Willy's OSPF - een langetermijnproject

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door assink »

Zijn ze bij sorotec zoveel duurder dan? Dacht dat die prijs ook best scherp was.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Dubbel de prijs tegenover China (249 tegenover 107 euro), zelfs met douane opleg komt dat per motor nog een 100 euro per stuk goedkoper.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 23 apr 2020 09:00 Dubbel de prijs tegenover China (249 tegenover 107 euro), zelfs met douane opleg komt dat per motor nog een 100 euro per stuk goedkoper.
Heb je de 400W versie voor 107 euro ?
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door andrefc101 »

Dit moet hem toch zijn, speciaal voor je woninginrichting
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 23 apr 2020 12:58 Dit moet hem toch zijn, speciaal voor je woninginrichting
Wat een toeval, zou dat met dat werk in de woonkamer te maken hebben?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 apr 2020 12:59 Wat een toeval, zou dat met dat werk in de woonkamer te maken hebben?
Kan geen toeval zijn Hugo 🤪
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Woninginrichting of niet, daarmee weet ik nog niet wat een goede 24 volt voeding moet leveren. Zo'n Eding CNC 720 kaart met BOB zal wel minder dan 1A vragen, neem ik aan. Dan zou een 60W, 2.5A voeding wel een eind komen denk ik dan.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

Door verbouwingswerken ligt het werk aan de OSPF even stil maar ik kijk al uit naar de volgende stap: de schakelkast. Er zijn nog enkele onduidelijkheden voor mij die ik graag opgehelderd zie.
1: de proxysensoren. Volgens de clean topic moeten de bewerkingen voor de sensor aan beide profielen uitgevoerd worden, dus ik neem aan op ieder Y-profiel een sensor. In de BOM is echter sprake van drie sensoren voor de OSPF, maar ik tel er dus vier (8mm voor de X, Y-links en Y-rechts.12mm voor de Z-as)
2: Stekkers. Is het nuttig om de OSPF schakelkast uit te rusten met stekkers en dito stopcontacten voor de motoren, toebehoren en sensors? Of zijn dit zinloze kosten en kan men best rechtstreeks aansluiten. Voor toebehoren zoals probes zie ik nog wel nut.
3: Aarding. Men spreekt over ster-aansluiting voor de aarding. Moet ik dit best letterlijk nemen en 1 bout voorzien voor alle aardingen of is zo'n aansluitblok op een dinrail even goed? Zijn er aandachtspunten voor de aarding van de machine op zich, best aarding voorzien op het aluminium frame van alle assen zou ik denken.

Thanks!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

1 Ja als je twee motoren op 1 as hebt en je wilt tandemhomen dan heb je voor beide 1 sensor nodig.

2 Stekkers voor motorkabels zijn optioneel. Wel zul je dan de mantel van de kabel in de kast aan aarde moeten monteren bv met aardmantelklemmen zie mijn topic.
Wel vind ik het persoonlijk zeer handig dat de hele kast los gekoppeld kan worden bv tijdens uitbreiding of reparatie.
Zorg dat de motorkabels zo dicht mogelijk tegen de geaarde zijkant van de kast lopen en zo kort mogelijk zijn in de kast.

3. Het gaat er om dat de externe aarde via zo'n kort mogelijke weerstand op een punt op de kast gemonteerd word en dat dit punt meteen verbonden wordt met het aardpunt op de kast (koperen bout meestal) Daarna kun je van daaruit nog eens extra de grondplaat aarden met een kabel maar de meesten doen dit niet. Het punt op de grondplaat dient dan weer als steraarde voor de componenten (voedingen etc.).
Maar de overgangsweerstand van externe aarde naar kastaardpunt en grondplaat dient echt laagohmig te worden uitgevoerd litze 30mm2 ofzo is het mooiste maar 10mm2 montagesnoer werkt ook prima.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door WillyH »

En dan ook aan een Y-profiel aarden met 10mm² of een litze, net als het X-profiel en de Z-as of is dit overkill? Ik meen toch dat een machine aarding moet hebben.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Beste inderdaad alle alu profielen aarden maar ik zie dit hier vrij weinig gebeuren omdat het allemaal toch met elkaar verbonden is. Echter veel contacten zijn "zwak" bv kogelomloopmoeren of wagens met plastick behuizing, dus ja het hoort eigenlijk wel en ik kan het ook alleen maar aanraden.
Het krimpen van de kabelschoen kan bij die diameter wel een uitdaging zijn.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Geldof »

Kjelt schreef: 28 jun 2020 18:09 Beste inderdaad alle alu profielen aarden maar ik zie dit hier vrij weinig gebeuren omdat het allemaal toch met elkaar verbonden is. Echter veel contacten zijn "zwak" bv kogelomloopmoeren of wagens met plastick behuizing, dus ja het hoort eigenlijk wel en ik kan het ook alleen maar aanraden.
Het krimpen van de kabelschoen kan bij die diameter wel een uitdaging zijn.
Als het krimpen een uitdaging is voor sommige dan kan ik het krimpen tot 240mm2 geef de lengte en de gewenste mm2 door dan kan ik het doen.
Doe ik ook iets nuttigs op het werk :lol:
Click buy play
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Willy's OSPF - een langetermijnproject

Bericht door Kjelt »

Kijk handig om te weten :mrgreen:
Plaats reactie