Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

De eerste rail voor de Y as gemonteerd en uitgelijnd. Dat monteren was zo gepiept maar het uitlijnen heeft me bijna een dag gekost. Zit nu wel binnen de 0,05 gemonteerd dus ben daar best tevreden mee. Als hulpmiddel heb ik een rail tegen de zijkant geschroefd en heb dat als referentie gebruikt voor het stellen in de verticale richting. Vervolgens met de nieuw aangeschafte rei het horizontale vlak gesteld. Nu heb ik rail van 25 mm maar het verbaasde me hoe "krom" dat zo'n rail nog gemonteerd kan zitten ;-)

19957

Tevens vandaag de offerte ontvangen voor 2 Isel spindels voor de Y. Dat was weer even schrikken!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Nu wil ik niet pietlutten, maar waarom zou de ander rails wel recht en vlak gemonteerd zitten?
Als je referentie niet vlak en recht is dan is het resultaat ook niets waard.
Als je het zo wilt doen dan zou ik eerst een rei stabiel bovenop vastmaken (alleen begin en eind fixeren) en dan daar de zijrails op uitlijnen, daarna de rei een kwart slag draaien en de andere richting uitlijnen, net zo lang herhalen totdat beide richtingen een eenduidig resultaat geven, maar ik denk dat het tricky blijft en het eindresultaat twijfelachtig.

Is een puntlasertje op een karretje monteren en dan het geprojecteerde puntje (in de lengte richting van de rails) constant op dezelfde plaats proberen te houden (op een zo groot mogelijke afstand) als je dat karretje over de rails laat rijden niet een veel betere methode? Dan hoeft de rails alleen maar precies horizontaal te liggen, en een goed waterpas heb je. En een kleine hoekafwijking (niet 100% waterpas) geeft maar een hele kleine fout als de afstand t.o.v. de lengte van de rails relatief groot is.
Wat je er dan niet uithaalt is torderen, maar dat kun je doen wanneer ook de rails aan de andere kant gemonteerd is. En, zo lang de karretjes soepel lopen hoe erg is dan een heel klein beetje tordering?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Nu wil ik niet pietlutten, maar waarom zou de ander rails wel recht en vlak gemonteerd zitten?
Het buitenvlak van de rail tegen de zijkant heb ik met de rei kunnen controleren en zat vlak. Of hij dan aan de voorkant iets hoger of lager zit dan achter maakt niet uit omdat ik dat vlak toch niet als referentie gebruik.

Met een laser zou je misschien wel wat kunnen zien maar dan moet je toch ook een referentievlak hebben. Als ik dat op een "krom" profiel uitlees klopt het ook niet.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

“ Het buitenvlak van de rail tegen de zijkant heb ik met de rei kunnen controleren en zat vlak. Of hij dan aan de voorkant iets hoger of lager zit dan achter maakt niet uit omdat ik dat vlak toch niet als referentie gebruik.”

Het maakt voor de wagentjes wel uit volgens mij! Het gaat wringen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Het maakt voor de wagentjes wel uit volgens mij! Het gaat wringen :mrgreen:
Nee, ik ben waarschijnlijk niet duidelijk genoeg. Van de rail tegen de zijkant gebruik ik alleen de buitenkant van de rail als referentie en die referentie alleen voor het recht leggen van de bovenrail. De bovenrail ligt dus exact parallel aan de buitenkant van de zijrail.

Dus zo, gezien vanaf de kopse kant

19958
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 17 feb 2020 14:23 Nu heb ik rail van 25 mm maar het verbaasde me hoe "krom" dat zo'n rail nog gemonteerd kan zitten ;-)
Het montage voorschrift van zo'n rail gaat niet voor niets uit van een rechte basis met een zij-aanslag waar je hem met speciale blokjes tegen aan drukt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 17 feb 2020 16:57
Nu wil ik niet pietlutten, maar waarom zou de ander rails wel recht en vlak gemonteerd zitten?
Het buitenvlak van de rail tegen de zijkant heb ik met de rei kunnen controleren en zat vlak. Of hij dan aan de voorkant iets hoger of lager zit dan achter maakt niet uit omdat ik dat vlak toch niet als referentie gebruik.

