Willy's OSPF - een langetermijnproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Ondertussen zijn we weer een jaar verder, allerlei andere klussen en beslommeringen maken er echt wel een langetermijnproject van :|
Ik ben nu bezig met de Eding CNC720 aan de bekabeling te knopen, nu slaat de twijfel helemaal toe. In de (erg summiere) handleiding lees ik dat de (4x) STEP, DIR en ENABLE een uitgaande spanning van +5V hebben. In mijn redenering gaan deze zonder meer naar de +STEP, +DIR en +ENABLE op de JMC servo's. Alle GND (-STEP, -DIR en -ENABLE) van de JMC servo's worden dan samengeknoopt op de GND (-5V/-24V/-48V) Phoenix meer-etageklem.
Nu zie ik echter schema's en lees ik berichten in dit forum dat alle +5V aansluitingen aan elkaar moeten en de stuursignalen van de Eding kaart aangesloten worden via de - (GND) op de servo's. Ik begrijp er niets meer van.

Idem probleem voor de ALM aansluitingen. Als ik het schema juist interpreteer moet ik van +24V--->Weerstand 3-5K ----> ALM IN op Eding CNC en vanuit dezelfde aansluiting naar JMC ALM +. GND gaat dan weer naar het knooppunt met al die GND klem van hierboven. Ik begrijp niet hoe dat kan werken maar kan iemand bevestigen dat dit correct is.

Hierbij de JMC aansluitschema.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kars-cnc »

WillyH schreef: 19 aug 2022 19:45 In mijn redenering gaan deze zonder meer naar de +STEP, +DIR en +ENABLE op de JMC servo's. Alle GND (-STEP, -DIR en -ENABLE) van de JMC servo's worden dan samengeknoopt op de GND (-5V/-24V/-48V) Phoenix meer-etageklem.
Zo heb ik dat ook aangesloten. Ik neem even aan dat je met "GND (-5V/-24V/-48V)" de samengeknoopte grounds van deze spanning bedoeld.

Je kunt inderdaad ook de plus van alle signalen aan de +5V leggen en dan de (-) signalen aansturen, dan zijn wel alle signalen geïnverteerd. In de Controller software kun je ze dan ook inverteren en werkt alles weer zoals het moet. Deze optie kan nuttig zijn als de step/dir signalen moeite hebben met de wat grotere stroom die geleverd moeten worden om de LEDs van de optocouplers in de servo aan te sturen.

Bij de Eding kaarten is dat niet het geval en kun je het gewoon bedraden volgens het JMC aansluitschema wat je gaf.

De PED signalen gebruik ik niet. Voor de ALM signalen moet ik dat even nakijken, het ligt mij bij dat de Eding kaart daar twee mogelijkheden heeft waar een van de twee al met pull-up is.

[Edit] je kunt voor de DRVALM input met een jumper kiezen of het NPN of PNP outputs zijn. Als je die op NPN zet en de connectie doet volgens het JMC schema dan moet het werken, de pull-up zit dan al in de CNC720
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Als aanvulling als het financieel uitkan iedere connectie zijn eigen draad geven dus ook iedere signaal plus en min. En goede afgeschermde kabel die geschikt is voor kabelrups bv Igus.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Kjelt, Kars, bedankt om deze elektronica beginner om de juiste koers te houden!
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

En na drie jaar sinds de eerste stappen, werkt de cnc-machine :P Na diverse oefeningen in luchtfrezen en potlood ipv een frees, deze week een naam gefreesd in een stuk rest mdf. Dat zag er alvast goed uit. En dan de eerste flinke test, stukje 10mm dik aluminium in contour frezen met een ruwe bewerking en een nabewerking. Ja, dat is nog een dingetje om Fusion360 helemaal onder de knie te krijgen :mrgreen: Best tevreden over het resultaat, 1 à 2 honderste afwijking in de X-as en 3 à 4 honderste in de Y-as. Het mdf bed moet trouwens nog gevlakt worden maar daar zit maar maximaal 0.3mm afwijking op, nooit gedacht dat mdf zo vlak zou zijn. Tja, had het graag netjes met een dikke alu bodemplaat inclusief T-slots, helaas valt de prijs niet echt mee.
Nu, de machine is zeker nog niet "af", links en rechts nog wat aanpassingen zoals kapjes over de servo's, een pendant zou ook handig zijn merk ik.
Toch wil ik iedereen bedanken die me bij de bouw heeft bijgestaan met tips en oplossingen voor mijn vragen. Ik weet best dat het wat moeite vraagt om een beginner -de zoveelste- te helpen met de basics en "simpele" vragen. Natuurlijk is het spannender om een ingewikkelde macro samen te stellen of een fout in een moeilijk elektronisch schema of vier pagina's G-code op te lossen, maar voor mij waren de antwoorden op mijn vragen en bekommernissen van goud waard.

