm , 25mm maken zou denk ik al winst zijn.
Dan heb je nog klemmen die je op je tslot plaat vast wilt zetten die zijn ook al gauw 5cm hoog (de kleintjes) dus kwestie van smaak dan denk ik, ik zou liever de Z plaat een 3 a 4cm hoger willen hebben staan zodat de klemmaterialen en spoilerboards qua Z-hoogte "gratis" zijn.
Of mis ik iets ?
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 25 feb 2021 11:29 Ik denk dat je eerst even naar het profiel wilt kijken want 0,2mm verschil over die korte afstand dat vind ik vreemd, eigenlijk niet kunnen voor zo'n merk.
**snipped**
Voor nu even kijken of het profiel echt zo slecht is, zo ja verhaal halen bij Item (eerst toleranties checken)
Ja, als op die korte afstand (de breedte van de rail,20mm) de ene kant ook maar 0.02mm lager ligt, dat maakt snel 1/10mm verschil tussen de Hiwin wagentjes en dat merk je zeker in de spanning die er op staat.
Nu, de Item profielen heb ik reeds aangekocht in 2019, daar zal ik weinig kunnen op verhalen. De andere profielen lijken me prima (behalve de schuin afgezaagde rib) dus mogelijk een maandagochtend exemplaar (het profiel en/of de kwaliteitscontroleur).
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Wat betreft de vrije hoogte, ik heb er ook al over nagedacht. Vooral bij het installeren van een 4de as zal er iets moeten gebeuren. Ik dacht in eerste instantie de wagenplaten te voorzien van paspennen om zo de hoogte eenvoudig verstelbaar te maken door er alu toolplaten van 40mm uitwisselbaar te maken. Hier ligt nog een reststuk toolingplate van 15mm, misschien dat zo'n 2 boven elkaar toch ook weer 30mm verschil maakt en naar mijn gevoel de stabiliteit niet erg verminderd.
Ach, misschien maar eerst zorgen dat ik de OSPF standaard in elkaar krijg en dan tijd voor experimenten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 25 feb 2021 15:28 Wat betreft de vrije hoogte, ik heb er ook al over nagedacht. Vooral bij het installeren van een 4de as zal er iets moeten gebeuren. Ik dacht in eerste instantie de wagenplaten te voorzien van paspennen om zo de hoogte eenvoudig verstelbaar te maken door er alu toolplaten van 40mm uitwisselbaar te maken. Hier ligt nog een reststuk toolingplate van 15mm, misschien dat zo'n 2 boven elkaar toch ook weer 30mm verschil maakt en naar mijn gevoel de stabiliteit niet erg verminderd.
Ach, misschien maar eerst zorgen dat ik de OSPF standaard in elkaar krijg en dan tijd voor experimenten.
Uh ja zo heel makkelijk gaat dat helaas niet (ben ik achter gekomen :oops: ) omdat de balk van de brug boven een bout op de wagens zit waardoor deze onbereikbaar is.
Dus nu je dat weet kun je mischien alvast twee wagen platen maken een op de wagens en ko moer en de andere met de brug ankers of hoe heten die zijkanten en die dan met bouten aan elkaar zetten die wel allemaal vrij toegankelijk blijven. Mag ik tzt ook gaan doen. Ach houdt je bezig, zo'n frees is nooit af, dat blijft pimpen en upgraden, is ook de helft vd lol.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Ondertussen verder gewerkt, slaat de twijfel toe bij het monteren van de vetnippels. Via de zoekfunctie lees ik dat ik allicht niet de eerste ben die last heeft met het gaatje inbranden in de HGH15 wagentjes. Met de achterkant van een oud 2.5mm boortje zit ik al bijna 9mm diep plastic te smelten, maar geen spoor van een eerste wand en/of een smeerkanaal. Ik vrees dat ik het wagentje om zeep ga helpen. Iemand een idee hoe diep en hoe dik die eerste wand zou moeten zijn? Ik weet dat er risico is om plastic spaantjes in de HGH15 te draaien maar ik voel me toch zekerder met de dremel en een 1.5mm boortje dan een hoop gesmolten plastic erin.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Nee dat weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Ik heb het destijds gedaan door met de hand steeds een stukje weg te halen en dan met een USB microscoop kijken of er glad plastick te zien was.
Op een gegeven moment in ieder geval bij de 20 wagens zag je een klein kanaaltje tevoorschijn komen.

Misschien niet wat je wilt horen maar je zou een vetnippel kunnen monteren en dan vet er in persen en kijken of het er aan de zijkanten uitkomt, moet je hem wel weer helemaal schoon blazen als het niet zo is maar dat zou je eventueel met een spuitbus perslucht en rietje buiten wel zo voor elkaar kunnen krijgen.
Plaats reactie