Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ja, is de eerste test. Maar het feit dat, als ik de X en Y aansturing wissel blijft het probleem bij de Y motor. Dus het ligt niet in de aansturing.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Staan de DIP switches S5 en S6 hetzelfde als de andere motor die wel goed werkt? Die zouden iets kunnen betekenen voor dit gedrag.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 21 jul 2020 21:47 Staan de DIP switches S5 en S6 hetzelfde als de andere motor die wel goed werkt? Die zouden iets kunnen betekenen voor dit gedrag.
Ja, die staan bij alle motoren gelijk Ben.
S6 heb ik overigens nog een keer omgezet. Hierdoor draaide de motor de andere kant op, maar ook maar in 1 richting.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Ik begrijp je niet. 'blijft het probleem bij de Y motor' dus het probleem zit gewoon in de motor? Dus die motor heeft op een andere as precies hetzelfde probleem?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

serum schreef: 21 jul 2020 22:05 Ik begrijp je niet. 'blijft het probleem bij de Y motor' dus het probleem zit gewoon in de motor? Dus die motor heeft op een andere as precies hetzelfde probleem?
Ja, zo heb je het goed begrepen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Lijkt er op dat het DIR signaal niet goed binnen komt, kan niet moeilijk zijn om te repareren.
Zorg dat die motor bij mij komt, dan kijk ik er naar.

Je kunt ook nog de elektronica wisselen met eentje die wel werkt en dan die motor terugsturen voor garantie, dan stuur je in ieder geval een motor retour waar niet aan gefreesd is, dat zou een reden kunnen zijn om de garantie te laten vervallen.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Portje »

andrefc101 schreef: 21 jul 2020 20:29
Portje schreef: 21 jul 2020 20:19 De volgende motor frees je gewoon door het midden.
Dan heb je er twee!!
( wél in de lengte richting frezen !!)
Dat jij je machine zelf niet maakt, je weet echt precies hoe het moet!
grin

Als ik dat gedaan zou hebben had ik 2 machine(tje)s.
Maar wie weet.
Als ik straks die door benkr professioneel gemaakte machine heb en strakke onderdelen kan maken kan er nog van alles gebeuren.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Gisteravond ff tijd gehad om de motor te demonteren en aan mijn oude machine gehangen. Dit na dat ik de dipswitsjes allemaal ff heen en weer heb gehaald. En wat schetst mijn verbazingen.... hij draait gewoon 2 kanten op. Ik vermoed dat S6 niet 100% heeft geschakeld en in een soort "tussenstand" is blijven staan. Nu weer een keer terug op de nieuwe machine en duimen dat het daar ook goed gaat.

Iedereen iig bedankt voor het meedenken!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door frans32 »

@Johan,

Toevallig wat frees gruis in of bij de schakelaartjes gehad?
Heb zo.n grapje is een keer gehad op een pcb en de elektromonteur had soepel draad gestript en geknipt......

Fijn dat het nu is opgelost.

Mvg,

Frans32
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Toevallig wat frees gruis in of bij de schakelaartjes gehad?
Nee, zeker niet. Ik had de motor heel goed ingepakt met tape.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door frans32 »

@Johan,

Had ik ook verwacht dat het ingepakt zou zijn!

Maar het zou mogelijk kunnen zijn.

Fijn dat het opgelost is!.

Mvg,

Frans32
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Een toch wel regelmatig voorkomend probleem is soldeerflux op de contacten of wasmiddel van het reinigen van de printen na het solderen, ook dat komt regelmatig voor. Ik heb het ook al meegemaakt met relais die niet goed waterdicht waren en na het wassen vol met wasmiddel zaten.

Ja, in bepaalde gevallen worden printen na het voorzien van onderdelen in een speciale wasmachine gewassen.
Zo'n wasmachine is eigenlijk een normale vaatwasser maar heeft wel voorzieningen voor speciaal wasmiddel en vaak ook nog een unit er bij om het wasmiddel in goede conditie te houden bij regelmatig gebruik.
Wij hadden er eentje (die is overigens nog steeds in gebruik) van Miele (Miele IR6002), die kostte iets van 25000 Euro.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Zo, na alle warme dagen weer even bezig met de nieuwe machine. Uiteraard weer een probleem :roll: :shock:
Ben bezig met het inregelen van de Y assen. Maar telkens loopt 1 van de 2 motoren de verkeerde kant op. Met een schakelaar op de motor kan ik de draairichting wijzigen maar telkens is er een punt waar het toch weer verkeerd gaat. Voorbeeld: Ik heb de motoren zo staan dat met het joggen beide motoren de goede kant opdraaien. Maar als ik dan ga tandemhomen dan lopen beide assen naar de homeschakelaar, 1 loopt een klein stukje terug zoals het hoort, maar de andere motor loopt dan ook een stukje door maar dan de verkeerde kant uit :oops:

Heb als geprobeerd om met het minteken e.e.a. te wijzigen maar omdat 1 motor als slave staat kun je die niet apart wijzigen. Als ik de Y wijzig, volgt de de slave automatisch dezelfde instelling. Wie kan me op de goede weg helpen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Welke controller ? Eding ?

Als de assen even Y1 en Y2 noemt en links beweging - en rechts + en het homen dan moeten de wagens naar links bewegen dan zou je eigenlijk het volgende willen:

Dat de as die als master staat ingesteld zijn homesensor het meest links heeft zitten.
Dus dan is Y1 bv de master dan moet bij het tandemhomen

1) beide assen naar links doorbewegen tot de homesensor van Y1 aktiveert
2) beide assen naar rechts bewegen tot de homesensor van Y1 de-aktiveert
Optioneel als Y2 sensor niet aktief is : 3)beide assen naar rechts bewegen tot de homesensor van Y2 aktiveert
4) beide assen naar rechts bewegen tot de homesensor van Y2 de-aktiveert

Dan weet de controller de delta die het nu is en die het moet wezen (parameter instelling)
Nu ontkoppelt de controller de master en slave (die kunnen nu dus afzonderlijk aangestuurd worden)
En afhankelijk van de gemeten delta hierboven wordt de slave as nu ietsjes naar rechts of links bewogen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is ;-)
Plaats reactie