Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Johan, heb toen ik met het ontwerp van mijn portaal bezig was, zie draadje “ mijn eerste portaal frees” er ook over gedacht en de vraag hier gesteld ergens begin 2019. Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat je dan aan je Y wagen plaat een extra horizontale plaat moet maken waar de bovenste wagentjes op gemonteerd moeten worden. Extra gewicht en meer uitlijn problemen. Je ziet wel vaak dat de spindel aan de bovenkant wordt gemonteerd, dat geeft extra werkruimte. Was bij mij niet zo relevant omdat ik toch een lang stuk aan de kogelomloopspindels heb zonder groeven.

Overigens heb je een hijskraan voor je bed poe poe wordt wel lekker zwaar zeg :shock:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Overigens heb je een hijskraan voor je bed poe poe wordt wel lekker zwaar zeg :shock:
Ja, het wordt een behoorlijk gewicht. Maar gelukkig hoef ik het niet te tillen. Om de reden dat het zwaar wordt heb ik van die zware wielen er onder gezet. Totaal mag 2 ton op de wielen staan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Zo, de gietmortel zit er in. Pff. Was ff sjouwen. Zo'n 100 Kg ging er in zonder water. Dat frame loopt niet meer weg :lol: :lol:

19898
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Tonybryden »

Heel netjes gedaan 👍
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Inmiddels de 2e laag profielen ook gemonteerd. Aan 1 kant ook de gaten voor de rail geboord. Nu komt het lastigste stukje; Hoe ga ik het uitlijnen doen? Ik zou een profiel op de dwarsligger kunnen leggen en dat als referentie gebruiken maar of dat profiel dan recht is is ook maar de vraag. Zou misschien ook vanuit een groef aan de zijkant kunnen meten maar ja.. Een lange zuivere rei heb ik ook niet dus wordt een lastig klusje denk ik. Als iemand tips heeft hoor ik ze graag!!

19900
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 10 feb 2020 19:14 Als iemand tips heeft hoor ik ze graag!!
Naar mij komen met dat ding ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 10 feb 2020 19:22
Ballegooijen schreef: 10 feb 2020 19:14 Als iemand tips heeft hoor ik ze graag!!
Naar mij komen met dat ding ;-)
Ja, dat gaat niet meer Andre ;-) Te groot om door de deur te kunnen en te zwaar om te tillen :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Helaas Johan.... anders graag hoor....
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 10 feb 2020 19:14 Inmiddels de 2e laag profielen ook gemonteerd. Aan 1 kant ook de gaten voor de rail geboord. Nu komt het lastigste stukje; Hoe ga ik het uitlijnen doen? Ik zou een profiel op de dwarsligger kunnen leggen en dat als referentie gebruiken maar of dat profiel dan recht is is ook maar de vraag. Zou misschien ook vanuit een groef aan de zijkant kunnen meten maar ja.. Een lange zuivere rei heb ik ook niet dus wordt een lastig klusje denk ik. Als iemand tips heeft hoor ik ze graag!!

19900
Johan, waarom ga je die rails precies in het midden zetten? Boven zo'n sleuf is toch een veel betere plaats, zo heb je het ook getekend enkele posts terug.
Nu zit er een heel dun stukje aluminium onder van iets van 2 mm of zo, meer naar de zijkant zit er beduidend meer vlees en dus stabiliteit.
Je zou nog een stevig stuk platstaf in het extrusieprofiel kunnen stoppen en dan daar tapgaten in waar je de rail op vastschroeft. Als je dan de gaten in het profiel wat groter maakt dan kun je nog een beetje schuiven om de rails evenwijdig te stellen.
Een rei heb je niet, maar b.v. een lang waterpas, is dat geen idee? Die zijn helemaal niet duur en wellicht toch aardig recht.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Johan, waarom ga je die rails precies in het midden zetten? Boven zo'n sleuf is toch een veel betere plaats, zo heb je het ook getekend enkele posts terug.
Zo had ik het idd getekend. Maar de bouten waar het profiel mee vast zit zitten in de weg voor een aantal gaten. Overigens zit de rail niet precies in de midden maar net naast de sleuf. Een stalen strip er in schuiven is overigens niet zo'n gek idee. Ik zou het profiel ook in de sleuven vast kunnen zetten natuurlijk maar daar was ik weer te lui voor :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Jaywalk »

Ziet er netjes uit Johan, ben erg benieuwd hoe de verdere opbouw gaat zijn. Heb je het beton afgedekt tijdens het uitharden?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Heb je het beton afgedekt tijdens het uitharden?
Nee, dat heb ik niet gedaan. Volgens mij hoeft dat ook niet rond deze tijd. Als het warm is en de zon er op schijnt kan het te snel uitdrogen maar nu was ik daar niet bang voor.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Ziet er heel goed uit Johan! Ik heb hier een lange waterpas en een festool geleiderail aan de muur hangen, jammer dat ik niet wat dichter bij woon, had je het ff kunnen ophalen
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

hobbycnc23 schreef: 13 feb 2020 13:49 Ziet er heel goed uit Johan! Ik heb hier een lange waterpas en een festool geleiderail aan de muur hangen, jammer dat ik niet wat dichter bij woon, had je het ff kunnen ophalen
Hoi Geert, ja dat is iets te ver om heen en weer te rijden. Maar ik heb een stalen rei gekocht van 1000mm lengte. Ik verwacht hem vandaag binnen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie