Willy's OSPF - een langetermijnproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Zijdelings nog een vraagje: wat is nou het verschil tussen een hoofdschakelaar en een lastscheidingsschakelaar? Beide zijn aan/uit en driepolig.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Bjornski1976 »

Een last scheider kan onder volle belasting afschakelen, hiervoor is hij ontworpen.

Een hoofdschakelaar zorgt er voor dat de inkomende spanning naar de achterliggende installatie volledig
spanningsloos gemaakt kan worden, een scheider dus. Het is niet altijd zo dat de hoofdschakelaar de volle
belasting mag en/of kan afschakelen.

Schematisch hebben beiden een eigen symbool
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Duidelijk, bedankt!
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Ondertussen aan het zoeken naar de juiste kabelrups. Er staan geen precieze gegevens hierover in de OSPF topics, maar als ik een berekende gok maak denk ik aan een 100mm brede /25 mm hoge kabelrups voor de X-as, een 80/25mm voor de Y-as en een 40/15mm voor de Z-as. Inwendige maten welteverstaan. Aparte kabels voor servo power en besturing, sensors en opties zoals licht en perslucht/mist maakt dat er al snel een 10-tal kabels/slangen door de rups moeten. Nu ben ik eens gaan kijken naar de Chinese vrienden bij Ali, er zijn er wel enkele te vinden maar niet meteen via een European warehouse wat wel eenvoudiger is en geen risico op een extra douane-aanslag. Waar ik wel van schrok, zo'n 100/25mm ketting weegt maar liefst 1,7 kg/meter. Kan dat geen aanleiding geven tot scheeftrekken van de brug? Of is dit een te zware, industriële kabelrups? Met als risico dat een en ander te zwaar gaat lopen. De andere leveranciers bij Ali geven geen gewicht op, bij Igus zijn de kabelrupsen te groot en ook zwaarder. En ik ben ook niet van plan 300 euro uit te geven aan een stel plastic schakels. Klopt mijn inschatting van de afmetingen een beetje? Ben je tevreden over jou aankoop, een linkje naar de leverancier is steeds welkom. Thanks!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 23 okt 2020 19:35 bij Igus zijn de kabelrupsen te groot en ook zwaarder. En ik ben ook niet van plan 300 euro uit te geven aan een stel plastic schakels.
Ik was net geen 100 kwijt bij Igus dus weet niet waar je kijkt of hoeveel groter je ospf is.
Hieronder de typenrs dan kun je via een datasheet de afmetingen wel vinden.

21801
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb mijn kabelrupsen gekocht bij Sorotec. Drie verschillende breedtes van 1 meter lang + bevestiging delen. Volgens mij viel de prijs daar wel mee. Ik had ook nog andere spullen gekocht bij Sorotec, dus ik moest de bezorg kosten toch al betalen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 23 okt 2020 19:46 Ik was net geen 100 kwijt bij Igus dus weet niet waar je kijkt of hoeveel groter je ospf is.
Hieronder de typenrs dan kun je via een datasheet de afmetingen wel vinden.
Nou breekt de klomp :shock: Mr. Google katapulteerde me tijdens het zoeken meteen naar een of andere subpagina voor middelzware toepassingen :|
Alleen zal ik dan wel de breedere uitvoering nodig hebben, 5 chainflex kabels zal nog wel net lukken in een 50mm brede kabelrups, maar dan is er geen ruimte meer vrij voor perslucht en sensors.

Aanvulling: mijn OSPF wordt een 9065.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door audiomanics »

Langs de X-as lopen de meeste kabels.
Als ik even uitga van IGUS CF6 kabels, dan heb je naar de spindel voldoende aan een CF6.07.03 voor een 1.5kw of CF6.10.03 voor 2.2kw. Naar de stappenmotoren (Leadshine closed-loop) 2 x CF6.07.03 en voor de sensoren 2 x CF6.01.04 of CF6.02.04. Dan lopen er nog twee encoderkabels van de stappenmotoren en voor de perslucht - en hooguit een 6mm plus een 4mm persluchtslang..
De meest wilde kabelrups voor de X-as is dan de 1400.068.048.0 . Daar kun je op gaan staan als je wil.. De interne breedte is 68mm en dat is meer dan voldoende voor al die kabels.. zelfs al zou je er nog twee slangen bij leggen voor waterkoeling..

De Y as hoeft niet breder te zijn dan ca 50mm (Z08.50.038) en voor de Z-as is de Z08.20.028 heel prima. Als je waterkoeling op de motor spindel hebt zou je misschien moeten overstappen naar Z08.30.028..
(gebruik ik ook gewoonlijk als ik deze machines maak..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Een overzichtje van de kabels langs de X-as:
  • 2x servo 400w voeding CP6.15.03 3x1.5mm² 9mm diameter
    2x servo stuurstroom Lapp Unitronic FD CY 10x 0.25mm² 8,5mm diameter
    2x sensor CF6.02.04 4x 0.25mm² 7mm diameter
    1x spindel 2,2kw CF6.10.03 3x1.0mm² 7mm diameter
    1x perslucht 6mm
    1x mist 4mm
Dat brengt het totaal op 67mm, met de voorgeschreven 10% speling net geen 74mm. Als ik wat schipper met de speling en de persluchtleidingen boven op de stroomkabels fixeer kan de 1400.068.048.0 wel lukken ja. Ligt er iemand wakker van de buigradius van de kabels in zo'n kabelrups?

Misschien is de Igus CF211.02.04.02 4x(2x0.25mm²) ook een geschikte optie om het bij dezelfde leverancier te houden.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Voor de installatie van de kabelrups langs de x-as zie ik dan sommige OSPF-machinebouwers deze langs voor laten afrollen en sommige naar achter toe laten afrollen. Naar achter is logisch, er wat meer ruimte ivm de servo's die er toch al uitsteken. Voor mij zou het handiger zijn als de kabelrups naar voor afrolt zodat de kabels netjes aan de aansluitingen op de schakelkast komen. Kan ik zonder problemen de kabelrups zo monteren of zijn er zaken die ik over het hoofd zie?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door benkr »

WillyH schreef: 31 okt 2020 09:49 Voor de installatie van de kabelrups langs de x-as zie ik dan sommige OSPF-machinebouwers deze langs voor laten afrollen en sommige naar achter toe laten afrollen. Naar achter is logisch, er wat meer ruimte ivm de servo's die er toch al uitsteken. Voor mij zou het handiger zijn als de kabelrups naar voor afrolt zodat de kabels netjes aan de aansluitingen op de schakelkast komen. Kan ik zonder problemen de kabelrups zo monteren of zijn er zaken die ik over het hoofd zie?
Wat jij wil, maakt niets uit.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door serum »

Geen idee hoe de OSPF het doet, ik gebruik voor de Z en de X 1 en dezelfde kabelrups, Deze mondt weer uit waar de kabelrups voor de Y begint.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door audiomanics »

Kijk even naar de foto's van mijn OSPF... Voor de X maakt het niet uit hoe je 'm legt, voor de Y-rups moet je rekening houden met het kapje achter de Y-proxy.. Als je die rechts hebt zitten moet de bocht van de rups links zitten, en andersom..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Dat is duidelijk, bedankt heren!
Plaats reactie