Met een laser zou je misschien wel wat kunnen zien maar dan moet je toch ook een referentievlak hebben. Als ik dat op een "krom" profiel uitlees klopt het ook niet.
Juist de meetopstelling zoals op de bovenstaande foto is gevoelig voor "hoger - lager" van de rails aan de zijkant, terwijl tordatie van de rails zowel "hoger - lager"als "links - rechts" beïnvloedt.

Als die laserpunt evenwijdig aan de rails geprojecteerd wordt dan zie je echt elke afwijking, mits de afstand tot het projectievlak maar groot is, bij voorkeur 5 tot 10 keer de lengte van de rails.
Je ziet alles in de X- en Y richting, niet het torderen. Maar als X- en Y beiden "0" zijn dan kan er ook geen tordering zijn toch?

Dit is nu precies wat ik al vaker geroepen heb, meten is 1, zorgen dat er geen onbekende fouten insluipen is 2 en erg belangrijk.
Je hebt zo een fout in je meetopstelling die je helemaal de mist ik kan laten gaan.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ja, het blijft een lastig verhaal. Een gefreesd refentievlak waar je de rail tegenaan kan monteren is idd het mooiste. Maar ja, dat heb ik niet ;-)
Aan de andere kant; bij mijn eerste portaalfrees heb ik niet eens gekeken of het vlak, recht en evenwijdig was en die draait ook al weer een jaar of 5 :P
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Aluminiumprofielen zijn een drama. Leg er maar eens een haarlineaal overheen. Zowel in de lengte/breedte/diepte/hoogte (4d) . Als je blij bent met je machine breekt je nieuwe haarlineaal je olijkheid moeiteloos af. (totdat je erbij staat te huilen, pas dan is je haarlineaal tevreden. Volgens mij is het een pion van satan). Hetzelfde geldt trouwens als je per ongeluk de taster van 0,001 i.p.v de 0,01 te pakken hebt. zet het allemaal lekker in perspectief. Alles is relatief, maar als je over een metertje met een alu koker binnen de 0,05 zit, heb je het goed gedaan. (vond ik van mijzelf tenminste).. Want je weet. 5 graden verschil in je werkkamer en dat bimetaaltje staat weer zo krom als een hoepel. Lang leve de thermostaat die op 0,2 graad de temperatuur netjes op orde houdt.

Mijn tip; gebruik geen aluminium profiel als referentie (tenzij hij spanningsloos opgespannen voorzien is van referentievlakken). Gebruik altijd een montagerei.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De plaatsing van de geleiders op de portaal is niet heel afwijkend hoor, er zijn er meer die dat doen:
https://www.tuli-shop.com/blog/diy-cnc- ... otion.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ja, maar die heeft de KO spindel dan weer aan de voorkant. Dan is de winst in ruimte weer weg. Ik denk dat ik ze toch aan de voorkant ga zetten. Voorkant vlakken op een grote machine en dan zijn ze mooi uit te lijnen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, hij heeft die rails ook nog op stalen strippen volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door elvis3 »

Is dat slecht Hugo?, ik heb het ook zo gedaan, ik kende dit niet maar heb het gewoon op gevoel gedaan .
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door DaBit »

serum schreef: 17 feb 2020 18:04(totdat je erbij staat te huilen, pas dan is je haarlineaal tevreden. Volgens mij is het een pion van satan). Hetzelfde geldt trouwens als je per ongeluk de taster van 0,001 i.p.v de 0,01 te pakken hebt.
:lol: :lol:
elvis3 schreef: 20 feb 2020 23:36 Is dat slecht Hugo?, ik heb het ook zo gedaan, ik kende dit niet maar heb het gewoon op gevoel gedaan .
De stalen strip of een rail bovenop en een rail voorop?

Die stalen strippen zijn opzich wel een goed plan, al vraag ik me af of de winst de moeite waard is.
Rail bovenop/voorkant is ook prima; de vierkante rails zijn in alle richtingen gelijk belastbaar en naar onze normen even stijf. Het lijkt me alleen een stuk lastiger stellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie