Willy's OSPF - een langetermijnproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Bedankt voor de info.

Het zou fijn zijn als iedereen hun leveranciers/contacten en prijzen in een topic zou zetten dan is het makkelijker vergelijken.
De meeste metaal leveranciers hebben geen prijslijst online staan, dat vind ik eigenlijk wel vreemd ook al snap ik dat de fluctuatie in metaaldagprijzen groot kan zijn.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Jaywalk »

Lijkt me erg nuttig zo'n topic. Handig voor het overzicht lijkt me een format, zoals bijvoorbeeld: leverancier|website|product|datum|prijs|verzendkosten etc. Kan je hier op het forum op de eoa manier eenvoudig een tabel invoegen?
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Om even terug te komen op het onderdeel voeding en servomotoren, ondertussen ben ik volgend Youtube filmpje tegengekomen:
https://www.youtube.com/watch?v=xP2ug_Zk4w8

Voor een lineare trekkracht van 100kg komt men daar met 48V400w servo aan slechts 1,7A :shock:
Waarom zou ik dan nog een voeding van 1600 of 2400w, 33 à 50A van pakweg 400 euro aanschaffen? Zijn de piekstromen bij het accelereren en afremmen dan zo groot?
Mijn kennis in electronica is niet zo groot dat ik zelf een ringkerntrafo voeding ga samenstellen. Naast het vermogen en de spanning van een voeding zijn er dan ook nog eens verschillende types waarvan al die cryptische afkortingen me weinig zeggen. Zou onderstaande voeding geschikt zijn voor een OSPF met 4x400W servo's?
https://www.proconnecting.de/direktmont ... sp-2400-48
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door benkr »

Ja, waarschijnlijk zal het wel gaan werken met die voeding, maar er zijn alternatieven.
Zelf heb ik 2 van deze voedingen liggen:

http://www.n4ga.com/hp-esp-120-power-supply

Vergis je niet in de maat, die rolmaat is in Inches.
Met even zoeken had ik die voor iets van 130 Euro voor 2 stuks van Ebay Duitsland.
Je vindt ook van dergelijke voedingen met een vermogen van 1000W, die zijn zeker wat kleiner, je kunt er dan altijd 2 nemen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Waarbij je je wel wilt realiseren dat die voedingen niet nieuw zijn, op die fotos staat 2004.
Vaak komen die uit opgedoekte server farms en heb je dus voedingen die 8 a 10 jaar 24/7 hebben gedraaid. Dan nog kunnen ze het misschien nog 5 jaar volhouden of als je pech hebt met de elcos niet.

Waar je zowiezo met die hele dikke voedingen >400W rekening mee wilt houden is goed afzekeren. Niet een draad die 50A laten voeren, meerdere afgezekerde subcurcuits maken meteen na de voeding.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door benkr »

Klopt helemaal, maar die dingen zijn dan ook gemaakt om het heeeeeeel lang vol te houden, de meeste Chinese dingen mag je blij zijn als ze het een jaar volhouden.
Daar moet ik dan wel bij opmerken dat Meanwell zeker een van de betere merken is.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Tweedehands servervoedingen, ik ben er niet erg gerust in. Bovendien weet men nu ook de waarde er van. In oude topic (2004-2006) spreekt me nog over prijzen van 25 euro, verzending inbegrepen :shock: Als ik richting 200 euro moet betalen voor iets wat misschien werkt, dan ga ik als elektronica leek liever een andere kant op.
Extra zekeringen inbouwen is inderdaad niet zo slecht. Wat te denken van zo'n autozekering 10A traag per 400W servomotor? Mijn idee is om 1,5mm² kabel te gebruiken, moet voldoende zijn meen ik uit de tabellen op te maken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Ja Meanwell is een uitzondering die een hele goede prijs/kwaliteit voedingen maakt.
Kijk wel in hun catalogus / datasheet want ze maken diverse lijnen, goedkope met beperkte levensduur en lagere efficientie tot prijzige met lange levensduur en/of hoge efficientie.
Ze hebben ook als 1 vd weinige chinese merken hun certificaten en keuringen op orde.

Als je dan vergelijkbare specificaties neemt kosten ze vaak de helft van een vergelijkbare TDKLambda voeding en een derde van een Puls voeding.

Ik zie ze vaak gebruikt worden in toegangssystemen (garage poorten ed) dus dan zit het met de kwaliteit echt wel goed als pro bedrijven ze durven in te zetten voor 24/7 toepassingen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 01 dec 2019 17:24 Extra zekeringen inbouwen is inderdaad niet zo slecht. Wat te denken van zo'n autozekering 10A traag per 400W servomotor?
Dat kan , maar aangezien je geen 12V auto aan het bouwen bent maar een industriele machine ;-) , zou ik zelf liever gaan voor dinrail met de gebruikelijke 5x20 glaszekeringen met zekeringhouder. Dan kun je daarachter weer met din schroef of klem doorgangsklemmen werken wat weer makkelijk is voor andere accesoires zoals (veiligheids)relais, etc.
Mijn idee is om 1,5mm² kabel te gebruiken, moet voldoende zijn meen ik uit de tabellen op te maken.
Ja hoor er loopt toch niet continu 10A ?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door benkr »

Misschien is de aanbieding van medeforum lid vip1980 iets voor je:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=20&t=17676

Ik heb het idee dat die voedingen niet de hoofdprijs hoeven kosten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door audiomanics »

Nu heb je met betrekking tot zekeringen wel altijd te maken met een wet van Murphy:
De electronica achter de zekering zal altijd proberen de zekering heel te houden..
Hetgeen zoveel zegt als dat de zekering nooit de achter gelegen electronica zal beschermen.. Gaat ie, dan heb je al een probleem.. De volgende zekering zal, zonder dat er iets veranderd is, er waarschijnlijk ook meteen uit gaan.
De voedingen hebben een stroombegrenzing en de servodrivers leveren ook niet meer dan ze gevraagd is om te doen.. de zekering zal dan blijven zitten als hij tenminste niet onder-gedimensioneerd is...
Ergo: zekeringen?? liefst zo min mogelijk.. 't liefst vertrouw ik op de zekering in de groepenkast en vergeet al die andere, die alleen maar een bron van storingen kunnen zijn.. Ja, je moet wel durven natuurlijk..
Ik wel...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Kees een zekering is ook niet bedoeld om de achterliggende elektronica te beschermen tenzij je deze combineert met een crowbar circuit, dan weer wel.
De zekering is puur en alleen om brand te voorkomen.
Brand is mogelijk bij 24V vanaf 4A oftewel 100W, als je zoals hierboven geschetst een servervoeding van 48V en 50A wilt gebruiken om vier circuits te voeden dan lijkt het me verstandig om deze af te zekeren want die voeding blijft worst case gewoon 50A leveren.
Als er een UVP op zit dan heb je mazzel maar de OVP en CC grijpen in dat geval niet echt in.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 02 dec 2019 23:00 Als er een UVP op zit dan heb je mazzel maar de OVP en CC grijpen in dat geval niet echt in.
Wel als je een GRZ en een HVG in serie met de KLP zet... :roll: Of praat ik nu onzin... :lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

benkr schreef: 02 dec 2019 17:16 Misschien is de aanbieding van medeforum lid vip1980 iets voor je:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=20&t=17676

Ik heb het idee dat die voedingen niet de hoofdprijs hoeven kosten.
Bedankt voor de tip, Ben. Maar dat gaat hem niet worden vrees ik.
Plaats reactie