Afbeelding

Afbeelding

https://youtu.be/40F3tiKveAk
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door xander janssen »

Mooie machine. Goed te zien dat je zover bent gekomen. Vraagt inderdaad doorzettjng en vaak merrdere jaren.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door benkr »

Kijk al weer zo'n mooie machine die eindelijk aan het werk kan, top.

Ik ken er nog zo eentje, elvis3, die wacht al best wel lang tot Kjelt eindelijk eens tijd heeft om zijn besturingskast af te maken.
Maar goed Kees, ooit komt ook dat af, of niet Kjelt?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Ja is af alleen de kabels voor de zekerheid nog doormeten en de schema's afwerken fdan mag Kees alles monteren en af gaan regelen.
Ben alleen vier weken terug in het ziekenhuis beland, was even schrikken, nu weer aansterken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een mooie, strak afgewerkte machine geworden! Ook het eerste frees resultaat ziet er erg goed uit. Carla zal blij zijn met haar naam zo mooi in het MDF :P

Als Carla je partner is dan was dit resultaat misschien ook wel hard nodig om al die uren die aan de frees besteedt zijn en niet aan gezamenlijke dingen een beetje goed te maken :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 24 sep 2022 23:24 Ja is af alleen de kabels voor de zekerheid nog doormeten en de schema's afwerken fdan mag Kees alles monteren en af gaan regelen.
Ben alleen vier weken terug in het ziekenhuis beland, was even schrikken, nu weer aansterken.
Hey, en dat vertel je nu pas. Als we dat hadden geweten dan had ik voorgesteld de Brabantdag te verschuiven en gezellig rond jou bed te komen kletsen. Maar ja, nu is het natuurlijk weer te laat daarvoor.
Kom je zaterdag nog naar Andre? Eventueel kan iemand je wel oppikken als dat nodig is.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door elvis3 »

Mooie machine Willy..
Je eerste werkstuk ziet er strak uit.
En de afwijkingen in x en y vind ik in ieder geval heel goed.
Veel plezier met je machine.

Gr Kees
Laatst gewijzigd door elvis3 op 25 sep 2022 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door elvis3 »

Kjelt schreef: 24 sep 2022 23:24 Ben alleen vier weken terug in het ziekenhuis beland, was even schrikken, nu weer aansterken.
Das wel klote jonge. Hoop dat alles weer beter gaat.
Als ik je bij Andre zie zullen we het er nog wel verder over hebben.
Koffie , Brabantse kaviaar en worstenbrood gaan je een klein beetje in de goede richting duwen.

Gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 25 sep 2022 10:01
Kjelt schreef: 24 sep 2022 23:24 Ja is af alleen de kabels voor de zekerheid nog doormeten en de schema's afwerken fdan mag Kees alles monteren en af gaan regelen.
Ben alleen vier weken terug in het ziekenhuis beland, was even schrikken, nu weer aansterken.
Hey, en dat vertel je nu pas. Als we dat hadden geweten dan had ik voorgesteld de Brabantdag te verschuiven en gezellig rond jou bed te komen kletsen. Maar ja, nu is het natuurlijk weer te laat daarvoor.
Kom je zaterdag nog naar Andre? Eventueel kan iemand je wel oppikken als dat nodig is.
Ik ben er gewoon hoor, ga morgen ook gewoon aan het werk, is alleen even de energie in de gaten houden ;-) komt goed.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Kars-cnc schreef: 25 sep 2022 08:09 Dat is een mooie, strak afgewerkte machine geworden! Ook het eerste frees resultaat ziet er erg goed uit. Carla zal blij zijn met haar naam zo mooi in het MDF :P

Als Carla je partner is dan was dit resultaat misschien ook wel hard nodig om al die uren die aan de frees besteedt zijn en niet aan gezamenlijke dingen een beetje goed te maken :mrgreen:
Héhé ;-) Carla is de dochter. Voor mijn vrouw heb ik andere beloftes moeten maken en kom ik er niet van af met haar naam in een stukje hout :mrgreen:

@Kjelt, snel weer beter, kerel!
Plaats reactie